Elektromobil, nehoda a požár. Jak to tedy s nimi je?

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Hasiči ČR - Foto: Policie ČR - 5. 6. 2024


Tak schválně. Co si vybavíte jako první, když se řekne nehoda elektromobilu? Tipujeme, že řadu z vás napadl jako první požár, který takřka nejde uhasit. Jenomže statistiky nehod elektromobilů dokazují, že požáry nemají s jejich nehodami nic společného.

Nejprve se pojďme podívat na pár čísel. V roce 2023 se v Česku stalo celkem 94 945 dopravních nehod, které vyšetřovala policie. Při nich bohužel zemřelo 455 osob. „Každých 5,5 minuty se v České republice v roce 2023 stala dopravní nehoda, každých 20,5 minuty byla při nehodě zraněna osoba a každých 19 a čtvrt hodiny došlo k usmrcení osoby v souvislosti s dopravní nehodou,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Velké téma jsou také dopravní nehody elektromobilů, které lidé vidí jako velký strašák. Nejčastěji je v souvislosti s těmito nehodami zmiňován nebezpečný a takřka neuhasitelný požár. Praxe ovšem ukazuje, že rozhodně není pravda, že elektromobily po každé nehodě hoří.

Z policejních statistik vyplývá, že v roce 2023 bylo vyšetřováno 236 dopravních nehod s účastí elektromobilů. Z toho šlo ve 222 případech o osobní auta kategorie M1, v 11 případech o vozidla kategorie N1 a tři nehody v kategorii L7. V 99 případech nehod osobních aut byl střet způsoben přímo řidičem elektromobilu. Dvě z těchto nehod skončily smrtí, tři nehody těžkým zraněním a 183 nehod bylo bez zranění. Vzhledem k počtu a složení elektrických vozidel na silnicích je asi logické, že nejčastěji bouraly Tesly, následované modely značky Škoda, Hyundai, Volkswagen a BMW.

A ty požáry? Ani jeden. Ani po jedné nehodě nedošlo k požáru bateriového vozidla. Neznamená to, že by elektromobily nehořely, ale opravdu se tak neděje po nehodách. Ostatně, tato vozidla jsou na střety velmi důkladně testována. Pokud už k požáru dojde, zpravidla je to při nabíjení. Během jízdy nebo po nehodách přitom v Česku ročně shoří asi 2000 aut se spalovacím motorem, tvrdit tedy, že po každé nehodě elektromobily hoří, je chyba. Faktem ale je, že když už hoří, je to pro hasiče velmi náročné a nebezpečné. Uhasit elektromobil znamená jej na dlouho ponořit do vodní nebo pískové lázně. A doufat, že se znovu nerozhoří. A je tak pravdou, že auta se spalovacím motorem se hasí výrazně lépe, bezpečněji a rychleji. Navíc, pokud je zásah opravdu hodně rychlý, je jistá šance na opravu auta. To u elektromobilu nehrozí.

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru