Výběr pneumatik není příliš komplikovaná záležitost. Je však třeba se řídit nejen technickými požadavky na rozměry pneumatiky a dodržovat hmotnostní i rychlostní index, ale také si dát pozor na legislativně správné označení zimního obutí. Pneumatiky uznávané zákonem jako použitelné v zimě nesou označení M+S a symbol „Alpského vrcholu“ (ten vyžadují např. v Německu, ale ne všechny tzv. zimní pneumatiky ho mají). Dále samozřejmě záleží na konstrukci pneumatiky, vzorku běhounu a použité směsi.
Zde mohou být do jisté míry vodítkem nezávislé testy pneumatik, ale i to má svá úskalí. Na pohled totožná pneumatika stejného výrobce se stejným komerčním označením může v určitém rozměru v testech dominovat, v jiném (např. s odlišnou vnitřní konstrukcí) ale už tak dobrá být nemusí. Pro ideální interakci pneumatik s vozem je nejlepší vybírat obutí, které pro konkrétní automobil doporučuje výrobce. „Vývoj pneumatik a podvozků udělal velký krok vpřed v bezpečí i komfortu. Například experti z vývojářského centra Škoda Auto každoročně testují a posuzují přes 700 vzorků pneumatik, aby zajistili, že vůz vyjede z továrny na tom nejlepším a nejbezpečnějším obutí,“ říká Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škoda Auto Česká republika.
Správné pneumatiky pro danou sezonu
Zimní pneumatiky mají oproti letním měkčí směs, hlubší vzorek a méně tuhé bloky dezénu. Při vyšším namáhání, například při prudkém vyhýbacím manévru nebo krizovém brzdění, se bloky vzorku přirozeně deformují. Pokud jde deformace za hranice uvažované a testované při konstrukci vozu a jeho bezpečnostních systémů (především ESP a ABS), může v krajním případě dojít k drobným zpožděním reakcí elektroniky na vzniklou situaci. Možná to nezní nijak zásadně, ale ve chvílích, kdy jde doslova o centimetry a setiny sekundy, může i drobné zaváhání znamenat rozdíl mezi zvládnutím situace a nehodou.
Doba přezouvání je tu. Povinné zimní pneumatiky od listopadu jsou ale mýtus
V tomto ohledu se nevyplatí šetřit za každou cenu. Nezávislé testy ukazují, že levné neznačkové pneumatiky většinou z Číny mají zvláště na mokru extrémně dlouhé brzdné dráhy – o negativním vlivu na komfort a jízdní vlastnosti ani nemluvě.
Pozornost si zaslouží i výhodné sady kompletních zimních kol přímo pro daný model. Kola jsou perfektně vyvážena a připravena k okamžitému použití, volit lze ráfky lité i ocelové. Kompletní zimní kolo vychází cenově výhodněji než ráfek a pneumatika zvlášť a ještě šetří čas i peníze tím, že není třeba každý rok dvakrát sundávat a nasazovat pneumatiky vůči ráfku.
Ať už se rozhodnete pro jakékoliv řešení, síť autorizovaných servisů Škoda je vám právě teď plně k dispozici. Dočkáte se tam nejen odborné rady, ale i kvalifikovaných služeb. Kola či samotné pneumatiky vám přezují a vyváží, ty aktuálně nepoužívané uskladní v tzv. Pneuhotelu a vám doma už kola překážet nemusejí.
Znáte všechny části označení pneumatik?
Škoda Pneugarance
Ani vysoce kvalitní pneumatiky nejsou zcela odolné proti nástrahám, které vás mohou potkat na cestách. Ať už jde o hřebíky, ostré obrubníky, kameny či díry v silnici, poškození pneumatiky bývá většinou natolik rozsáhlé, že je nutné pořídit si novou. Aby zničená pneumatika už nepředstavovala nečekaný výdaj, o to se stará Škoda Pneugarance. Záruku na pneumatiku automaticky získáte pouze při koupi u autorizovaného obchodního partnera nebo ve Škoda e-shopu.
Garance je poskytována jednotlivě bez ohledu na počet zakoupených kol. Vztahuje se na neopravitelná poškození vzniklá při běžném provozu, včetně najetí na obrubník. Pokud máte platnou doživotní Záruku mobility, můžete využít i odtah do nejbližšího autorizovaného servisu. Škoda Pneugarance zajišťuje slevu z ceny nové pneumatiky až do výše 70 % (dle stáří a hloubky dezénu).