Stát v několikakilometrové koloně na dálnici, pomalu popojíždět mezi kužely a tabulemi „lavori in corso“ a přitom zaplatit plnou částku mýtného. To je dnes úplně normální. Kdo někdy jel autem do Itálie, nejspíš takovou situaci už zažil. To by se ale mohlo změnit.
Přečtěte si také:
Itálie patří dlouhodobě k zemím s nejdražším mýtným v Evropě a řidiči už roky upozorňují, že při dlouhodobých opravách či častých omezeních platí stejně, jako kdyby jeli po prázdné a plně průjezdné dálnici. Teď má přijít změna, která se dotkne i českých motoristů.
Italský dopravní regulační úřad ART (Autorità di regolazione dei trasporti) dal zelenou novému systému vracení mýtného. Ten porovná předpokládaný čas jízdy s reálnou dobou strávenou na placeném úseku. Pokud je rozdíl příliš velký, vznikne řidiči nárok na částečnou nebo i úplnou refundaci.
Jak systém vracení mýtného funguje
Nová pravidla se týkají dvou základních situací:
- zdržení kvůli plánovaným pracím a dlouhodobým omezením,
- úplného zablokování provozu z různých příčin, včetně nehod a počasí.
U tras, kde je problémem především přítomnost stavebních prací a zúžených pruhů, rozhoduje kombinace délky úseku a zpoždění:
- u úseků kratších než 30 kilometrů vzniká nárok na vrácení mýtného vždy, jakmile se řidič dostane do zdržení způsobeného těmito pracemi,
- u tras dlouhých 30 až 50 kilometrů se mýtné začne vracet při zpoždění alespoň 10 minut,
- u úseků delších než 50 kilometrů se kompenzace spouští při zdržení od 15 minut.
Čím delší zdržení, tím vyšší částka připadá v úvahu. V samostatném režimu pak fungují situace, kdy je provoz na dálnici skutečně zablokován. Tam se refundace počítá přímo v procentech z mýtného zaplaceného za postižený úsek:
- při blokaci trvající 60 až 119 minut má řidič dostat zpět 50 procent mýtného,
- pokud blokace trvá 120 až 179 minut, náleží 75 procent,
- při zdržení delším než 180 minut se má vracet celé mýtné, tedy 100 procent.
Důležité je, že pravidla pro blokaci provozu se vztahují na různé příčiny, včetně nehod a meteorologických jevů, zatímco u refundací spojených se stavebními pracemi se rozlišuje mezi plánovanými a nouzovými zásahy.
ART také myslí na pravidelné uživatele. Předplatitelé a dojíždějící mají mít stejnou úroveň ochrany jako příležitostní řidiči. Pokud jim dlouhodobé práce výrazně ztíží nebo prodlouží obvyklou cestu, mají mít možnost od svého předplatného odstoupit.
Přečtěte si také:
Výjimky, limity a praktické fungování
Nový systém neznamená, že se bude vracet každý cent. Refundace se nebudou vyřizovat u částek nižších než 10 centů. U vyšších částek se kompenzace připisují a vyplácejí až od souhrnné hodnoty jednoho eura.
Na vrácení mýtného také není nárok tam, kde už dnes platí plošně snížené sazby, nebo kde se jedná o nouzové stavební práce. Jde například o úseky, které se musí narychlo uzavřít a opravit po vážné nehodě, po mimořádných povětrnostních a hydrologických jevech nebo při zásazích záchranných složek a následném odstraňování škod. V počáteční fázi budou ze systému navíc vyňaty i takzvané mobilní pracovní úseky, tedy pohyblivé kolony údržby či krátkodobé práce, které se postupně přesouvají.
Provozovatelé dálnic však mají povinnost o všech typech prací, včetně těch dočasně vyňatých z nároku na vrácení mýtného, srozumitelně informovat. Klíčovou roli má hrát jednotná mobilní aplikace, která bude společná pro všechny. Řidiči by v ní měli vidět informace o dopravní situaci, zdržení i o tom, jak vysoká refundace jim náleží. Samotné vracení peněz má probíhat automaticky v digitální podobě.
Konec německé dálnice bez limitu? Většina lidí už chce omezit rychlost na 130 km/h
Kdy se změny spustí a koho se dotknou
Systém se nemá rozběhnout ze dne na den, ale postupně. Podle rozhodnutí italské Autority pro dopravu mají být:
- od 1. června 2026 pravidla účinná pro případy blokace provozu a pro úseky s pracemi na trasách, které celé spravuje jeden provozovatel,
- od 1. prosince 2026 se stejný režim začne uplatňovat i na trasy, kde se střídá více koncesionářů.
Cílem je, aby do konce roku 2026 fungoval systém na všech dálnicích s mýtným v Itálii.
Nová úprava se promítne do všech budoucích koncesních smluv a postupně i do těch stávajících. Stane se tak prostřednictvím dodatků, které se mají uzavírat při nejbližší aktualizaci nebo revizi ekonomicko-finančních plánů jednotlivých koncesí.
V dlouhodobém nastavení platí, že částky vyplacené řidičům za zdržení kvůli plánovaným pracím nesmí provozovatelé následně plně přenést zpět do výše mýtného. U už běžících koncesí je ale nastaveno přechodné období: v letech 2026 a 2027 si provozovatelé mohou vyplacené náhrady ještě v plné výši započítat do mýtného, poté se tento podíl postupně snižuje, až do roku 2030 klesne na čtvrtinu. Podle regulátora má být dopad na cenu mýta pro koncové uživatele „prakticky nepostřehnutelný“.
Přečtěte si také:
Co z toho mají čeští řidiči
Změna se netýká jen Italů. Nový režim je navázán na samotné užívání dálnice, nikoli na státní příslušnost, vztahovat by se tak měl i na zahraniční turisty a tranzitní řidiče. Čeští motoristé, kteří míří autem na lyže do Alp, k Jadranu nebo přes Itálii dál na jih Evropy, tak mají naději, že za několikahodinové stání v koloně už nebudou platit plnou cenu.
Jak přesně bude vypadat registrace a vyřizování refundací pro cizince v jednotné aplikaci, zatím italské materiály detailně nepopisují. Podstatné ale je, že princip je nastaven univerzálně. Pokud řidič zaplatí mýtné, vjede na zpoplatněný úsek a splní podmínky pro nárok na refundaci, má mít možnost část peněz získat zpět.
Pro řidiče, kteří v posledních letech zažili několikahodinové čekání v kolonách na opravovaných úsecích italských dálnic, tak nové nastavení představuje alespoň částečné zadostiučinění. Čas strávený v zácpě sice nikdo nevrátí, ale zaplatit za něj méně zní oproti dosavadní praxi jako významný posun.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek










