dalnice-kolona-aut-predjizdeni

Domluva, vysoké pokuty i trestné body, ministerstvo plánuje tresty za nedodržení bezpečného rozestupu. Ale až někdy…

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy - Foto: Radim Plachý - 4. 9. 2024


Jestli mají řidiči v Česku s něčím problém, pak je to nedodržování bezpečných rozestupů. Takzvaných lepičů potkáváme každý den několik. Nicméně ani ti, kteří se o rozestup snaží, to nemají lehké. Jakmile je před nimi bezpečný prostor, především ve městech, velmi rychle se tam někdo zařadí. A je po bezpečném rozestupu.

O bezpečném rozestupu mezi vozidly mluví přímo Zákon o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně paragraf 19, který říká: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním bezpečnou vzdálenost, aby mohl zastavit vozidlo v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“ A to je také důvod, proč není bezpečný rozestup pokutován do chvíle, než dojde k nehodě. Pak platí staré známé, že co neubrzdíte, to neokecáte. Zažité pravidlo ale říká, že bychom od aut jedoucích před námi měli udržovat rozestup alespoň dvě sekundy. To na suché vozovce při rychlosti 50 km/h znamená 28 metrů, při rychlosti 90 km/h už 50 metrů a při 130 km/h plných 72 metrů. Počítá se to tak, že jakmile auto před vámi mine patník, dopravní značku nebo třeba strom, vy byste jej měli minout až o dvě a více sekund později. Faktem ale je, že policisté nemají žádný systém či zařízení, kterým by bezpečné rozestupy mohli měřit. Proto tento častý nešvar ani nelze pokutovat. To se ale má změnit. Jen asi ne hned.

Tresty budou poměrně přísné, ale až později

Ministerstvo dopravy nám potvrdilo, že v tuto chvíli fakticky pracuje na definici pojmu bezpečná vzdálenost. „Inspirovali jsme se právními úpravami v zahraničí a pracovní návrh je nejméně 2 sekund a 1 kvalifikované sekundy (tzv. krizová bezpečná vzdálenost) platící pro řidiče vozidla jedoucího mimo obec,“ napsal nám tiskový mluvčí resortu dopravy František Jemelka. Zatím to tedy vypadá na to, že ministerstvo dopravy, pokud nakonec definici bezpečného rozestupu opravdu stanoví, pracuje jen s jízdou mimo obec. Faktem ale je, že třeba v rámci pražské ranní špičky by policisté nestíhali rozdávat pokuty. Proto má zaměření na cesty mimo obec svým způsobem smysl. Svým způsobem…

Do otázek v autoškole se dostala i nová dopravní značka. Radí s bezpečným rozestupem

Kromě této definice resort dopravy pracuje, a úspěšně, také na stanovení postihů za nedodržení bezpečné vzdálenosti. „Přestupky spočívající v nedodržení bezpečné vzdálenosti by byly řešeny následovně. V případě porušení nejméně 2 sekund by se jednalo o přestupek. Za něj lze uložit pokutu příkazem na místě do 1 500 Kč, příp. jej lze vyřešit domluvou. Ve standardním přestupkovém řízení by pak bylo možné uložit pokutu od 2000 Kč do 5000 Kč. Výše správního trestu bude odpovídat společenské škodlivosti nedodržení obecného pravidla bezpečné vzdálenosti,“ nastínil pokuty František Jemelka.

Mnohem přísnější ale budou tresty při nedodržení takzvané krizové bezpečné vzdálenosti, což je novinka. „V případě porušení 1 sekundy by se jednalo o novou kvalifikovanou skutkovou podstatu přestupku, kdy již je riziko srážky velmi vysoké pro běžného řidiče. Příkazem na místě 2500–3500 Kč. Za tento přestupek by bylo možné ve standardním přestupkovém řízení uložit pokutu od 4000 Kč do 10 000 Kč, přičemž by řidiči byly zaznamenány 4 body v registru řidičů. Zejména záznam 4 bodů je velmi citelným zásahem do bodového hodnocení řidičů, když celkový počet dosažených bodů s následkem pozbytí řidičského oprávnění na celý 1 rok bez možnosti zkrácení této doby je 12 bodů,“ doplnil tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Velkou otázkou ale zůstává, kdy a kdo bude rozestupy měřit. Na druhou otázku je snadná odpověď. Vzhledem k tomu, že se bezpečná vzdálenost bude měřit jen mimo obec, připadne tato povinnost výhradně státní policii. Odpověď na první otázku už ale tak snadná není. Jakkoliv to české silnice potřebují jako sůl, žádného měření rozestupů se ještě nějaký čas bohužel nedočkáme. Je to stejné, jako u rozestupu při předjíždění cyklistů. Prostě to není jak měřit.

„V souvislosti s tímto je nutno upozornit na stanovení odložené účinnosti (např. 2 roky) z technických důvodů, resp. technického zázemí. V současné době neexistuje žádný technický prostředek, jenž by uměl bezpečnou vzdálenost hodnotit, resp. měřič, jehož výstupem je podklad pro přestupkové řízení, musí být uveden jako stanovené měřidlo ve vyhlášce Ministerstva průmyslu a obchodu, kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu, pakliže nebude tento měřič představovat na základě stanoviska příslušného ministerstva v podstatě rychloměr. V tomto případě by již nebylo nutné stanovovat další měřidlo. Je vhodné rovněž zmínit, že Policii České republiky by vznikly nemalé náklady související s pořízením technických prostředků,“ vysvětlil nám František Jemelka.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru