Evropská unie zavedla v minulosti harmonizovaný vzor řidičského průkazu spolu s minimálními požadavky pro jeho získání. Rozdíly v rovnocennosti skupin řidičských průkazů a principu vzájemného uznávání mezi státy EU však zůstávají. Například v České republice mohou držitelé řidičských průkazů skupiny B1 řídit dopravní prostředky skupin AM a B1. V Bulharsku to však neplatí. Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) se obrátil na Evropskou komisi, aby sjednotila pravidla řidičských průkazů v EU.
„Je to zcela nelogické. Nerozumím tomu, proč Čech může s řidičským oprávněním skupiny B1 řídit čtyřkolky do 400 kilogramů s maximálním výkonem 15 kW či motorová vozidla s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h, ale v Bulharsku kvůli jiným pravidlům narazí,“ uvádí Zdechovský s tím, že současný model vytváří nesrovnalosti napříč státy.
Zdechovský žádá Komisi, aby sjednotila jak řidičské kategorie, tak také normy pro získání řidičského oprávnění v celé EU. „Věřím, že se Komise touto otázkou bude zabývat ve směrnici EU o řidičských průkazech. Všem nám přece jde o zjednodušení pravidel,“ dodává s tím, že aktuálně oslovil kolegy napříč frakcemi a státy, aby ho v jeho tlaku na Komisi podpořili.
Evropská unie tento rok ohlásila některé chystané změny v oblasti řidičských průkazů. Chtěla by sjednotit pravidla i jejich platnost. Zásadní změnou je pak digitální podoba řidičského průkazu či platný zákaz řízení v celé EU.