Dojezd elektromobilů se může v zimě snížit i o třetinu. Dá se tomu bránit?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Bevy.city - Foto: Pavel Srp - 12. 12. 2023


V logistickém provozu mohou nízké zimní teploty snížit dojezdovou vzdálenost elektromobilů až o 37 %. Při správných opatřeních však lze ztráty oproti létu minimalizovat na pouhých 9–14 %, pomoci paradoxně mohou například vyhřívaná sedadla i lepší plánování přizpůsobené zimnímu provozu. Vyplývá to z aktuálních poznatků logistického a technologického start-upu Bevy.city, který analyzoval chování vozidel v rámci své flotily elektromobilů během minulé zimy.

Elektrická vozidla jsou již úspěšně využívána i v oblasti logistiky. Vedle výhod, jakými je lokálně bezemisní provoz, bezhlučnost i nižší náklady na provoz, přináší jejich použití i řadu výzev. Snížení dojezdu v mrazivých zimních měsících je jednou z nich.

Bevy.city, logistický a technologický start-up, který provozuje flotilu téměř stovky elektrických vozidel, spočítal, že při teplotách kolem -3 až -5 stupňů Celsia se bez jakýchkoliv dalších opatření snižuje dojezd elektromobilu o 24 %, při nižších teplotách v rozmezí -5 až -10 stupňů Celsia až o 37 %. Důvodem je kromě zvýšené potřeby zahřátí baterie i vytápění vozidla v průběhu jízdy, zvýšený odpor při jízdě kvůli sněhu či mokré vozovce a zhoršení plynulosti dopravy.

Česko není pro elektromobily zaslíbenou zemí, podíl prodejů nových elektroaut je v EU pětkrát vyšší

„Zimní provoz elektromobilů má svá specifika, se kterými je třeba počítat, a upravit plánování tak, aby nedocházelo k provozním problémům,“ říká Ladislav Janckulík, zakladatel logistického a technologického start-upu Bevy.city. „K vysokým ztrátám dojezdu může dojít už na samém začátku trasy kvůli rychlému zahřátí vozidla a rozmrazení skel. Stejně tak vytápění během nakládek a vykládek se dokáže na dojezdu velmi negativně podepsat. U vozidel, která dnes používáme, se dojezd pohybuje v rozmezí od 140 km do 190 km. Jeho snížení o čtvrtinu při teplotách už od -3 stupňů Celsia je poměrně velkou komplikací, která se ale dá správným plánováním velmi úspěšně minimalizovat,“ doplňuje Janckulík.

Opatření, kterými lze v zimním provozu elektromobilů zvýšit dojezd, je několik. Výhřevem vozidla před samotnou jízdou lze zvýšit dojezdovou vzdálenost až o 8 %. Velký smysl v logistickém provozu má i doplňková výbava v podobě vyhřívaného sedadla a volantu. Ta má nižší spotřebu než samotné vytápění a zajistí rychlejší zahřátí kurýrů, kteří při doručování zásilek často vysedají. Na dojezdu se to projeví úsporou zhruba 4 %. Mimo výše uvedeného je v zimních měsících potřeba upravit způsob plánování tras, nabíjení a délky pracovních bloků. Celkově lze správným plánováním snížit dopady nízkých teplot na dojezd elektromobilů na 9–14 %.

„Extrémně nízké teploty během minulé zimy pro nás byly zatěžkávací zkouškou, kdy i my jsme se učili, kde jsou hranice elektromobility. Úpravou plánování se nám podařilo negativní dopady počasí minimalizovat a i v tom nejmrazivějším týdnu došlo ke snížení dojezdu našich vozidel o pouhých 14 %. Poznatky z minulé zimy nám umožnily lépe se připravit na tu nadcházející, takže věřím, že letos budeme v boji s nízkými teplotami ještě úspěšnější, “ uzavírá Ladislav Janckulík.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru