silnice_pro_motorova_vozidla

Díky této značce nemusíte ve městě jezdit 50 km/h a mimo město 90 km/h. Povoluje totiž rychlost o poznání vyšší

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 23. 3. 2022


Spousta řidičů jezdí zbytečně pomalu tam, kde by mohli svištět větší rychlostí. Častokrát totiž nevědí, jaká je maximální povolená rychlost, již stanovuje značka IZ 2a, tedy Silnice pro motorová vozidla. Setkáte se s ní jak v obci, tak mimo ni, a aby to nebylo tak jednoduché, pokaždé označuje jinou rychlost.

Nedodržovat značky znamená vytvářet krizové situace. Bohužel to platí i v případě, kdy jedete příliš pomalu, ačkoliv značka povoluje vyšší rychlost. A přesně to se děje například na jedné specifické ulici v Praze. Jde o ulici 5. května, na níž dochází k zajímavému paradoxu. V úseku, kde mají řidiči jezdit 50 km/h, obvykle jezdí rychleji. Tam, kde je naopak povolená rychlost 80 km/h, se plouží padesátkou. Přitom by stačilo si pouze všímat značek a nejezdit po paměti.

Oblíbený revír dopravní policie

Silnice 5. května se táhne hustší bytovou zástavbou, právě v této části se smí jezdit rychlostí 50 km/h. Je ale šestiproudová – tři proudy tam a tři zpět, což řidiče ponouká ke zrychlování. Právě proto zde často stojí dopravní policie a v zamaskované Octavii radarem ověřuje dodržování rychlosti. Tady byste se tedy měli mít na pozoru, rychlost určitě dodržujte.

CZ traffic sign IZ2a.svg
Autor: Zirland – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, Odkaz

Přehnaný strach z kamer

Pak ale ulice vjíždí do oblasti Pankráce, kde u silnice stojí značka IZ 2a aneb Silnice pro motorová vozidla. Pokud ji potkáte mimo obec, říká, že můžete jet rychlostí až 110 km/h. V obci platí 80 km/h, to je tedy případ Prahy. Řidiči by zde z padesátky měli zrychlit na osmdesátku, drtivá většina jich ale jede padesát, což způsobuje houstnutí dopravy.

Na vině jsou zřejmě nainstalované kamery. Řidiči z nich mají respekt, bojí se úsekového měření, proto raději jedou padesát a plyn už nesešlapují. Padesátka je přece jistota, když nevíte, jakou rychlostí je v daném místě možné jet.

Daný úsek však měřený vůbec není. Měří se pouze směr do centra, ve směru z centra jsou také umístěné kamery, ale ty se využívají pouze ke statistickým měřením intenzity provozu. V úseku se značkou zvedá rychlost z 50 km/h na 80 km/h, takže by bylo logicky složité vypočítat průměrnou rychlost řidiče a zjistit, zda porušil předpisy, nebo ne.

Řidič znalý značek je bezpečnější pro všechny účastníky provozu

Co s tím? Neměla by Praha přidat ještě další značku s jednoznačně vyznačenou maximální povolenou rychlostí? Ne. Značka IZ 2a je dostatečná, rychlost stanovuje. Trendem je snižovat počet dopravních značek u silnice, aby byl provoz na pozemních komunikacích přehlednější. Kdo neumí značky, má smůlu. Měl by si však uvědomit, že škodí nejen sobě, ale také ostatním účastníkům provozu.

Podobné úseky se nenachází pouze v Praze, i když tam jich je mnoho – městský okruh, radiály ve Vysočanech, Radlicích, Štěrboholech nebo Chodově. A samozřejmě se do takových situací dostanete i v Brně, Ostravě a jiných městech.

