V sobotu 16. ledna 2016 dojeli nejvytrvalejší jezdci do cíle Rallye Dakar 2016 v argentinském Rosariu. Nechyběla mezi nimi ani posádka robustního modelu Volkswagen Transporter TDI s pohonem všech kol 4Motion a přezdívkou „Felix“, který absolvoval náročnou trasu legendární soutěže jako doprovodné vozidlo českého závodního týmu BARTH Racing, podporovaného značkou Volkswagen Užitkové vozy. Zcela sériový Transporter „Felix“ ujel 6 726) km bez jediného problému.
„Rallye Dakar letos opět potvrdila pověst nejnáročnější vytrvalostní soutěže na světě a rád bych touto cestou poblahopřál celému týmu BARTH Racing k úspěšnému zvládnutí jedné z největších výzev ve světě motoristického sportu,“ říká Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika. „Doprovodný Transporter šesté generace osvědčil svou robustnost v drsných podmínkách jihoamerických pouští, plání a hor, kde své přednosti pravidelně prokazoval také suverénní pohon všech kol 4Motion. Transporter si na Dakaru hravě poradil dokonce i s nadmořskou výškou 4347 metrů nad mořem.“
Volkswagen Užitkové vozy poskytl českému týmu BARTH Racing pro Rallye Dakar 2016 nový model Volkswagen Transporter s nejvýkonnějším vznětovým motorem TDI (150 kW/204 koní), pohonem všech kol 4Motion, podvozkem pro špatné cesty a mechanickou uzávěrkou zadního diferenciálu. Transporter dostal přezdívku Felix a jeho úkolem bylo obstarávat komunikační servis a zajišťovat rozmanité potřeby jedenáctičlenného týmu. Felix je devítimístnou prodlouženou verzí šesté generace modelu Transporter, která byla úspěšně uvedena na český trh ve druhé polovině loňského roku. Do Jižní Ameriky se však vydal jen s šesti sedadly, aby mohl nabídnout skutečně velkorysý prostor jak pro cestující, tak pro náklad. Výkon Felixe na Dakaru je o to pozoruhodnější, že se jednalo o čerstvě vyrobený vůz se sériovou výbavou.
Pro Rallye Dakar musí mít asistenční vozy pohon všech kol, který je již několik desetiletí neodmyslitelnou součástí nabídky modelové řady Transporter. Systém 4Motion se mnohokrát osvědčil ve velmi svízelných situacích i během dlouhých etap po nezpevněných cestách a písečných pouštích. Komunikační arsenál na palubě Felixe zarhnoval mimo jiné vysílačky a satelitní telefony pro spojení s členy týmu i s jezdci na trati. Nespolehlivé bezdrátové telefonní a datové sítě v Jižní Americe komplikovaly zasílání multimediálních reportáží do Evropy, ale nakonec se vždy našla cesta k cíli. Kromě toho byl dakarský Transporter vybaven také dronem s kamerou a střešním stanem pro náročné výpravy.
Celý tým si nemohl vynachválit obrovskou podporu fanoušků po celou dobu trvání Rallye Dakar. Navzdory velmi rozšířené chudobě v Argentině a Bolívii jsou místní lidé velmi přátelští, vstřícní a připraveni pomoci. Posádka Transporteru si však musela dávat velký pozor při čerpání paliva, aby nedošlo k záměně paliva. Označení „Nafta“ na stojanu se totiž v Argentině používá pro benzin, zatímco nafta se prodává pod označením „Diesel“.
Další výzvou bylo důsledné dodržování omezené rychlosti (v Argentině 110 km/h, v Bolívii 80 km/h). Tu hlídal navigační systém, který během jízdy informoval posádku o průběhu trasy do dalšího bivaku. Pokuty za překročení limitu se pohybovaly v řádech stovek a tisíců eur, dalším postihem mohlo být zablokování asistenčního vozidla v bivaku na určitou dobu.
Tým BARTH Racing nemusel nad volbou doprovodného vozidla pro Rallye Dakar dlouho uvažovat. Šestá generace modelové řady Volkswagen Transporter stanovuje ve své třídě nová měřítka, o čemž svědčí i prestižní ocenění International Van of the Year 2016. Zákazníci si mohou zvolit modely Transporter, Multivan, Caravelle a California s pohonem všech kol 4Motion v kombinaci s motorem 2.0 TSI o výkonu 150 kW/204 koní nebo s turbodiesely 2.0 TDI ve výkonových variantách 103 kW/140 koní, 110 kW/150 koní, 132 kW/180 koní a 150 kW/204 koní. Zážehový motor TSI se dodává výhradně s převodovkou DSG, u vznětových motorů mají zákazníci na výběr šestistupňovou mechanickou převodovkou nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.
V barvách týmu BARTH Racing nastoupili do Rallye Dakar 2016 jezdci Rudolf Lhotský a David Pabiška na motocyklech KTM a Josef Macháček s Martinem Plechatým v Buggy Optimus. David Pabiška, který jel letos svou desátou Rallye Dakar, není s 30. místem v letošním ročníku Dakaru zcela spokojen, ale do cíle v argentinském Rosariu dojel jako nejlepší motocyklista reprezentující Českou republiku. Rudolf Lhotský a Josef Macháček s Martinem Plechatým museli ze soutěže odstoupit.
Pardubický závodní tým BARTH Racing vznikl v roce 2014 jako divize společnosti Autocentrum BARTH a.s., prodejce osobních i užitkových vozů Volkswagen. Tým BARTH Racing se poprvé zúčastnil Rallye Dakar v roce 2015 a hned dosáhl vynikajícího výsledku. Ondřej Klimčiw obsadil v kategorii motocyklů vynikající 20. místo v celkovém pořadí a byl nejlepším českým jezdcem na motocyklu a druhým nejlepším nováčkem na Dakaru.