Goodyear-UltraGrip-Performance-SUV-Gen-1-zimni-pneu

Doba přezouvání je tu. Povinné zimní pneumatiky od listopadu jsou ale mýtus

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - 26. 10. 2021


Každoročně se koncem října řidiči hromadně nahrnou do pneuservisů a žádají výměnu pneumatik na zimní. Na jednu stranu to má svou logiku. Počasí se během podzimu hodně mění, a ačkoliv je jeden den 20 stupňů nad nulou, druhý den může být i kolem nuly. Navíc je mezi řidiči rozšířena informace, že od 1. listopadu je povinné mít na autě zimní obutí.

Zatímco náhlé změny počasí mohou být logickým důvodem k přezutí, to, že jsou zimní pneumatiky povinné hned od 1. listopadu, už tolik ne.

Přečtěte si také:  Existují dva typy hlučnosti pneumatik. Klasifikační štítek na pneumatice ale zohledňuje pouze jeden z nich

Zákon mluví jasně

1. listopad je zakotven v zákoně, který říká následující: „V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“ Mimochodem, toto nařízení neplatí pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.

V květnu vstoupí v platnost nové evropské klasifikační štítky pneumatik

Zjednodušeně řečeno se dá říct, že zimní obutí je potřeba pouze, pokud je nasněženo nebo namrzlo. Pokud venku panují mírné teploty, jako v posledních týdnech, a předpověď je navíc slibuje i nadále, ostatně, tento týden má být i 17 stupňů, zimní pneumatiky ani po 1. listopadu na autě mít nemusíte.

Pokud byste ovšem třeba z města, kde je i několik stupňů nad nulou, vydáte třeba na hory, kde už námraza nebo i sněžení hrozí klidně i v říjnu a v listopadu, pak už zimní obutí mít musíte. V případě nehody by pak pojišťovna a nejspíš i policisté přihlíželi k tomu, že máte obuté letní pneumatiky.

Přečtěte si také:  Michelin chce uvést své revoluční "pneumatiky" na trh už v roce 2024

Pravidlo čtyř

Pro zimní obutí je dobré si zapamatovat takzvané pravidlo čtyř. To říká, že pneumatiky se používají maximálně čtyři roky, vždy se přezouvají všechna čtyři kola a minimální hloubka zimního dezénu jsou čtyři milimetry.

Policisté jednotlivé body vysvětluje takto:

„Čtyři stejné zimní pneumatiky na voze: Při montáži pouze dvou zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně.“

„Čtyři zimní sezóny – ideální doba pro použití pneumatik: Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům.“

Přečtěte si také:  Už jste přezuli? Pak pozor na místa se značkou přikazující jízdu jen na zimních gumách. Při nehodě pak pojišťovna nemusí platit

„Čtyři milimetry jako minimální hloubka dezénu: Pokud klesne hloubka dezénu pod 4 mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat! 

Čtyři měsíce v roce – uplatnění pro zimní pneumatiky: Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod 7 °C. I přes to, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně, jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.“

K poslednímu bodu pak dodáme, že pokud je venku přes den slunečno a teplo, zimní pneumatika může při krizovém brzdění fungovat hůře a brzdná dráha se může prodlužovat. Je tedy nutné na to po přezutí a za hezkých dnů myslet.

Štítky: , , , , , , ,

4 názory na “Doba přezouvání je tu. Povinné zimní pneumatiky od listopadu jsou ale mýtus”

  1. každej mele něco jinýho ale jistý je ,že obchodníci s pneu si mastí kapsy jen to fičí.Dříve byli jedny gumy a jezdilo se v zimě v létě.A vzorek ha ha ha.

  2. Vidíš to blbě Píte. Rozhodující je „příčinná souvislost“ nehody s použitými pneumatikami. Takže – když bude sucho a 14 stupňů tak je to zajímat bude muset. Jinak soud.

  3. No já to vidím jinak. Vůbec to není o tom že od 1.11. může být jak 20°C tak -5°C a zímní pneu jsou na mráz a na sníh , ale jde také o to, že v případě nehody po 1.11. na letních pneu budou pojišťovny výrazně krátit plnění a nebude je vůbec zajímat že zrovna bylo 14°C nad nulou. A to tu jde.

    1. Pokud policie neuzná ,že letní pneu mají s nehodou nebo nasledky nehody souvislost tak pojistovna nic kratit nemuze.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek