test-2020-elektromobil-skoda_citigoe_iv-a-plug-in-hybrid-skoda_superb_iv

Elektrifikace u škodovky v praxi. Rozloučili jsme se se Škodou Citigoe iV a otestovali plug-in hybridní Superb iV

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 1. 1. 2021


Už objednaná auta dodají, pak výrobu oficiální utnou. Škodováci se rozloučili s nejmenším modelem – elektrická Škoda Citigoe iV definitivně končí. Na trh přišla přitom teprve před rokem, a to spolu s dalším černým koněm mladoboleslavské elektrifikace, plug-in hybridním Superbem iV. Ten v nabídce zůstává a brzy na silnicích uvítá další bateriové kolegy.

Škoda ho

Byl to loni na podzim pohádkový start – zaváděcí série 500 kusů elektrického Citiga se vyprodala během sedmi týdnů. Na české poměry šlo o levné elektrické auto, s cenovkou nedosahující ani půl milionu korun nemělo konkurenci. Tehdy v Bratislavě přestali vyrábět benzinovou verzi Citiga a patrně nikdo ani neušil, že letos tam skončí i Citigo elektrické.

Za prvních sedm měsíců letošního roku Škodovka dodala po celém světě 6400 svých elektrických miniaut. „Vysoký zájem předčil naše očekávání a potvrdil více než konkurenceschopnou cenu a kvalitu prvního plně elektrického vozu Škoda. Prodejci na všech trzích vyčerpali své kvóty dříve, než bylo v plánu, proto jsme byli donuceni uzavřít příjem objednávek,“ uvedl mluvčí Škody ČR Pavel Jína.

Spekulovalo se, že automobilka na elektrickém Citigu prodělávala. Česko nedokázalo první výraznější nádech pro elektromobilitu mezi tuzemskými řidiči využít a nepodpořilo ho dotacemi jako v zahraničí. Šéf Škody pro Česko Jiří Maláček to v rozhovoru pro Aktuálně.cz popřel, podle něj byl hlavní potíží nedostatek baterií. Ať tak či onak, čeští řidiči přišli o městský živel, který mohl nastartovat elektrickou revoluci.

Citigoe iV s motorem o výkonu 61 kW, s točivým momentem 212 Nm a baterií o kapacitě 37 kWh si udržela punc prostého auta pro nenáročné. Těžší auto = méně úskočný podvozek, poměrně velká baterie = hodně slibný dojezd. Elektrické Citigo se reálně dostalo na hranici 200 kilometrů, což pro rozvážkové firmy znamená menší heuréku. Zvlášť pokud se vešly do oněch prvních 500, kteří měli nakonec rok dobíjení zdarma. Holt škoda ho, ale přijdou jiní.

Dát vale dieselu

Spolu s malým elektrickým Citigem poslala Škoda do světa loni i plug-in hybridní Superb. Záhy poté se Mladoboleslavští dostali v Česku na špici prodejů aut s plug-in hybridním pohonem. Auto, které si na první pohled spletete s fosilními bratříčky, ale které má pod kapotou kromě zážehového čtyřválce ještě elektromotor udělalo ze Superbu prodejní hit.

Je to líbivá kombinace – spalovací motor se 115 kW plus 85 kW od elektromotoru dá pěkných 160 kW systémového výkonu, který je o 13 kW větší než u vrcholného dvoulitrového TDI. Cenovkou se přitom obě auta liší asi o 50 tisíc. Mnohem větší rozdíl je pochopitelně v emisích, ale i spotřebě. Škodovka tvrdí, že Superb iV umí jet kombinovaně za 1,5 litru, k takové spotřebě mu ale musí hodně pomoct majitel, který bude každých zhruba 45 kilometrů lovit kabely na dobití.

Papírových 55 km Superb iV zvládne pravděpodobně jen za skutečně maximálně optimálních podmínek. Reálně se budete pohybovat o 10 až 15 kilometrů níže. Pokud ale nedojíždíte za prací daleko, můžete ve všední dny korzovat „zadarmo“ a přes víkendy se projekt stovky kilometrů daleko někam na výlet. Univerzální myšlence plug-in hybridních aut je lehké propadnout, k jejímu naplnění je ale třeba zvážit řadu proměnných.

Výhodou je, že i kdybyste neměli jinou možnost, než hybridní Superb napájet z 230V zásuvky, podaří se vám to přes noc. Baterka o kapacitě 13 kWh (s využitelnou hodnotou 10,4 kWh) je před zadní nápravou v podlaze. Menší je kvůli tomu nádrž (50 litrů) a kufr (u sedanu 485 litrů). I když akumulátory vybijete, nebude auto přespříliš žravé – průměrně jsem jezdil za zhruba 6,5 litru, ve městě možná za osm. A to nešlo o kdovíjak úsporné ježdění. Superb iV tak ukazuje, že dát vale dieselu nebude nic složitého, zvlášť pokud budete auto pravidelně dobíjet.

[table caption=“Technické údaje: Škoda Citigoe iV“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Motor:,synchronní elektromotor s permanentními magnety
Kapacita akumulátorů:,36.8 kWh
Pohon:,předních kol
Výkon:,61 kW/81 koní
Točivý moment:,212 Nm při 0-2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.3 s
Maximální rychlost:,130 km/h
Převodovka:,jednostupňová
Spotřeba paliva (kWh/100 km):,12.8-12.9
Emise CO2:,0 g/km
Délka:,3597 mm
Šířka:,1645 mm
Výška:,1481 mm
Rozvor:,2422 mm
Provozní hmotnost:,1235 kg
Objem zavazadlového prostoru:,250/923
[/table]

[table caption=“Technické údaje: Škoda Superb iV“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Motor:,řadový čtyřválec + El. motor
Objem válců:,1395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo + el. motor
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:, spal. motor 115 kW v 5000-6000 ot./min. + 85 kW el. motor = 160 kW syst. výkon
Točivý moment:,250 Nm v 1550 – 3500 ot./min + 330 Nm = 400 Nm syst. výkon
Zrychlení 0-100 km/h:,7.7
Maximální rychlost:,224 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,1.1-1.9
Emise CO2:,25-42 g/km
Délka:,4869 mm
Šířka:,1864 mm
Výška:,1468 mm
Rozvor:,2841 mm
Pohotovostní hmotnost:,1730 kg
Objem zavazadlového prostoru:,485 / 1610 litrů
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru