Žáci autoškol to nemají vůbec jednoduché. Dnes mají sice výhodu v tom, že do autoškoly mohou už v 15,5 letech a legálně za volant, byť s mentorem, v 17 letech, ale musí si uvědomit, že jízda v autoškole neznamená automatickou imunitu proti pokutám.
Je potřeba si uvědomit, že žák autoškoly už je řidičem. A jako takového jej může zkontrolovat policie a může i nadělit pokutu či zákaz řízení. Paradoxně se tak i žáci mohou vybodovat ještě předtím, než si vůbec udělají řidičák. A v takovém případě nesmí ani dokončit autoškolu, pokračovat v ní mohou až ve chvíli, kdy zákaz vyprší. Faktem je, že s žáky vždy jezdí instruktor, který by měl veškerým přestupkům zamezit. Ostatně, je za žáka odpovědný, ale fakticky auto neřídí, pokutu tedy nedostane.
A co dopravní nehody autoškol?
U běžných přestupků je to pro policisty poměrně jednoduché. Ovšem u dopravních nehod už bývá řešení toho, kdo nese odpovědnost, o něco složitější. Zpravidla platí, že žák autoškoly má odpovědnost za nehody, pokud by prokazatelně neuposlechl pokynů instruktora, vědomě porušil pravidla provozu na pozemních komunikacích nebo nedodržel zásady bezpečné jízdy. Pokud by však vozidlo autoškoly mělo technickou závadu, žák neměl dostatečně teoretické znalosti nebo praktické dovednosti, kvůli čemuž nedokázal adekvátně ovládat svěřené vozidlo, vinu za případný karambol ponese autoškola.
Nové otázky pro autoškoly se zaměřují na dodržování bezpečné vzdálenosti a rizikové situace
„Zatímco při běžných bouračkách se celkem rychle posoudí, kdo nese odpovědnost a další řešení není třeba, při nehodách, ve kterých figuruje autoškola, je vyšetřování o dost komplikovanější. Při posuzování totiž hraje roli mnohem více faktorů. Řeší se, kolik hodin už žák odjezdil, jestli se mu v danou chvíli instruktor plně věnoval a zda měl šanci nehodě zabránit,“ vysvětlili specialisté ze srovnejto.cz.
V rámci vyšetřování je pak potřeba vyřešit i takové věci, jako to, jaké zkušenosti žák měl. Pokud byl naprostým nováčkem a byla to třeba jeho první jízda, s největší pravděpodobností ponese vinu instruktor. Pokud už je žákem v pozdějším výcviku nebo si třeba rozšiřuje stávající skupinu řidičáku, pak bude vina ne něm. A poněkud problémové může být i řešení škody.
„Záleží vždy na tom, kdo je viníkem. Jestliže viníkem není vůz autoškoly, škoda se hradí z povinného ručení řidiče, který nehodu způsobil. Jestliže je vina na straně autoškoly, ať už odpovědnost připadne na stranu žáka, nebo instruktora, škoda se platí z povinného ručení vozidla autoškoly. Pokud žák nehodou poškodí pouze jím řízený automobil, škodu pokryje havarijní pojištění autoškoly. Jestliže autoškola havarijní pojištění nemá sjednané, škodu musí uhradit z vlastní kapsy,“ vysvětluje srovnejto.cz.
„jako takového jej může zkontrolovat policie a může i nadělit pokutu či zákaz řízení“
Zákaz řízení „naděluje“ soud, policie pouze zadržuje ŘP