Nový Ford C-MAX a Grand C-MAX přivážejí rodinám s aktivním životním stylem nižší spotřebu, modernější techniku a ještě vyšší úroveň komfortu i bezpečí.

Obě varianty oblíbeného velkoprostorového modelu prošly rozsáhlými úpravami, které se dotkly karoserie, podvozku, interiéru i motorů. Jako první vůz ve své třídě nabízí nový C-MAX bezdotykové ovládání pátých dveří a disponuje také vylepšenou verzí bezpečnostního systému Active City Stop.

Paleta motorizací nově obsahuje agregáty 1.5 EcoBoost a 1.5 TDCi. C-MAX bude na vybraných evropských trzích k dostání také v mimořádně úsporném provedení ECOnetic s emisemi CO2 99 g/km (v případě pětimístné verze). Nově naladěný podvozek i řízení zajišťují C-MAXu i Grand C-MAXu vynikající jízdní vlastnosti.

„C-MAX si vysloužil uznání za vyváženou kombinaci nízké spotřeby, sportovního chování na silnici a flexibilního, prostorného interiéru,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Nová řada Ford C-MAX přináší navíc kultivovanost, jakou zpravidla nacházíme ve větších a luxusnějších automobilech. Všechny motorizace těží ze snížení spotřeby, aniž by tím jakkoliv utrpěly oceňované jízdní výkony tohoto modelu.“

Úsporné a výkonné motory

Nový C-MAX a Grand C-MAX mají výrazně nižší spotřebu paliva a emise CO2, zachovávají si však přesvědčivou jízdní dynamiku. Paleta motorizací obsahuje mimo jiné tyto jednotky:

  • Nový zážehový motor 1.5 EcoBoost o výkonu 110 kW; v pětisedadlovém C-MAXu má emise CO2 139 g/km, což ve srovnání s dosavadním 1.6 EcoBoost představuje snížení o 5 g/km
  • Nový vznětový motor 1.5 TDCi, nabízený ve variantách 70 a 88 kW; obě mají emise CO2 105 g/km – o 12 procent méně než dosavadní 1.6 TDCi, jenž navíc nedosahoval takového výkonu
  • Zážehový motor 1.0 EcoBoost ve variantách 74 a 92 kW – historicky první motor, který třikrát za sebou zvítězil v anketě „International Engine of the Year“ (Motor roku 2012, 2013 a 2014)

Zážehové motory EcoBoost i všechny vznětové jednotky 1.5 TDCi a 2.0 TDCi jsou nově osazeny již ve standardním provedení systémem Stop-Start. I díky tomu vykazují až 17procentní pokles emisí CO2, zatímco výkon narostl o sedm procent.

Jízdní vlastnosti

Řada Ford C-MAX se vyznačuje prvotřídním chováním na silnici. K jeho dalšímu zdokonalení přispěla následující opatření:

  • tužší uložení náprav
  • nové tlumiče pérování zlepšující agilitu vozu a současně zachovávají jízdní komfort; konstrukce tlumičů s novými ventily omezuje přenos nežádoucích zvuků do prostoru pro cestující
  • nové naladění řízení s elektrickým posilovačem, jehož výsledkem je přesnější směrové vedení vozu a vyšší jízdní stabilita
Přečtěte si také:  Ford si nechal patentovat systém, který zobrazí reklamu přímo během jízdy v autě

Technologie na bázi senzorů

Nová řada Ford C-MAX je vybavena moderními technologiemi Ford, které pomáhají předcházet nebezpečí – ať už se jedná o oděrky při parkování nebo o vážnější nehody ve vysoké rychlosti.

Ford dále vylepšil oblíbený systém Active City Stop, jenž v případě hrozící srážky preventivně zvýší tlak v brzdové soustavě. Pokud řidič na nebezpečí nereaguje, systém sníží točivý moment motoru a začne automaticky brzdit, aby zmírnil následky kolize. Zdokonalená verze Active City Stop v novém C-MAXu funguje při rychlostech do 50 km/h, zatímco dosud to bylo 30 km/h.

Ford zároveň uvádí do Evropy nový systém s názvem „Pre-Collision Assist“. Pracuje na obdobném principu jako Active City Stop, má však větší dosah detekce ostatních vozidel a pomáhá řidiči ve vyšších rychlostech – například na dálnici. V případě pohybujících se vozidel činí detekční rozsah systému 8-180 km/h.

Novinkou v řadě C-MAX je rovněž adaptivní tempomat Ford, který samočinně udržuje odstup od vpředu jedoucího vozu. V situacích, kdy není adaptivní tempomat aktivní, si řidič může zapnout indikaci bezpečné vzdálenosti. Dojde-li k jejímu zkrácení, vydá systém postupně tři stupně výstrahy – od šedé přes žlutou až po červenou.

Aktivní parkovací asistent je v novém C-MAXu a Grand C-MAXu ještě důmyslnější než dosud. Stisknutím tlačítka se aktivují ultrazvukové senzory, které vyhledají dostatečně velký prostor k zaparkování. Následně asistent sám vmanévruje automobil na volné místo. Řízení je plně automatické, řidič se stará pouze o pedál brzdy a plynu. Díky doplnění dvou dalších senzorů v zadní části vozu dostane nový C-MAX navíc funkci kolmého parkování.

Zvýšení počtu senzorů umožnilo Fordu nabídnout zákazníkům i další nové technologie, které pomáhají při vyjíždění z parkovacího místa:

  • Systém varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa upozorňuje řidiče na vozidla, která se mohou brzy přiblížit z jakékoli strany; systém využívá radaru s dosahem 40 metrů a při zachycení přibližujícího se vozidla vydá zřetelné varovné signály
  • Asistent pro vyjetí z parkovacího místa pomáhá řidiči vyjet z řady podélně zaparkovaných automobilů; poté, co řidič zvolí, na kterou chce vyjet stranu, převezme systém řízení – řidič se opět stará jen o obsluhu plynu a brzdy

Pokročilé osvětlení

Adaptivní bixenonové světlomety Ford upravují úhel světelného paprsku podle aktuálních provozních podmínek do jednoho ze sedmi různých nastavení. Například při průjezdu zatáčkou v nižší rychlosti nasvítí systém krajnici, aby řidič včas spatřil cyklistu či chodce. Ve vyšších rychlostech pak světlomety svítí tak, aby řidič viděl dál ve směru zatáčky.

Přečtěte si také:  Australský importér Fordu omylem nabízel Mustang Mach 1 s výbavou, kterou nemůže mít. Zákazníkům pak nabídl jako omluvu i velkou slevu

Viditelnost vozu pro ostatní účastníky provozu zlepšují LED světla pro denní svícení.

Komfort a bezpečí

Nový C-MAX i Grand C-MAX nabízejí upevňovací body zádržného systému „i-Size“, který je kompatibilní s nejnovější generací dětských sedaček ISOFIX a poskytuje dokonalejší ochranu hlavy a krku při čelním i bočním nárazu. Pokud si některý z cestujících odepne bezpečnostní pás, řidiče na to upozorní kontrolka na palubní desce. Širokoúhlé vnitřní zrcátko dává dokonalý přehled o dění na zadních sedadlech, zatímco domácí mazlíčky lze díky novému systému pro přepravu psů bezpečně převážet v zavazadlovém prostoru.

Rodiče nesoucí nákup, dítě nebo zavazadla mohou otevřít zavazadlový prostor pouhým mávnutím nohou pod nárazníkem, pokud je jejich nový C-MAX či Grand C-MAX vybaven bezdotykovým ovládáním pátých dveří. Sedmimístný Grand C-MAX má navíc posuvné boční dveře na obou stranách a sedadla ve druhé řadě vyřešená tak, aby bylo možné jednoduchým sklopením prostředního sedadla vytvořit průchozí uličku k sedadlům ve třetí řadě.

V interiéru naleznou cestující až 20 úložných míst pro odložení hraček, knih nebo svačiny:

  • Nová schránka ve středové konzole je prostornější a obsahuje posuvnou loketní opěrku
  • Do nastavitelného držáku nápojů lze umístit lahve a kelímky nejrůznějších velikostí – držák umožňuje například současné uložení litrové lahve a 0,4l kelímku
  • Vylepšená schránka před spolujezdcem umožňuje snazší přístup k předmětům, které jsou v ní uložené
  • Odkládací prostor v horní části palubní desky má nyní mnohem větší kapacitu a obsahuje dva USB vstupy pro připojení a nabíjení přenosné elektroniky

Design interiéru je celkově přehlednější a intuitivnější. Ubylo ovládacích prvků a spínačů. K modernějšímu a úhlednějšímu vzhledu přispívá rovněž nové černé provedení dekoračních ploch v kombinaci s chromovanými detaily. Ovládání jednotlivých funkcí bylo zjednodušeno – například tlačítka na panelu klimatizace jsou větší a srozumitelněji označená.

