Slyšíme to pořád dokola, že elektromobily mají jednodušší techniku, méně pohyblivých částí, takže nepotřebují skoro žádný servis… Elektrická auta by tedy měla být spolehlivější. Hodně to používají hlavně teslisté, ale pak se podíváme na statistiky z STK, kde právě hlavně Tesly propadají. Když se podíváme na realitu, s elektromobily to tak jednoduše právě úplně nefunguje.
Nejnovější a poměrně rozsáhlý průzkum britského portálu What Car?, který byl proveden ve spolupráci s MotorEasy, nasbíral data od téměř 30 tisíc řidičů. Cílem ankety bylo zjistit, kolik z majitelů a řidičů aut zažilo reálnou technickou poruchu, která znemožnila pokračovat v jízdě. Výsledky překvapily.
Poruchovost podle typu pohonu: benzín stále vede
Výsledky byly seřazeny podle jednotlivých kategorií, přičemž tou hlavní je palivo auta. Jak jsou na tom auta se spolehlivostí podle typu pohonu?
- elektromobily: 16,8 % majitelů zažilo poruchu
- naftová auta: 15,4 % majitelů zažilo poruchu
- hybridy: 14,1 % majitelů zažilo poruchu
- benzínová auta: 10,7 % majitelů zažilo poruchu
Z toho poměrně jednoznačně plyne, že klasická benzínová auta jsou v reálném světě stále nejspolehlivější. Možná i proto, že se jedná o technicky zvládnutý koncept, který výrobci ladí už dekády sto let a většina servisů s nimi nemá problém.
Tato ojetá auta vypadají skvěle, ale jsou nespolehlivá. Ani prodejci ojetin už je nechtějí nabízet
Když už se auto porouchá
Jenže porucha není jen o tom, že se „něco pokazilo“. Rozdíl je i v tom, jak moc vážný problém to je a co to způsobí. Půjde poruchu vyřešit na místě? Anebo musí auto na odtahovce do servisu? U elektromobilů bylo 40,6 % poruch tak závažných, že vyžadovaly odtažení do servisu, ale u benzínových aut to bylo jen v 29,6 % závad. Zatímco benzínová auta se podařilo opravit a zprovoznit na místě ve 40 % případů, u elektromobilů to bylo jen v jedné čtvrtině případů.
Za tím stojí i technická omezení samotných elektromobilů. Ty totiž nelze jednoduše táhnout na laně, protože hrozí poškození elektromotoru nebo regenerativního brzdového systému. Musí se vždy odtahovat na odtahovce nebo autopřepravníku.
Co se na elektromobilech nejčastěji pokazí?
Poruchy na elektromobilech mohou být poměrně úsměvné (například vybití), kdy si za ně může řidič sám, ale pak to mohou být i poruchy, za které řidič nemůže. A někdy ani takové, za které nemůže auto, protože za ně může třeba dobíjecí stanice. A jaké poruchy byly v anketě nejčastější?
- vybitá trakční baterie nebo její nesprávné dobití
- poruchy nabíjecího portu
- zaseknuté nabíjecí kabely v dobíjecích stanicích
- defekty pneumatik (které u EV s vyšší hmotností nejsou úplně neobvyklé)
- chyby softwaru nebo infotainmentu
Podle šéfa britské automobilové asociace AA Edmunda Kinga navíc majitelé a řidiči elektromobilů častěji volají asistenční službu i při relativně banálních situacích. Mluví například o situacích, kdy se třeba rozsvítí kontrolka, které nerozumí. U aut s benzínovými nebo naftovými motory si v podobných případech řidiči většinou poradí sami nebo dojedou do servisu.
Tohle je 15 nejporuchovějších ojetin podle TÜV Reportu. Těmto autům byste se měli při koupi vyhnout
Náklady na opravy
Přes vyšší poruchovost mají elektromobily i (ne)jedno pozitivum. Tím jsou poměrně nízké náklady na opravy. Často se totiž jedná o záruční opravy:
- 89 % závad na EV bylo opraveno zdarma, jen 3 % oprav přesáhla hranici 1500 liber (v přepočtu cca 43 tisíc korun)
- u hybridů to bylo ještě lepší: 91 % oprav je zdarma, jen 2 % oprav jsou nad 1500 liber
- u benzínových aut bylo bezplatných zhruba 76 % oprav, u naftových aut dokonce ještě méně (jen okolo 66 %)
Z toho plyne jednoduchý závěr: pokud má člověk elektromobil v záruce, mohou být celkové náklady provozu pořád velmi nízké, a to i přesto, že se u nich porucha může vyskytnout častěji.
Elektromobily nejsou katastrofa, ale spolehlivostí zatím neoslní
Když to shrneme, tak benzínová auta stále vítězí, pokud jde o čistou spolehlivost a bezproblémový provoz. Elektromobily a hybridy sice zatím v tomto směru ztrácejí, ale díky nižším nákladům na opravy a delší záruce nejsou automaticky horší volbou.
Co z toho plyne pro běžného řidiče? Pokud plánuje koupit elektromobil, určitě není důvod se ho bát, jen je potřeba počítat s tím, že porucha může přijít častěji.
Spolehlivost je jen jeden dílek skládačky. Ale pokud máte možnost, vybírejte nejen podle technologií a spotřeby, ale i podle dostupnosti servisu ve vašem okolí, zkušeností z vašeho okolí a také podle plánovaného reálného využití auta. Ušetří vám to víc nervů než pár minut dojezdu navíc.
Štítky: index spolehlivosti, nejspolehlivější auta, porucha, porucha auta, servis, spolehlivost, statistika, statistiky