Nápad uspořádat rekordní setkání vozů Tatra vznikl už před covidovou pandemií, ovšem konečný termín, tedy 10. prosince 2023, byl nakonec vlastně jedna velká náhoda. Jejím výsledkem je český rekord v počtu nákladních vozů značky Tatra, které se sjely na jedno místo.
Tím místem byla Ostrava, kam přijelo 77 aut z celého Česka, ale i ze Slovenska nebo z Polska. Byly mezi nimi vozy starší než půl století i auta, která výrobní linku opustila teprve nedávno. Značné zastoupení měly hasičské vozy, ale nechyběly ani klasické sklápěčky či vojenské speciály. „Nesmírně si vážím toho, že sem přijeli, o to víc, že je před Vánoci. To je jedno velké srdce. Jsou tady hasiči dobrovolní, profesionální, jsou tady zástupci vojenských útvarů, je tu živnostník, má Tatru 815 sklápěčku, s tím jezdí 30 let, pořád si to opečovává. V neděli by měl odpočívat – a ne, on přijede z daleka. To je pro mě největší poklad,“ řekl jeden z pořadatelů agentuře ČTK Dalimil Frič.
Za celou akcí stojí projekt Tatra stokrát jinak, který už šest let prezentuje tatrovky z celého světa a má více než 150 000 fanoušků z celého světa. Zatím probíhala jejich komunikace hlavně online. To se ale nedávným setkáním změnilo. „Tak vznikla myšlenka, pojďme to udělat živě. Podařilo se to opravdu skvěle. Jsem z toho nadšený, protože když jsme asi před měsícem zveřejnili pozvánku, tak jsem čekal, že se ozve třeba do 40 vozů,“ řekl další z pořadatelů Jiří Hanulík. V Centru bezpečné jízdy Libros, kde sraz proběhl, má na starosti projekt Sejfer, jehož cílem je podpora bezpečné dopravy, celoživotního vzdělávání řidičů, všech složek integrovaného záchranného systému, české armády a značky Tatra Trucks.
Největšími raritami na srazu podle něj byly asi Tatra 138 z roku 1971 a její nástupce, oranžová Tatra 148 ze stejného roku. „Jsou tady i speciály přímo z Kopřivnice z Tatry Trucks. Je tady pancéřová Tatra Phoenix, šestikolka Phoenix, Tatra Phoenix Präsident, jsou tady speciály Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR, je tu desetikolová cisternová stříkačka, která je jediná nebo jedna ze dvou v České republice. Všechny Tatry jsou krásné,“ řekl Hanulík.
Adam Jordan přijel z polské Vladislavi vozem Tatra 148 z roku 1972, který je podle něj docela raritou. „Je z první vyrobené série Tater 148, které tehdy koupili do Polska, a nástavba je norská. To je zajímavá věc, protože jich bylo udělaných jenom 24 kusů a jenom do Polska. Pořád jezdí ta moje a ještě jedna a dvě jsou v muzeu,“ řekl Jordan. „Používám ho ve své firmě. Bourám domy, stavby, a aby se neprášilo, potřebuju vodu. V nástavbě jsou dvě nádrže, které jsou plastové a může tam být 10.000 litrů vody, a to i slané mořské vody,“ dodal.