Cestující všech věkových kategorií ocení vyšší úroveň cestovního komfortu. Díky silnějším sklům v bočních oknech a lepším absorpčním vlastnostem těsnění okolo pátých dveří a zpětných zrcátek poklesla míra aerodynamického hluku. Hluk motoru zase účinněji pohlcuje akustická výplň tepelné izolace motorového prostoru. Vznětové motorizace mají i dodatečné akustické těsnění dále snižující přenos hluku motoru do prostoru pro cestující.

Vibrace při akceleraci zmenšuje speciálně vyvážený setrvačník, zatímco nové uložení motoru přispívá k jemnějšímu fungování systému Stop-Start. O péči věnované potlačování všech nežádoucích zvuků svědčí i skutečnost, že se na něm podílí mimo jiné i tvar a konstrukce kol z lehkých slitin.

Přečtěte si také:  Test Ford Puma ST-line Vignale 1.0 EcoBoost DCT (2021)

Novinkou pro Ford C-MAX je rovněž vyhřívaný volant, který lze objednat samostatně, nebo v rámci zvýhodněné sady Winter Plus.

Vzdušnou a světlou atmosféru interiéru lze ještě více zdůraznit na přání dodávanou panoramatickou skleněnou střechou. Její povrchová úprava zabraňuje pronikání nežádoucího ultrafialového záření do prostoru pro cestující. Stín v případě potřeby zajistí elektricky ovládaná protisluneční clona.

Komunikační a zábavní systém SYNC 2

Nový Ford C-MAX a Grand C-MAX budou vybaveny systémem SYNC 2. Tento multimediální systém využívá pro přístup k funkcím audiosystému, navigace, klimatizace a mobilního telefonu osmipalcovou dotykovou obrazovku a pokročilé hlasové ovládání.

Navigace SYNC 2 přichází s funkcí dělené obrazovky, předčítáním názvů ulic, 3D zobrazením dálničních křížení a významných bodů a také s průvodcem MICHELIN. Řidič může zadat cíl do navigace nebo nechat přehrát skladby od požadovaného interpreta jediným pokynem. A když stisknete tlačítko hlasového ovládání a řeknete, že máte hlad (I’m hungry), systém vypíše seznam restaurací v okolí a nabídne možnost navigovat k některé z nich.

Technologie MyKey umožní majitelům naprogramovat do klíče od vozu nejrůznější omezení. Může se jednat o znemožnění příchozích telefonických hovorů, limitování nejvyšší dosažitelné rychlosti, znemožnění deaktivace bezpečnostních systémů, omezení hlasitosti audiosystému nebo jeho úplnou deaktivaci v případě, že cestující nemají zapnuté bezpečnostní pásy.

Moderní a dynamický vzhled

Design nové řady C-MAX se řídí globálním designovým slohem One Ford. Výrazná lichoběžníková maska v kombinaci s protaženými světlomety uděluje C-MAXu i Grand C-MAXu dynamičtější a suverénnější vzezření. K elegantnějšímu vzhledu upravené kapoty motorového prostoru přispělo ukrytí trysek ostřikovačů pod čelní okno.

Díky speciální svařovací technologii, která umožňuje vytvořit pevné a úhledné svarové spoje i na tenkých plátech materiálu, dostaly páté dveře sofistikovanější vzhled, podpořený moderním designem kompaktních sdružených svítilen.

Paleta odstínů laku karoserie se rozrostla o barvy červená Rush a hnědá Caribou.

Nový Ford C-MAX s motorem 1.0 EcoBoost (100 k) ve výbavě Trend je v nabídce už od 399 990 Kč, což je částka o 31 000 Kč nižší než výchozí cena současného provedení. Grand C-MAX s volitelnou třetí řadou sedadel je pak k dostání za příplatek 25 000 Kč oproti menší variantě vozu. Pro český trh jsou na výběr tři stupně výbavy – výchozí Trend, praktický Trend Plus a luxusní Titanium. Součástí zaváděcí akční nabídky je systém KeyFree Plus s bezdotykovým ovládáním pátých dveří v hodnotě 17 000 Kč pro nejvyšší výbavu Titanium zdarma.