dalnice-D1-rekonstrukce
Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Přesně před 50 lety v pondělí 12. července 1971 vyjely první automobily na úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Od té doby prošla „dé jednička“ velkou proměnou a v posledních 7 letech bylo fakticky znovu postaveno za plného provozu 119 kilometrů brněnské dálnice, zbývajících 41 kilometrů stavaři dokončí do října.

„Naše nejvytíženější dálnice bude brzy jako znovuzrozená. Přes všechny těžkosti výstavby za plného provozu, omezení, kolony se dělníci konečně blíží do finále. Omezení mají zmizet o víkendu 2. a 3. října a cesta mezi Brnem a Prahou bude opět volná. Řidičům moc děkuji za trpělivost a stavebním dělníkům za vytrvalou práci,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Přečtěte si také:  Dvacet aut na šrot a 11 zraněných. Řidiče na D1 a v okolí potrápilo počasí

Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce.

Dálnice D1 se začala stavět v roce 1939. Prvních 21 kilometrů bylo otevřena až v roce 1971

V letech 1996 – 1999 se D1 rozšiřovala na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi. Že je dálnice na hranicí své životnosti se vědělo minimálně od roku 2002. S kompletní obnovou D1 za provozu se začalo až 9. května 2013, kdy začaly stavební práce na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.

Přečtěte si také:  Máte elektromobil? V ČR nepotřebujete dálniční známku a v Rakousku nemusíte dodržovat omezenou rychlost

Rozjezd modernizace D1 byl velmi pomalý. Začala v roce 2013 a termín jejího dokončení nebyl stanoven přesně. Ještě po zahájení modernizace v roce 2013 a 2014 se však vedla diskuse, jaká metodou má být D1 vlastně modernizovaná.

Na konci roku 2015, kdy měla hotova polovina, byly hotovy 4 úseky (z 25) o délce 35 kilometrů z celkových 160 km. Už tehdy tedy bylo zcela jasné, že se to v roce 2019 nedá stihnout. Teprve po nástupu ministra dopravy Dana Ťoka (konec roku 2014) se práce na modernizaci D1 rozjely naplno.

Přečtěte si také:  Elektronickou dálniční známku si pořídily téměř tři miliony motoristů

Aktuálně se modernizují 4 úseky na 41,5 kilometrech:

  • Hvězdonice-Mirošovice (úsek bude hotový v srpnu)
  • Koberovice-Humpolec (úsek hotový na přelomu září a října)
  • Velký Beranov-Měřín (úsek hotový na přelomu září a října)
  • Devět křížů-Ostrovačice (úsek hotový na přelomu září a října)

Zmodernizováno je celkem 119 kilometrů z celkových 160 kilometrů

Přidat komentář