Test Hyundai Tucson HEV | hybrid (2022)

Doba přezouvání je tu. Povinné zimní pneumatiky od listopadu jsou ale mýtus

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 26. 10. 2021


Každoročně se koncem října řidiči hromadně nahrnou do pneuservisů a žádají výměnu pneumatik na zimní. Na jednu stranu to má svou logiku. Počasí se během podzimu hodně mění, a ačkoliv je jeden den 20 stupňů nad nulou, druhý den může být i kolem nuly. Navíc je mezi řidiči rozšířena informace, že od 1. listopadu je povinné mít na autě zimní obutí.

Zatímco náhlé změny počasí mohou být logickým důvodem k přezutí, to, že jsou zimní pneumatiky povinné hned od 1. listopadu, už tolik ne.

Zákon mluví jasně

1. listopad je zakotven v zákoně, který říká následující: „V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“ Mimochodem, toto nařízení neplatí pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.

V květnu vstoupí v platnost nové evropské klasifikační štítky pneumatik

Zjednodušeně řečeno se dá říct, že zimní obutí je potřeba pouze, pokud je nasněženo nebo namrzlo. Pokud venku panují mírné teploty, jako v posledních týdnech, a předpověď je navíc slibuje i nadále, ostatně, tento týden má být i 17 stupňů, zimní pneumatiky ani po 1. listopadu na autě mít nemusíte.

Pokud byste ovšem třeba z města, kde je i několik stupňů nad nulou, vydáte třeba na hory, kde už námraza nebo i sněžení hrozí klidně i v říjnu a v listopadu, pak už zimní obutí mít musíte. V případě nehody by pak pojišťovna a nejspíš i policisté přihlíželi k tomu, že máte obuté letní pneumatiky.

Pravidlo čtyř

Pro zimní obutí je dobré si zapamatovat takzvané pravidlo čtyř. To říká, že pneumatiky se používají maximálně čtyři roky, vždy se přezouvají všechna čtyři kola a minimální hloubka zimního dezénu jsou čtyři milimetry.

Policisté jednotlivé body vysvětluje takto:

„Čtyři stejné zimní pneumatiky na voze: Při montáži pouze dvou zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně.“

„Čtyři zimní sezóny – ideální doba pro použití pneumatik: Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům.“

„Čtyři milimetry jako minimální hloubka dezénu: Pokud klesne hloubka dezénu pod 4 mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat! 

Čtyři měsíce v roce – uplatnění pro zimní pneumatiky: Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod 7 °C. I přes to, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně, jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.“

K poslednímu bodu pak dodáme, že pokud je venku přes den slunečno a teplo, zimní pneumatika může při krizovém brzdění fungovat hůře a brzdná dráha se může prodlužovat. Je tedy nutné na to po přezutí a za hezkých dnů myslet.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

4 názory na “Doba přezouvání je tu. Povinné zimní pneumatiky od listopadu jsou ale mýtus”

  1. každej mele něco jinýho ale jistý je ,že obchodníci s pneu si mastí kapsy jen to fičí.Dříve byli jedny gumy a jezdilo se v zimě v létě.A vzorek ha ha ha.

  2. Vidíš to blbě Píte. Rozhodující je „příčinná souvislost“ nehody s použitými pneumatikami. Takže – když bude sucho a 14 stupňů tak je to zajímat bude muset. Jinak soud.

  3. No já to vidím jinak. Vůbec to není o tom že od 1.11. může být jak 20°C tak -5°C a zímní pneu jsou na mráz a na sníh , ale jde také o to, že v případě nehody po 1.11. na letních pneu budou pojišťovny výrazně krátit plnění a nebude je vůbec zajímat že zrovna bylo 14°C nad nulou. A to tu jde.

    1. Pokud policie neuzná ,že letní pneu mají s nehodou nebo nasledky nehody souvislost tak pojistovna nic kratit nemuze.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru