Evropské silnice už nejsou jen doménou evropských nebo amerických značek, ale čím dál tím víc i čínských značek. Zaujmout zákazníky chtějí hlavně designem a cenou, ale ani z pohledu technologií na tom nejsou úplně špatně. Jenže to se samozřejmě nelíbí Evropské unii, která na čínské elektromobily uvalila poměrně vysoká cla. Čína se tomu ale přizpůsobila.
Evropská unie se loni rozhodla bránit svůj automobilový průmysl. Na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně proto kromě základního 10% cla uvalila i další zvláštní přirážky. Ty se pro každou značku značně liší, například pro BYD jde zhruba o dalších 17 %, pro MG dokonce o více než 35 %. Záměr byl jasný: omezit příliv levných čínských elektromobilů a dát prostor evropským výrobcům. Jenže, jak už to tak bývá, výsledek je trochu jiný.
Čínské značky rychle přesměrovaly svou strategii. Na evropském trhu začaly masivně prosazovat plug-in hybridní modely, na které se zvláštní tarify nevztahují. Zůstává na ně tak jen základní 10% clo, které je pro ceny aut a tím pádem i pro zákazníky mnohem přijatelnější. A čísla ukazují, že tento tah funguje. BYD během první poloviny roku 2025 zaregistroval v Evropě přibližně 20 tisíc plug-in hybridních vozů, což je několikanásobně více než za celý předchozí rok.
Přečtěte si také:
U MG to proběhlo podobně, zaznamenalo pokles čistě elektrických modelů a silný nárůst prodejů hybridů. U elektromobilů MG zaznamenalo meziročně o 60 % méně registrací. Zájem zákazníků se však přesunul k hybridním modelům ZS, HS a MG3, které si na některých trzích dokážou poradit i s tradičně silnými a zavedenými konkurenty.
Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by EU plánovala rozšířit cla také na hybridy, plug-in hybridy nebo auta se spalovacími motory. Brusel se spíše drží naděje, že se podaří uzavřít novou obchodní dohodu a spory vyřešit vyjednáváním. Jak tohle dopadne?
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek