Také letos Škoda obohatí startovní listinu závodu 1000 mil československých atraktivními historickými vozy. Na start se totiž v kategorii do 2000 cm3 postaví dva identické automobily Škoda Rapid OHV z roku 1940 s aerodynamickou karoserií, které patří k vysoce ceněným unikátům, neboť jich bylo dle firemních údajů vyrobeno pouze 110 kusů. Závod se v novodobé podobě koná podeváté a navazuje na legendární ročníky z let 1933 až 1935, kterých se značka rovněž aktivně účastnila. Téměř 120 veteránů odstartuje ve čtvrtek 12. srpna brzy ráno od budovy pražského Autoklubu, cíl pak posádky protnou v sobotu 14. srpna před Národním technickým muzeem v Praze.
„Závod 1000 mil československých patřil mezi lety 1933 až 1935 k nejvyhlášenějším motoristickým akcím na našem území a Škoda se zúčastnila všech tří jeho ročníků,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi a doplňuje, „V této tradici samozřejmě chceme pokračovat i v jeho novodobé podobě a snažíme se na start pokaždé postavit skutečně zajímavé modely z naší více než 125leté historie. Aktuálně startující vozy Škoda Rapid OHV mají sportovní charakter, takže jimi zároveň připomínáme také naše 120leté působení v motorsportu, které letos slavíme.“
„Autem normálně jezdím, protože jiné nemám,“ říká majitel Škody Rapid OHV z roku 1940
Auto pro každý den
Škoda Rapid OHV se vyráběla od srpna 1938. Oproti původnímu čtyřválci s objemem 1,4 litru a ventilovým rozvodem SV byla verze OHV vybavena motorem o objemu 1564 cm3 o výkonu 42 koní (standardní Rapid dosahoval výkonu 31 koní). S třístupňovou převodovkou se Rapid OHV dokázal rozjet až na 110 km/h. Technická vylepšení a zacílení na movitější zákazníky se samozřejmě odrazily i v pořizovací ceně. Rapid OHV stál ve své době 40 280 Kč, což bylo o poznání více než 33 200 Kč za standardní provedení. Znalci automobilové historii vědí, že v letech 1939 až 1941 bylo vyráběno i provedení s aerodynamicky optimalizovanou dvoudveřovou karoserií „dálnicového typu“, kterého z výrobních linek sjelo pouhých 110 kusů.
Diváci budou moci na trati letošního ročníku závodu 1000 mil československých spatřit dva víceméně identické vozy vyrobené v roce 1940 a startující navíc přímo za sebou. Čerstvě zrenovovaný vůz v nepřehlédnutelné krásné modré barvě patří do sbírek Škoda Muzea a během tohoto závodu se představí veřejnosti vůbec poprvé. Druhý automobil v tmavě zelené barvě patří Miroslavu Strouhalovi, který jej postupně renovoval dlouhých třicet let a od roku 2010 ho používá jako své jediné auto, a to i pro běžný provoz. Vůz pečlivě zrenovovaný tak, aby odpovídal dobovému stavu, vozí majitele nejen na chatu do jižních Čech, ale třeba i do Alp. Nyní oba modely čeká náročná intenzivní cesta až do Bratislavy a zpět.
Trasa bude dlouhá
V původním závodě, který se jel v letech 1933 až 1935, absolvovali účastníci trasu Praha-Bratislava dvakrát za sebou, což znamenalo bezmála 1600 ujetých kilometrů. O připomenutí závodu se následně snažili nadšenci v letech 1970-1972, ale teprve v roce 2013 při příležitosti 80. výročí prvního ročníku počala současná novodobá tradice, od roku 2015 je pak akce prezentována jako závod historických vozidel. Fakt, že se jede na výrazně zkrácené trase, mu však vůbec neubírá na atraktivitě. Letos startovní listina čítá téměř 120 převážně předválečných historických vozů, mezi kterými nechybí ani pět veteránů značky Škoda.
Účastníci vyrazí z Prahy ve čtvrtek 12. srpna brzy ráno a přes Český Brod, Velkou Bíteš, Ostrovačice, Lednici a Břeclav dorazí večer do Bratislavy. Druhý den je na pořadu kromě jiného i trať závodu do vrchu Pezinská Baba a v sobotu se historické vozy vydají z Bratislavy zpět do Prahy, kde je očekáván příjezd prvního z nich kolem 17:20 před Národním technickým muzeem. Podrobnosti, včetně startovní listiny a trasy závodu, najdete zde.