Štítky: , , ,

36 názorů na “Díky této značce nemusíte ve městě jezdit 50 km/h a mimo město 90 km/h. Povoluje totiž rychlost o poznání vyšší”

  1. Nevím, co se tu řeší, situace je jednoznačná, značky mluví jasně. Kdo je nezná nebo nestíhá vyhodnocovat, nemá za volantem co pohledávat. Argumentace, že nemusím jet na maximum, jen co mi schpnosti dovolí ? V tom případě ale dotyčný nechť jezdí jinudy, kde nezdržuje a pokud už jede tímto úsekem, okamžitě vypadnout zcela v pravo a nemá co pohledávat v prostředním či levém pruhu. I v Silničním zákoně (vyhláška už neexistuje) je jasně stanoveno povinnost uhnout rychleji jedoucímu vozidlu, ať jede přes limit, pomalý řidič nesmí překážet a nemá co vychovávat porušovatele. Zkrátka pokud je řidič neschopa, ať nesedá za volant, když už, ať jezdí, kde nepřekáží a když už jede víceproudem, má vypadnout zcela vpravo. Tečka, tak to má být a další diskuze je zbytečná. Jenže více než třetina řidičů jsou mamlasové, kteří nikdy neměli dostat ŘP a podle toho to na silnicích vypadá. Za bolševika autoškoly klidně vyhodily při závěrečkách polovinu kurzu, protože dotyční nezvládali a AŠ nebyly závislé na financích žáků. Dnes se soukromé AŠ bojí být přísné,hned by se to rozkřiklo a nikdo by se tam nehlásil. Tak ve jménu byznysu jsou pouštěni do provozu i individua, nemající vůbec být za volantem. Též je častý přístup absolventů hlavně prolézt zkouškami a jak obdrží ŘP, kašlem na všechno, hlavně že už řídím.

  2. Pochybuji o odborné způsobilosti autorů této rubriky, kteří halasně objevují objevené. Konkrétně značka Silnice pro motorová vozidla existuje již několik desítek let. Pokud někdo neví, co znamená, je to známka jeho omezenosti. Čekám na den, kdy se objeví článek podrobně popisující význam červeného světla na semaforu s obvyklou poznámkou Mnozí dělají chybu, když tento signál neposlechnou.

  3. Za mne je to úplně jedno co je tam za značku, pořád se jedná o maximální povolenou rychlost a pokud se řidič nováček necítí na to aby jel 80 tak může jet 50 to není trestné.
    Takže řeči o tom jak tu brzdí lidé dopravu když jedou 50 jsou zcestné protože člověk může jet kolik sám uzná za vhodné a nikdo včetně vyhlášky ho nemůže donutit jet právě 80 to je totiž naprostý nesmysl.
    Těch pár stovek metrů co tam je ta max. 80 asi nikoho nevytrhne pár vteřin ušetřených no nevím jestli se má vůbec cenu o tom bavit.
    Snad jen ti co chtějí jet bezpečnou rychlostí tak ať se drží v pravém jízdním pruhu…

    1. Přesně tak. Autor článku si plete příkazem a s omezením.
      Ta značka nikomu nepřikazuje zvýšit rychlost na 80!
      Tosi jen autor a ostatní sobci misku že každý musí jezdit podle nich. Jim je totiž straně na obtíž sundat nohu z plynu když dojedou pomalejšího který jede o 1,5 km/h meme než oni. A automaticky si myslí že když oni chtějí jet rychleji že na to mají nějaké právo .
      Denně takový na silnici potkávám. V obci mne chtějí předjet když jedu 50 tak mi jsou na kufru 2m když zpomalil protože jedy okolo lidi, nebo děti, nebo cyklistů na 40 tak v zrcátku jak jsou blízko vidím jak jim praská žíla na celé jak jim vadí že jsem v nebezpečném úseku zpomalil o celých 10 km/h. a přijedu např. zatáčku pomalu, nebo zúžení, nebo se vyhibam lidem jdoucích po ulici.
      Lidi jsou sobecký prasata.

      Trenér každý den na dálnici potisk i sobeckou krávu v obrovském SUV, která najede na dálnici a rovnou to střílí do levého pruhu kde jede 30km až do Prahy. A vůbec jí nezajímá že ji ostatní podjíždění.. Protože jede 120…..

  4. Každý kdo dostane Řp. musí (by měl znát) vyhlášku a ta je včetně křižovatek a značek. V tomto úseku jezdím každý den do práce a výslovně kvetu z blbů co tam jedou 50 i méně a v úplně levém pruhu je vrchol. Výše zmíněná značka silnice pro motorová vozidla je naprosto běžná v provozu a udává přesnou rychlost vyhlášky. Pak nastávají situace ryskantniho předjíždění, kolony atd. Nájezd z D1 značí 80 a ta konci 50 na Pankráci zase danou značkou a nájezd z jižní spojky napojuje také 80,tak nevím co lidi magoří. Mraky lidi by neměli vůbec být za volantem a tohle je vlastně malý střípek co se na silnicích vůbec děje a kdo řídí.

