Příběh nepovedeného crash testu čínského Volkswagenu Passat začal v roce 2019. Tehdy Passat prošel dvěma testy. Jeden byl proveden vládní organizací C-NCAP, přičemž Passat v ní uspěl. Jenomže pak si jej vzala do parády ještě organizace CIRI Auto Technology Institute, která má testy mnohem přísnější a více podobné IIHS a Euro NCAP. A průšvih byl na světě.
Náročnější testy vystavily srážce s pevnou překážkou jen 25 % přední části. Státní testy až 40 %. To znamená, že v rámci státních testů náraz pohltila větší část auta a proto dopadly lépe. Jakmile byla ale testována menší část auta na totožný náraz, dopad na posádku byl tragický.
Stejné auto, ale různé výsledky crash testů. Bezpečnost aut se v různých částech světa liší
Hlava figuríny se svezla po airbagu a narazila do zbytků palubní desky. Takový náraz by člověk nejspíš nepřežil. Navíc se A sloupek zcela zdeformoval. Je tedy jasné, že hodnocení tohoto nárazového testu nebylo nijak pozitivní a zákazníci na to okamžitě zareagovali. Prodeje klesly o více než 30 % a ačkoliv automobilka ihned do Číny vyslala své inženýry, aby problém vyřešili – a tak se také stalo – zákazníci se k Passatu vrací jen pomalu. Nutno ale říct, že za snížením prodeje jistě mohla i pandemie koronaviru.
A ještě dodáme pro uklidnění. Volkswagen Passat pro Čínu není stejné auto, jako je v prodeji v Americe nebo v Evropě. Čínská verze jezdí na staré platformě a je jinak konstruována. Nicméně po těch špatných testech inženýři automobilky autu daly nové materiály a jinak poskládanou přední část, takže následné testy už dopadly dobře.