TomTom zveřejnil výsledky TomTom Traffic Index 2017, výroční zprávy s detailními informacemi o dopravní situaci v nejucpanějších městech světa. Pro řidiče v Praze to není dobrá zpráva – dopravní kongesce v Praze se po letech drobného zlepšování (měřeno od roku 2008) v roce 2016 opět mírně zhoršila a řidiči tu v zácpách kdykoli během dne stráví o 30 %, v ranních špičkách dokonce o 54 % více času, než kdyby byly silnice volně průjezdné. To činí neuvěřitelných 116 hodin ročně (téměř 5 dní), které pravidelně dojíždějící řidič promarní v pražských dopravních zácpách. Pozitivní je, že alespoň v Brně se hustota dopravy o dvě procenta oproti předchozímu roku snížila (na 25 %) a řidiči tu v zácpách při pravidelném dojíždění stráví „jen“ 95 hodin, tj. o 6 hodin ročně méně než dříve. V Ostravě zůstává dopravní kongesce na stejné úrovni jako v předcházejícím období (18 %).
TomTom Traffic Index vychází z údajů o dopravní kongesci za rok 2016, nasbíraných v 390 městech ve 48 zemích na šesti kontinentech – od Říma po Rio, od Singapuru po San Francisco. TomTom pracuje s téměř 19 trilióny dat, která nasbíral za devět let. TomTom Traffic Index se letos vydává pošesté.
V Evropě letos Bukurešť (50 %) sesadila z čela žebříčku nejucpanějších velkých měst Moskvu (44 %), v první pětce se dále umístil Petrohrad (41 %), Londýn (40 %) a Marseille (40 %). V Severní Americe zůstalo pořadí měst stejné, ale úroveň kongesce se u všech zvýšila (Mexico City 66 %, Los Angeles 45 %, San Francisco 39 %, Vancouver 39 %, New York 35 %).
Pražskou dopravu dusí ranní špičky
Ke zhoršení celkové dopravní situace v Praze přispěla vyšší dopravní kongesce v ranních špičkách. Kromě pátku dosahuje kolem 60 %, nejhorší je situace na pražských silnicích mezi 8. a 9. hodinou v pondělí a úterý. Naopak v odpoledních špičkách se Pražanům jezdí lépe než dříve, v pátek dokonce zlepšení oproti předcházejícímu roku dosáhlo 6 %. Podobně jako v Praze se celková hustota dopravy zvýšila například ve Vídni (+ 3 % na 31 %), v německém Frankfurtu nad Mohanem (+ 2 % na 28 %) a v řadě dalších měst.
Brněnští řidiči jezdí v pátek domů dřív
Nejvýznamnější změnou z pohledu dopravní kongesce, k níž došlo v uplynulém roce na brněnských silnicích, je posun páteční odpolední špičky o hodinu dříve, na dobu mezi 15. a 16. hodinou, a současné snížení kongesce v době této špičky o plných 7 %, na současných 45 %. Lze usuzovat, že závěr TomTom vyvozený z celosvětových dat – totiž že když jen 5 % řidičů změní své cestovní plány s ohledem na aktuální dopravní situaci, zlepší se průjezdnost hlavních tahů až o 30 % – v Brně platí. Přesto se Brno umístilo v první stovce nejucpanějších evropských měst, konkrétně na 98. místě.
Města jsou ucpanější na celém světě
Pohled na historická data TomTom ukazuje, že dopravní kongesce se od roku 2008 zvýšila o 23 %. Ale mezi kontinenty jsou šokující rozdíly. Mezi lety 2015 a 2016 se hustota dopravy ve městech v Severní Americe zvýšila o 5 %, zatímco v Evropě o 9 %. Asie a Oceánie jsou na tom hůře o 12 %, Jižní Amerika o 7 % a Afrika o 15 %. To je celosvětový nárůst o 10 % oproti roku 2015.
Pořadí nejucpanějších měst v České republice za rok 2016
Celková denní úroveň dopravní kongesce – čas navíc strávený na cestách:
1 | Praha | 28 % |
2 | Brno | 25 % |
3 | Ostrava | 18 % |
Pořadí nejucpanějších měst celosvětově za rok 2016
Celková denní úroveň dopravní kongesce – čas navíc strávený na cestách – města s více než 800 000 obyvateli:
1 | Mexico City | 66 % | 6 | Istanbul | 49 % |
2 | Bangkok | 61 % | 7 | Chengdu | 47 % |
3 | Jakarta | 58 % | 8 | Rio de Janeiro | 47 % |
4 | Čhung-čching | 52 % | 9 | Tainan | 46 % |
5 | Bukurešť | 50 % | 10 | Peking | 46 % |