Evropská unie definitivně schválila digitální řidičáky, přísnější autoškoly i častější kontroly pro seniory

Autor: Anina Russová - Zdroj: Evropský parlament, ČTK - Foto: Ministerstvo dopravy - 21. 10. 2025


Poslanci parlamentu EU dnes posvětili řadu změn, které se dotknou řidičů všech věkových kategorií. Ve všech členských státech bude zavedení všech novinek do praxe povinné od roku 2030. Byť ale s možnými mírnými rozdíly v rámci jednotlivých členských států.

Jednou z novinek je možnost zabavení řidičáku za vážný přestupek napříč celou EU. To znamená, že pokud například za opravdu vysoké překročení rychlosti přijdete o řidičák v Česku, zákaz bude platný po celé EU. Současná praxe přitom říká, že zákaz je platný jen v té zemi, ve které byl udělen. Od roku 2030 však budou o zákazu informovány všechny úřady jednotlivých členských zemí. „Nová pravidla mají zajistit, aby zahraniční piráti silnic už neodjížděli (do své vlasti) bez trestu. Stejně tak důležité je to, že nebude zaveden žádný celoevropský bodový systém. Takové sny tu byly, ale naštěstí se neuskutečnily,“ řekl pro ČTK europoslanec Ondřej Krutílek.

V rámci celé EU pak bude povinné zadávat minimálně dvouletou zkušební dobu pro začínající řidiče. Jak už ostatně platí v Česku, bude na tyto řidiče pohlíženo o něco přísněji až poté, co se během zkušební doby „osvědčí“, mohou dostat řidičák bez dalších omezení.

Směrnice společně s tímto také zavádí digitální verzi řidičáku, která bude platná ve všech členských státech EU. To znamená, že doklad bude možné i do zahraničí vozit jen v mobilu, přičemž tato verze dokladů má být do budoucna na území EU tou primární. Plastové kartičky ale stále budou platné. O většině těchto změn se mluvilo už před pár měsíci:

Digitální řidičský průkaz bude v EU do roku 2030. Platnost se prodlouží na 15 let a plastová kartička bude jen na vyžádání

Modernější autoškola i kontroly seniorů

EU také požaduje, aby platnost řidičáků byla nově 15 let, v Česku se přitom pracuje s desetiletou platností. Státy budou moci zavést desetiletou platnost v tom případě, kdy je řidičák na jejich území zároveň používán jako doklad totožnosti. Řidičské průkazy pro nákladní vozidla a autobusy budou platit pět let.

Nová směrnice se dotkne také autoškol. Prakticky nebude možné provozovat autoškolu se staršími vozidly, protože závěrečná zkouška bude muset zahrnovat třeba i praktické znalosti bezpečnostních asistentů. Žáci ale budou muset prokázat znalosti týkající se mrtvého úhlu, správného a bezpečného otevírání dveří, rizicích rozptylování během řízení a také povědomí o rizicích, která hrozí chodcům, dětem, cyklistům a dalším zranitelným účastníkům silničního provozu.

Novinkou bude také možnost zkrátit dobu platnosti řidičských průkazů pro řidiče ve věku 65 let a více, aby se tak museli podrobit častějším lékařským prohlídkám nebo opakovacím kurzům. „Je na každém členském státě, aby se rozhodl, zda by starší řidiči měli absolvovat další testy. Zajistili jsme, aby si členské státy ponechaly plnou flexibilitu při posuzování způsobilosti řidičů k řízení, aby se předešlo zbytečné byrokracii pro občany a systémy zdravotní péče,“ uvedla poslankyně Elżbieta Łukacijewská, vyjednávačka nejsilnější frakce Evropské lidové strany.

Novinky jsou odůvodňovány cílem zvýšit bezpečnost v silniční dopravě a snížit počet obětí dopravních nehod, jichž bývá na silnicích na území Evropské unie téměř 20 tisíc ročně. Nová pravidla vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v úředním věstníku EU, členské země budou mít tři roky na zapracování nových pravidel do svých zákonů a další rok na jejich zavedení do praxe.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru