Řidiči v Praze se každý den potýkají s dopravními kolonami, které podle některých zhoršuje stále narůstající počet cyklostezek a cyklopruhů. Ty na řadě míst vznikají i na úkor jízdních pruhů, což řidiči nesou s nelibostí. Zdá se ovšem, že si na to budou muset zvyknout. Míst pro cyklisty má být v pražské dopravě víc než kdy dřív.
Podle magistrátu cestuje v metropoli na kole či s podobnými prostředky stále více lidí. Počet cyklistů se od roku 2019 výrazně zvýšil, a to přibližně o 73 %. Alespoň jednou za měsíc přitom v Praze na kole vyjede každý druhý dospělý člověk (až 456 tisíc Pražanů). Praha proto plánuje další rozšiřování cyklostezek a páteřních cyklotras mimo jiné spojujících hlavní město a Středočeský kraj.
Cyklistika je prý na vzestupu
Cyklisté jsou v Praze stále na vzestupu, jen za poslední tři roky se zvedl zájem o bezmotorovou dopravu o tři čtvrtiny. Podle agentury Median se snížil také počet necyklistů, tedy lidí, kteří na kole nejezdí a ani to neplánují, celkově tuto dopravu nevyužívá pouze třetina obyvatel Prahy. Velká část cyklistů navíc jezdí na kole více než 1x týdně a až 120 tisíc Pražanů vyjede na kole i několikrát měsíčně. Pomáhá tomu i rostoucí využívání elektrokol a elektrokoloběžek. Mezi důvody pro použití kola zaznívají především zábava, kondice nebo zdraví. Přibližně polovina cyklistů pak uvádí mezi důvody i dopady na životní prostředí ve městě.
„Moderní město, kde se lidem dobře žije a dýchá, podporuje všechny druhy dopravy včetně té cyklistické. Vývoj počtu cyklistů v Praze mluví za vše. Pražané chtějí mít možnost dopravovat se po městě na kole nebo kolo využívat jako volnočasovou aktivitu. My na tento vývoj reagujeme a zohledňujeme provoz cyklistů nejen budováním samostatných stezek, ale různými bezpečnostními opatřeními v provozu,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr a dodává: „Díky nové legislativě budou muset řidiči předjíždět cyklistu s odstupem 1,5 metru. Pokud ale jede cyklista například v cyklopruhu, řidič tento odstup dodržovat nemusí. Pomáhá to všem. Rozpočet na infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu je v posledních letech stále vyšší a zvyšují se i dotace poskytované městským částem, které mají zájem cyklistickou a pěší dopravu podporovat.“
Praha proto mimo jiné aktualizovala také Generel rozvoje cyklistických tras, kterým se zabývalo vedení města v tomto týdnu. Ten reaguje ve spolupráci s městskými částmi jak na zvyšující se poptávku po bezpečných trasách, tak i na rozvoj a změny v území. Mezi výraznější změny patří například rozšíření systému nadřazených tras o radiály A4 (spojující Chodov s centrem přes Pankrác), A8 (spojující Hostavice, Malešice a Žižkov), a polookružní trasu A7 (Hlubočepy – Krč – Strašnice – Hrdlořezy – Hloubětín). Prodloužení se bude do budoucna týkat i části stávajících tras (A3 na hranici Prahy, A5 do Krče). Doplnění čeká také přibližně 20 chybějících napojení na Středočeský kraj nebo i tras mezi jednotlivými městskými částmi a čtvrtěmi, jako jsou propojení na sídlištích (Lhotka, Jižní Město, Prosek, Ďáblice, Řepy) a mimo centrum města (Řeporyje, Hanspaulka, Hostavice a okolí).
Výzkum ukázal, že investice mají smysl a s nimi se pomalu mění i bariéry a obavy cyklistů. Stále převažuje pocit obav z jízdy v provozu, ale oproti předchozímu průzkumu v roce 2019 klesly u veřejnosti hlavně obavy v oblasti nedostatečnosti v opatřeních pro cyklisty na vozovkách, zejména mezi pravidelnými uživateli. I to poukazuje na stále vysoký potenciál dalšího rozvoje cyklistické dopravy, v celkovém součtu by při zmírnění stávajících bariér využívalo kolo při svých pravidelných cestách častěji 59 % Pražanů.
Tak já jsem především chodec a uživatel MHD, ale když už narazím na cyklistu, tak je to týpek ve stylu „já jsem cyklista a kdo je víc“. Pokud chtějí, aby cyklisti byli běžnou součástí města, tak by to mělo být podmíněno standardizovaným školením stejně jako v autoškole, osvědčením o způsobilosti být účastníkem provozu a pokutami za to, že porušují kdeco a ohrožují sebe i okolí.
Druhá věc je, že kdyby se investovalo do propracovanějšího systému hromadné dopravy, tak by to bylo rozhodně prospěšnější, než vycházet vstříc pár lidem, co vyrazí za pěkného počasí na kole.
Doopravdy nevím, jak je metoda sčítání důvěryhodná, ale já v Praze vidím cyklistů čím dál tím méně, v případě špatného počasí ani nemluvě. Možná je to i tím, že z centra Prahy se stává skanzen a stále více lidí bydlí za Prahou. A to se jezdit na kole do práce doopravdy nevyplatí.
Tak to je dobrá legrace, někdy potkám v Praze i dva cyklisty za týden :-)))
Když bude zdražování PHM pokračovat současným tempem,mohou se silnice stát hlavním tahem pro cyklisty a cyklistické pro řidiče.Pouze nevím jak bude dodržován odstup.