Ve čtvrtek 25. října dopoledne dojelo Porsche 919 Hybrid v nevšedním konvoji do Muzea Porsche. Mark Webber a Marc Lieb převezli za asistence doprovodných vozidel na základě úředního povolení dva exempláře úspěšného prototypu pro Le Mans z vývojového centra ve Weissachu do muzea Porsche v Zuffenhausenu.
S celkovým výkonem více než 2000 koní absolvovali trasu o délce 25 kilometrů z Porschestraße 911 na Porscheplatz 1 po veřejných komunikacích. Součástí uvítací akce v muzeu bylo předčítání Dietmara Wundera, který je mimo jiné hlasem Daniela Craiga alias Jamese Bonda 007. Wunder četl z knihy „Legendary – Das Porsche 919 Hybrid Projekt“, která bude vydána v prosinci.
Mark Webber (42, Austrálie) seděl za volantem vozu 919 Evo s celkovým výkonem 1160 koní. Evo je vrcholnou vývojovou verzí závodního prototypu Porsche 919 Hybrid. Neel Jani s ní v dubnu 2018 překonal na okruhu Spa-Francorchamps rekordní čas z kvalifikace Formule 1 a Timo Bernhard s ní v červnu stanovil absolutní traťový rekord na Severní smyčce Nürburgringu. Webber, devítinásobný vítěz Velkých cen Formule 1 a mistr světa ve vytrvalostních závodech z roku 2015 s vozem Porsche 919 Hybrid, k tomu řekl: „Bylo to bláznivé a fascinující řídit tuto bestii v silniční dopravě. To je typické Porsche, pustit se do něčeho tak odvážného a zároveň vše zrealizovat s naprostou kontrolou. S vozem 919 mě vzhledem k účasti v mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA pojí velmi těsné pouto. Bylo mi ctí dovézt 919 Evo do jeho nového domova.“
Marc Lieb (38) řídil druhý vůz Porsche 919 Hybrid v konfiguraci pro mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA (WEC). „Tato dnešní jízda byla pro Porsche, 919 i pro mě osobně velmi krásným zakončením jedné éry,“ neskrýval radost rodilý Stuttgarťan, celkový vítěz závodu v Le Mans a mistr světa z roku 2016 s vozem 919. „S vozem Cayenne jezdím každý den po částech trasy z mého bydliště v Ludwigsburgu do mé kanceláře ve Weissachu. Nyní si budu pokaždé připomínat jedinečnou perspektivu z nízko uloženého sedadla vozu 919.“
Fritz Enzinger, vedoucí LMP1, předal vozidla Achimu Stejskalovi, řediteli Muzea Porsche. „Chtěl bych výslovně poděkovat úřadům, že našim vozům 919 umožnily tuto poslední služební jízdu,“ zdůraznil Enzinger. „Pro celý tým je jejich příjezd do muzea završením mimořádné éry. V letech 2015 až 2017 tři celková vítězství v Le Mans v řadě a celkem šest titulů mistra světa plus v roce 2018 zdařilé rekordní jízdy ve Spa a na Severní smyčce – víc už dosáhnout nelze. Děkuji představenstvu a rodinám Porsche a Piëch za jejich velkorysou podporu. Nová kniha ‚Legendary‘ a k ní nabízený svazek fotografií ještě jednou ukazují všechny zážitky a výkony týmu LMP1. To pro mě znamená velmi mnoho.“
Šéf týmu Andreas Seidl byl rovněž spokojený: „Projektem 919 Hybrid jsme pro Porsche otevřeli nové technické oblasti a ukázali jsme, jaký výkonový potenciál spočívá v moderní hybridizaci pohonu. Skvělým završením těchto snah byly rekordy vozu 919 Evo v rámci programu ‚Tribute Tour‘ 2018. Za to patří našim partnerům můj mimořádný dík. Bez nich bychom tento program nedokázali financovat. S posledními kilometry na veřejných silnicích je nyní projekt LMP1 za námi, a my začínáme psát nové kapitoly. Porsche se nyní zabývá výzvami čistě elektrické mobility v sériové výrobě i motoristickém sportu. Reakce na náš vstup do Formule E od konce roku 2019 jsou extrémně pozitivní. To je pro nás další motivací k tomu, abychom posouvali limity v nových oblastech.“
Historie
V roce 2011 rozhodlo představenstvo společnosti Porsche o návratu do mistrovství světa vytrvalostních závodů a do Le Mans s prototypem kategorie 1. Podnětem byla revoluční změna technických pravidel, která vyžadovala od roku 2014 hybridizaci, jejíž způsob realizace byl však ponechán svobodnému rozhodnutí. Takové pravidlo bylo živnou půdou pro vznik důležitých inovací, což společnost odjakživa přitahuje. Již Ferry Porsche považoval tlak na výkony v motoristickém sportu za nejlepší urychlovač vývoje. Značka je s legendární pověstí Le Mans tak úzce spojena jako žádný jiný výrobce. Tehdy poslední vítězství bylo z roku 1998 a hrozilo, že vybledne ze vzpomínek.
Na bílém archu papíru vznikl závodní vůz bez jakékoli předlohy. Porsche s ním vyrukovalo proti zkušeným značkám Audi a Toyota. Ve Weissachu neexistoval v roce 2011 ani tým, ani potřebná infrastruktura. Technický vývoj, stavební projekt, nábor zaměstnanců – to všechno muselo probíhat současně. Došlo i na neúspěchy a pochyby; dramatické události s brutální nehodou a prvním vítězstvím během několika minut.
Za náročných podmínek vyvinutý závodní vůz Porsche 919 Hybrid se stal rekordním vítězem. Od roku 2017, po třetím úspěchu v řadě, má Porsche na svém kontě 19 celkových vítězství v Le Mans a navíc také po třech titulech mistra světa v hodnoceních jezdců a konstruktérů. Úspěšné útoky na rekordy v roce 2018 proměnily závodní vůz 919 definitivně v legendu. Jen video z rekordního kola Tima Bernharda na Severní smyčce má na portále YouTube již tři miliony zhlédnutí.
Technika
Porsche 919 Hybrid bylo pojízdnou pokusnou laboratoří pro technologie budoucnosti značky Porsche. Ve specifikaci pro mistrovství světa poskytovalo nejvyšší výkon 900 k (662 kW) díky kombinaci kompaktního přeplňovaného zážehového motoru V4 2,0 litru (téměř 500 k/368 kW) a dvou různých systémů rekuperace energie – kinetické energie při zpomalování prostřednictvím přední nápravy a energie výfukových plynů. Zatímco spalovací motor poháněl kola zadní nápravy, podporoval elektromotor akceleraci přenosem výkonu více než 400 k (294 kW) na přední kola. Elektrická energie získávaná přeměnou kinetické energie a energie výfukových plynů byla přechodně ukládána do kapalinou chlazených lithium-iontových akumulátorů. Především vysokonapěťový systém s 800 V byl průkopnickou prací pro elektricky poháněný sportovní vůz Porsche, který bude nabízen od roku 2019.
Pro rekordní verzi Evo zůstal hardware poháněcí jednotky nedotčen, byl však zbaven restrikcí daných pravidly. Nyní mohl závodní vůz 919 ukázat, čeho je možné dosáhnout bez limitu pro množství energie z paliva a rekuperačních systémů. Jen aktualizací softwaru – a při zachování běžného paliva s 20% podílem bioetanolu – vzrostl nejvyšší výkon na 1160 k. Z vozu bylo odstraněno všechno, co bylo možné pro jedno jediné rychlé kolo postrádat. Hmotnost verze Evo se tak snížila o 39 na 849 kilogramů. Svým dílem k výjimečným jízdním výkonům přispěly aktivní aerodynamika, brzdová soustava „brake-by-wire“ s individuálním elektronickým řízením pro jednotlivá kola a – vzhledem k extrémnímu přítlaku – vyztužené díly podvozku a speciální pneumatiky Michelin.
„Legendary – Das Porsche 919 Hybrid Projekt“
Kniha s textem má 272 stran, kniha fotografií čítá 340 stran. Oba svazky budou společně k dostání od prosince 2018 jak v knihkupectvích, tak i v Muzeu Porsche za cenu 68,00 EUR (ISBN 978-3-667-11554-6).