Elektromobily jsou těžké, což může být problém při jejich přepravě. Při převozu se jich na kamion vejde méně

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Reuters - Ilustrační foto: Škoda - 12. 10. 2022


Nástup elektromobility s sebou nese řadu problémů, které možná nikdo nečekal. Nechme stranou nedostatečnou infrastrukturu nebo vysokou pořizovací cenu. Ukázalo se totiž, že velkým problémem někde může být i vyšší hmotnost elektrických aut. Kvůli hmotnostním limitům pro přepravu aut na kamionech je nutné přepravovat menší počet elektromobilů. A to by mohlo vést k vyššímu počtu kamionů na silnicích, a tedy i k možné zvýšené nehodovosti, ale v konečném důsledku paradoxně i ke zbytečným emisím.

Dle vyhlášky o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel mohou po našich silnicích jezdit nákladní auta – v závislosti na typu – o hmotnosti mezi 40 a 44 tunami. Jenomže v řadě zemí jsou tyto limity nižší. To je případ třeba i Severní Ameriky, kde jde standardní limit 36 tun. A to je problém, proto se tamní autodopravci snaží limit zvýšit. Kritici jsou ale proti, podle nich by to znamenalo rychleji opotřebovanou infrastrukturu a nebezpečnější silnice pro ostatní řidiče. To by ale byl problém i u stávajícího limitu a zvýšení počtu kamionů.

„Pravdou je, že nejsme schopni převézt tolik elektrických vozidel, kolik by bylo potřeba, protože současný hmotnostní limit nám to nedovoluje,“ řekla pro Reuters výkonná předsedkyně Jack Cooper, jedné z největších severoamerických společností pro přepravu automobilů Sarah Amico. „V konečném důsledku to může znamenat více kamionů na silnici, zpoždění objednávek a výrazně vyšší náklady pro všechny strany,“ dodala.

Tamní autodopravci proto lobovali u vlády, aby zvýšila federální limit celkové hmotnosti nákladních aut alespoň na 40 tun. To by prý výrazně pomohlo, protože elektromobil v důsledku těžkých baterií bývá oproti autu se spalovacím motorem těžší o 450 až 725 kilogramů.

Ovšem zastánci bezpečnosti jsou silně proti. Podle nich by zvýšení hmotnostních limitů udělalo z amerických silnic a dálnic nebezpečné místo. „S každou takovou změnou jde ruku v ruce zbytečné nebezpečí, které má za následek více nehod i mrtvých,“ řekla Cathy Chase, prezidentka organizace věnující se bezpečnosti v dopravě (Advocates for Highways and Auto Safety). Podle ní prostě autodopravci chtějí využít současnou politickou situaci k tomu, co bude proti běžným motoristům.

Zdá se, že to vše ale opravdu skončí zvýšením hmotnostních limitů, navzdory všem specialistům. Limity už zvýšila Kalifornie a pracuje na nich i Rodney Davis, republikánský federální zákonodárce z Illinois. Podle něj jde o zmírnění problémů na dodavatelských řetězcích, které se promítají například i do železniční přepravy. Americký kongres ale ještě oficiální stanovisko nevydal.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru