Orgány Evropské Unie přinesly pro letošek jedno nové nařízení, kterým je povinnost označování pneumatik štítkem – o tom už jsme si říkali. Od 1. listopadu jím tak v prodejnách musí být opatřeny všechny pneumatiky pro osobní, lehká užitková a nákladní auta. Přestože toto nařízení sleduje pozitivní záměry jako šetření životního prostředí a snižování spotřeby paliv, v praxi se setkalo s několikerými problémy.
- Co s pneumatikami vyrobenými do června 2012
Povinné štítkování pneumatik platí pro výrobce od 1. 7. 2012. Je tedy pravděpodobné, že se v první půlce roku vyrobilo několik milionů pneumatik, které svůj povinný štítek nemají. Jak si s tím poradí prodejci? „Obecně štítkování pneumatik vítám, ale než se toto nové pravidlo zaběhne, mohou se vyskytnout problémy s prodejem starších pneumatik, které ještě nebyly opatřeny štítkem. Nicméně jsme se na tuto situaci připravili a bude se to týkat jen nepatrného množství pneumatik,“ komentuje Václav Částka ze společnosti zabývající se prodejem pneumatik. - Chybí kontrola pravosti uvedených údajů
Certifikaci a klasifikaci štítků si provádějí sami výrobci. Díky tomu nebudou muset být na procesu štítkování angažovány další instituce. Chybí však kontrolní článek řetězce, který by zaručoval správnost uvedených údajů. „Poté, co jsme obdrželi první vlaštovky se štítky, byl jsem překvapen uvedenými hodnotami. Prvotřídní značky si podle nich stojí hůře, než některé značky levnějšího segmentu. Velkou otázkou jsou čínské pneumatiky, jejichž štítky často uvádějí nejlepší hodnoty, ale objektivní testy posuzující 15 kritérií tyto pneumatiky nedoporučují pro špatnou kvalitu.“ dodává Václav Částka. - Chybí další důležité parametry
Přestože štítky v podobě, v jaké budou, usnadní zákazníkům přehled o vlastnostech pneumatiky, na vlastnosti pneumatiky mají také zásadní vliv stáří pneumatiky a země výroby. „Z tohoto důvodu i tyto informace uvádíme u všech nabízených pneumatik.“ uvádí Václav Částka. - Nové preference zákazníků způsobí nedostatek některých typů pneumatik
Evropské Unie si tímto opatřením slibuje především dopravu šetrnější k životnímu prostředí a snížení spotřeby energie. Jak je i v samotném nařízení uvedeno, pneumatiky zejména z důvodu svého valivého odporu ovlivňují 20 – 30 % spotřeby paliva vozidel. Nicméně zlepšení jednoho parametru může mít negativní dopad na jiný parametr. Konkrétně takto: pokud se zlepší valivý odpor pneumatiky, přinese to horší přilnavost za mokra, a to bude mít za následek zvýšení vnějšího hluku odvalování. Je proto možné očekávat, že se zákazníci ze všech uvedených parametrů budou zaměřovat pouze na jeden, a to právě na příznivou hodnotu u valivého odporu. Pokud by tato situace nastala, bude obecně doprava hlučnější, což bude nejzřejmější ve velkých městech. „Pokud bychom zašli do důsledků, je možné, že by mohla být v jistých úsecích snížena maximální rychlost právě z důvodu snížení hlučnosti,“ dodává Martin Opatrný, tiskový mluvčí ÚAMK. Mohl by také nastat nedostatek jistých typů pneumatik na trhu, které by výrobci již nestačili vyrobit a distribuovat.
Václav Částka k celé věci dodává: „Nutno dodat, že každé opatření, které se zavádí, musí projít porodními bolestmi. Trend je to však dobrý a zcela jistě povede minimálně k lepší informovanosti spotřebitelů. Pokud je možné legislativně podchytit technologický vývoj a stanovit mu alespoň nějaká pravidla, jak se v tomto případě členové Evropské komise snaží, je to dobře. Zákazníci jsou směřování k rozvaze nejen nad cenou kupované komodity, ale také nad jejími vlastnostmi potažmo vlivem na životní prostředí.“
Tisková zpráva/-PS-