  5. Včera jsem napsal komentář ve kterém popisuji stav, kdy tam před lety ta 50tka skutečně byla, byla tvrdě vymáhána a vybralo se tam spousta zbytečných pokut. Příspěvek se asi dotkl kvality a strategie dopravního značení v Praze a neprošel redakcí (ať žije cenzura). Tak jen připomínám, že všem co tam zaplatili za tu zbytečnou 50tku se vůbec nedivím že tam jezdí pomalu i nyní. Na silnici ani v okolí se nic nezměnilo a je tedy zřejmé že ta 50tka byla spíše svévole než touha pomoci dopravě.

      1. Když už citujete zákon,tak bych prosil příště správně volit terminologii. Nejedná se o povolenou rychlost, ale jedná se o DOVOLENOU rychlost !!!

  6. O tom to celé je. „Co s tím? Neměla by Praha přidat ještě další značku s jednoznačně vyznačenou maximální povolenou rychlostí? Ne. Značka IZ 2a je dostatečná, rychlost stanovuje.“ Já se ptám, chceme mít značení, nebo chceme, aby řidiči podle toho značení se chovali? Značení má být takové, aby i cizí řidiči to značení nepřehlédli, rozuměli mu. IZ 2a a cedule povolené rychlosti 80 je psychologický rozdíl, ale to je mimo chápání některých kompetentních jedinců. Lojza z Horní Dolní IZ 2a snadno přehlédne a borci z Prahy se pak za ním krokem vláčejí v zácpě. Můžou si ale zanadávat, jinak není na co.

  7. Ta značka by měla stačit a kdo neví jestli tam nějaká značka byla nebo ne ať používá Waze, googlemaps mapy.cz a další navigace kde Vám to ukáže také, v nových autě u vám to dokonce naprojektuji přímo na čelní sklo. Takže žádna vymluva.

  8. V diskutovaném úseku před mnoha lety nasadil nějaký supermoudrý úředník 50 km rychlost a nainstaloval radary. Jediným důvodem byl výdělek města protože z důvodu rychlosti se tam nikdy žádná nehoda nestala. Měl jsem kancelář docela blízko a pamatuji si že tam zpočátku zaplatil prakticky každý, kdo do kanceláře jel. Po letech to už křičelo tak, že i zmíněný iniciativní úředník musel tu padesátku odstranit ale radary tam zůstaly jako připomínka. Zbytečně vyhozné peníze to určitě nebyly a radary se zaplatili, takže je tam teď klidně můžeme nechat reznout. S ohledem na objem úplně zbytečně vybraných pokut se divím, že tam lidé nejezdí 30 km jako připomínku na uvedenou úřední hloupost. Je to bohužel jediný způsob jak se občané mohou protu úřední zvůli bránit.

  9. Já bych také hlasoval pro jednoznačné číslo černé na bílém. V zahraničí je význam této značky mnohdy jiný, platí jiné limity, u nás se význam také v čase dosti měnil a i dnes tato značka znamená dva limity.

    1. značka je dostatečná není potřeba dávat jinou nebo dokonce druhou v podobě číslic,každý snad pozná jestli je v obci nebo mimo ní.to že někdo a že jich fakt je dost,neví co jaká značka znamená nebo vůbec značky nesleduje,to je už jeho průser.do autoškoly chodil každý a jeho povinností bylo znát všechny značky,pokud ne,nemá na silnici co dělat…a takhle je to se vším,přednost zprava nebo-li křižovatky bez značení,to je další adept k řešení,spousta lidí nesleduje značení nebo prostě neví co má dělat když žádnou značku nevidí a jede zrovna ve směru kde je povinen dát přednost. v mé obci už jak pro tupečky dali rovnou cedule s nápisem „zóna s předností zprava“ a stejně se tu najde drtivá většina řidičů co nesleduje ani jednu značku.

      1. já bych to stočil k Tvému textu. Taky jsi chodil do školy, předpokládám, že jsi byli donucen nějakou knížku přečíst. A taky jsi si z toho jak je vidět moc nevzal. A po přečtení článku dělat machry, že jsem to věděl, to zvládne každý… Stejně jako po přečtení tvého textu každý vidí, že nevíš, že se používají velká písmena na začátku věty, po čárce, tečce se dělá mezera atd.
        A jak text, tak i značky dělají dost lidem problémy.

        1. Souhlasím, že mi v textu chybí čárka.
          Nicméně tento způsob argumentace (která nesouvisí s diskutovaným problémem) a následné urážení přispěvatelů se obecně nazývá „argumentační faul“.

  10. Vydelavat se musi, za kazdou cenu. Mnozi si opravdu te znacky nevsimnou, kvuli silnejsimu provozu. Je lepsi sledovat ridice okolo nez cedule ktere mnohe ridice matou. Bouracka je drazsi nez pokuta. Pirati delaji vse pro to aby se co nejvic zneprijemnila jizda Prahou

    1. Pane, jak za tohle mohou pirati? Tahle znacka tam je minimalne 5 let, kdy u moci byli koblihari. A rozhodne bych se nechlubil, ze tady vetsina neumi dopravni znacky. Cim vice takovych exotu na silnicich, tim hure pro slusne ridice…

    2. Nemůžou si té značky všimnout, když furt čumí do mobilu. Když stojím v koloně s kamionem, tak je to krásně vidět. I to brzdění na poslední chvíli…

  11. Značka silnice pro motorová vozidla je až za prvním radarem, od Nuselského mostu není,
    několikrát jsem si toho všímal. Za mě by bylo dobré umístit značku před první radar a bylo by po problému.

      1. Och… No to si delate srandu. Jezdim tudy dva roky, nadavam, ze proc je ta 80 az od Brumlovky kdyz v opacnem smeru je 80 az k tomuto mistu a ono je tam tohle pikoauticko na navestidle… Musim se zastydet. Kdybyste mi to neukazal tak si toho jakziv nevsimnu. Takze dekuji za doplneni vzdelani. Cekal sem klasickou tabuli vedle silnice. Na druhou stranu, v tomto omylu me utvrzuje i Waze, ktery mi az k Brumlovce tvrdi, ze je tam 50.

        1. Přesně tak. Od Nuselaku je návěstní cedudele na které je malé autíčko silnice pro motorová vozidla, ale to ještě neplatí. O cca 400m dál je už klasická dopravní značka silnice pro motorová vozidla a k této značce je stále 50km/h pak k Chodovu 80, kde je 100 a za odbočkou na Jižňák začíná dalnice a značka jako taková silnicepro mot. voz. je do očí bijící, tak ať se na to někteří tady nevymlouvají.

        2. Ale tady ta značka ještě neplatí, to je jen informace, že rovně bude silnice pro motorová vozidla. A ta platí až od umístění klasické značky u silnice.

          1. No tak pak asi nevim co je Pankrac a co Brumlovka 😅 Dnes jsem tam jel a skutecne je 80 az od Brumlovky a ne od sjezdu k Arkadam Po osazeni novymi bilymi navestidly tam ani toto neni.
            Jinak jsem rad, ze se ukazalo, ze umim cist znacky. Diky

  12. Pavel Štěpánek

    Než výmluva na snížení počtu dopravních značek je v takovýchto (a jiných podobných) případech určitě lepší umístění značek jednoznačných, což sami potvrzujete i skutečností, že je řidiči dostatečně nechápou a tedy nedodržují.
    Oni je totiž většinou nestíhají vyhodnotit z důvodu nutnosti sledování vlastního provozu!
    Vhodnější by bylo se nejdříve zamyslet nad tím, jaké škále schopnostní a věkové tyto značky a předpisy mají sloužit, a to často v hustém, nepřehledném provozu a někdy i ve velmi špatné viditelnosti, kdy prvotní je soustředit se na situaci na vozovce – z tohoto pohledu lze uvedené zdůvodnění považovat spíše za neschopnost odpovědných orgánů nebo jejich škodolibost.

  13. Tam jezdim furt a stejne tam jezdi pomalu,tak musite pro te ridici kteri neznaji znacky,namojtujte tu 80 a budeme klid.

  14. Blahomrav Ducánek

    Takové umístění značky min.povolená rychlost by mnohým zamotalo hlavu ještě víc :)

  15. No….tak zrovna tyd by myslím ta značka s max. rychlostí dopravě prospěla….na snižování počtu zbytečných značek znám mnoho vhodnějších míst, kde to hlava nebere 90,70,50,70,50 na sto metrech…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru