Ředitelství silnic a dálnic - RSD

Dálnice D3 a D55 mají zelenou: stavět je budou i soukromé firmy

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - Foto: Ministerstvo dopravy ČR - 24. 9. 2025


Česká dálniční síť se v příštích letech opět rozšíří, pomohou s tím i soukromé firmy. Vláda totiž schválila, že se na výstavbě vybraných úseků dálnic D3 a D55 bude podílet nejen stát, ale právě i soukromí investoři. Jde o takzvaný model PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Bude to rozšíření již fungující spolupráce například u dálnice D35.

Ministr dopravy Martin Kupka zdůraznil, že rozšíření seznamu PPP projektů je klíčové pro udržení tempa při budování české dálniční sítě. Podle něj se tím zároveň sníží tlak na státní rozpočet. „Díky zapojení soukromých partnerů dokážeme investovat rychleji a efektivněji. Stát platí až ve chvíli, kdy je dálnice skutečně dokončená a splňuje požadovanou kvalitu,“ připomněl. Pokud by soukromý partner závazky nedodržel, smlouva počítá se sankcemi.

Studie proveditelnosti ukázala, že právě v případě dálnic D3 a D55 může být tento model výhodný. U středočeské dálnice D3 se jedná o úsek mezi Prahou a Voračicemi dlouhý téměř 50 kilometrů. U jihomoravské D55 pak o trasu z Bzence až do Břeclavi, která měří přes 37 kilometrů. Tyto části by měl zajistit soukromý koncesionář, včetně financování, výstavby, provozu i údržby. Stát bude za jejich dostupnost platit po dobu zhruba 25 až 30 let.

Po letech sporů je jasno. Nová dálnice D52 přes Nové Mlýny povede po násypu

Zároveň je ale jasné, že projetky PPP nejsou řešením pro všechno. Analýza například ukázala, že severní část Pražského okruhu by se tímto způsobem stavět nedala. Důvodem je její mimořádná složitost i finanční náročnost. U těchto staveb se proto pokračuje klasickou cestou, tedy čistě ze státních prostředků.

Ministerstvo dopravy teď společně s Ředitelstvím silnic a dálnic musí přípravu obou nových projektů dokončit. Znamená to, že musí vyřešit majetkoprávní záležitosti, zajistit všechna povolení včetně posudků EIA a připravit soutěže na koncesionáře. Ty by se měly spustit až ve chvíli, kdy budou projekty po všech stránkách připravené a bude jasné, že se do nich může zapojit dostatečný počet zájemců.

Pokud půjde vše podle plánu, dálniční síť by se v České republice mohlo podařit dokončit do roku 2033.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru