2025-brezen-abt_czech-trackday-autodrom_most-3

Chcete víc výkonu pro své auto? V ABT Czech vám ho upraví a můžete ho pak vyzkoušet i na okruhu

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, ABT - 28. 3. 2025


V České republice před několika měsíci odstartovala česká pobočka německého úpravce ABT. A odstartovala ve velkém stylu, protože do České republiky například dovezla jeden z 99 exkluzivních modelů ABT XGT, což je závodní Audi R8 GT3, které dostalo registrační značky. Kromě toho, že nabízí úpravy aut, můžete si je pak stejně jako my klidně vyzkoušet i na závodním okruhu.

Česká pobočka společnosti ABT je další položkou do už tak velkého portfolia firem a služeb, kterou mohou zákazníci v pražských Vršovicích využít. Kromě toho, že si mohou své auto z koncernu Volkswagen nechat upravit, mohou také využít služby profesionálního detailingu s vlastními produkty IAMDETAILER, využít servis a další služby. Nejnovějším přírůstkem do portfolia společnosti je možnost si upravené auto vyzkoušet v relativním bezpečí závodního okruhu, kde jsou i zkušení instruktoři, kteří poradí s ideální stopou, mohou poradit s tím, jak vylepšit řízení auta a třeba i s tím, jak získat za volantem lepší pocit.

A právě to jsme si vyzkoušeli. Vůbec první IAMDRIVER track day se konal na mosteckém okruhu. Určen byl pro zákazníky s jejich upravenými auty, ale i pro všechny ostatní řidiče a majitele aut, kteří si své auto chtěli vyzkoušet na hranici svojí anebo na hranici možností svého auta. Kromě toho bylo možné se svézt v předváděcím autě českého zastoupení ABT, kterým je více než 500koňové Audi RS 3 Sportback – ABT RS3-R, ale také se posadit na horké sedadlo spolujezdce v 1000koňovém Audi RS 7 Sportback – ABT RS7-LE (Legacy Edition).

1 z 99: ABT XGT

Na okruhu se ale také v pohybu ukázal exkluzivní model ABT XGT. Jde o jeden z pouhých 99 kusů, který vznikne pro celý svět. Zajímavé je tohle auto tím, že vychází ze závodního speciálu Audi R8 LMS GT2, ale má registrační značky a může do běžného provozu. A protože je to původně čistokrevné závodní auto, podle toho také vypadá – a to jak zvenku, tak i uvnitř. Přestavba na to, aby dostalo registrační značky, nebyla úplně jednoduchá. Vývoj trval dva roky ve spolupráci se Scherer Sport, probíhal nejen na okruzích Nürburgring, Hockenheimring a Sachsenring, kde s ním jezdili piloti DTM Kelvin van der Linde a Ricardo Feller, ale samozřejmě i na běžných silnicích.

Pokud byste si mysleli, že kvůli tomu, aby auto dostalo značky, musí vypadat jako „běžné“ Audi R8, pletli byste se. Tady je totiž stále obrovské křídlo, masivní nasávač na střeše, ale i obrovské spojlery pod předním nárazníkem. Přidány musely být i další chladiče, protože na rozdíl od závodního auta, které prakticky nestojí a chladí se náporem vzduchu při jízdě, to silniční naopak může často stát i v kolonách a neuchladilo by se.

O moc civilnější než u původního závoďáku není ani interiér, kde stále vládne závodní atmosféra, protože i v „civilní verzi“ je závodní rám nebo sportovní sedadla. Kromě toho je tu speciální volant, digitální přístrojové ukazatele, středová konzola s tlačítky, kde je zabudované i sériové tlačítko k ovládání parkovací brzdy, výstražných blinkrů a dalších, která je možné si navolit. Posádka tu bude mít i nějaký komfort, protože v ABTu přidali klimatizaci. Kromě toho je tu centrální zamykání, standardní palivová nádrž, imobilizér i zadní kamera. A ta rozhodně má svůj důvod, vždyť z auta není skoro vidět ven.

ABT XGT pohání 5,2litrový motor V10 s výkonem 570 kW/640 koní, přičemž jeho hmotnost je pouze 1,4 tuny. Poháněna jsou přes sedmistupňovou převodovku S tronic pouze zadní kola. Mimochodem, i kola jsou závodní s upevněním centrální maticí a pneumatikami Pirelli P-Zero Trofeo R.

A tohle auto se na trať mosteckého autodromu také podívalo. Protože jde o auto, které stojí přibližně 600 tisíc eur a nemá prakticky nic najeto, jelo spíše výletně, přesto to bylo působivé na pohled i poslech…

Za volantem: ABT RS3-R

Svézt jsme se mohli v předváděcím autě českého zastoupení, kterým bylo Audi RS 3 Sportback s kompletní úpravou ABT RS3-R. Upravené je na autě vše – od vnějšího designu, přes interiér až po techniku.

Pokud se na to podíváme detailněji, můžeme si všimnout jiného předního spoileru a dalších přední aerodynamických doplňků, rozšiřujících lemů blatníků, jiných krytů vnějších zpětných zrcátek, upraveného zadního difuzoru s novým výfukem se čtveřicí koncovek výfuku s masivním průměrem 95 mm, které nahrazují původní dva ovály, a nového střešního spoileru. Vyměněna byla také kola, na autě jsou nyní lehčí a pevnější kované dvacítky. Uvnitř přibyla hlavně loga ABT, nápisy 1 of 200 a RS3-R, která jsou na sedadlech, na palubní desce, na rohožkách na nástupních lištách a podobně.

Ještě zajímavější jsou ovšem úpravy techniky. 2,5litrový turbem přeplňovaný pětiválec posílil na 368 kW/500 koní a 600 Nm. To je možné díky montáži nové AEC jednotky, takže se neupravuje původní řídicí jednotka auta, což má výhodu v tom, že nezaniká záruka. Nový je také mezichladič a provedeny byly i další úpravy. Upraven byl také podvozek, který je nižší, přesto stále adaptivní s elektronicky nastavitelnou tuhostí tlumičů skrze původní nastavování v infotainmentu.

Nejsou to zdaleka všechny úpravy, ale jejich seznam by vydal na spoustu dalších odstavců, přestože auto na první pohled stále vypadá docela decentně a svoji sílu do světa rozhodně nekřičí.

standardní Audi RS 3 Sportback funguje na okruhu skvěle, což jsme si před časem vyzkoušeli na Bilster Bergu, rozhodně jsme neměli pocit, že by nemělo dost výkonu nebo snad mělo špatný podvozek. Nic ale není tak dobré, aby se to – pokud to dělá profesionál a ví, jak na to – nedalo vylepšit. Upravené ABT RS3-R překvapilo hlavně tím, že je stále perfektně sladěné jako celek a nic nevyčnívá nad ostatní části auta. O čtvrtinu silnější motor stále perfektně zvládá upravený podvozek i brzdy.

Na mosteckém okruhu jsme si s upravenou Audi dali tři kola. Nebylo to ale tak, že bychom se snažili dostat ji na limit, protože se za její volant těšili i další účastníci okruhového dne. Jeli jsme s ní svižně, v zatáčkách na hranici přilnavosti obutých letních pneumatik Goodyear Eagle F1 Supersport. Sériová dvouspojková převodovka řadí bleskově a pokud si ji přepnete do „opravdového“ manuálního režimu, sama vám nepřeřadí. Ono ale přesto není nutné motor vytáčet až k omezovači, protože i v nižších otáčkách má skvělý zátah.

V technických pasážích, ale i v rychlých zatáčkách se můžete spolehnout na pohon všech čtyř kol quattro, který i v upravené RS 3 obsahuje RS Torque Splitter na zadní nápravě. Jde o jednu z nejlepších věcí, kterou koncern Volkswagen do svých rychlých modelů v posledních letech nainstaloval. Díky tomu totiž zadní náprava pomáhá zatáčet, protože je schopná přesunout až 100 % točivého momentu na jedno ze zadních kol. V případě ostré jízdy na okruhu preferuje zadní vnější kolo, což pak auto pomůže lépe stočit do zatáčky. Skvělou zprávou je, že tahle věc funguje naprosto skvěle i s výkonem o 100 koní vyšším. A brzdy? Ty jsou sériové, v našem případě příplatkové karbon-keramické. A i ty zvýšený výkon naprosto bez problémů zvládají.

Auto po okruhu jezdilo celý den, střídali se na něm řidiči různých řidičských schopností i stupně odvahy a jediné, co na konci dne bylo třeba řešit, byly sjeté pneumatiky. Vše ostatní fungovalo spolehlivě a bez problémů. V průběhu dne se jen několikrát tankovalo, spotřeba upraveného pětiválce v plném tempu není úplně malá…

Můžete si to vyzkoušet také

Klub IAMDRIVER, jehož popis zní: „Nejen řidičům sportovních vozů ABT, ale všem zájemcům o rychlá výkonná auta ať již jde o Audi, Porsche nebo jiné značky, pomáháme zdokonalovat se v řízení rychlých vozů,“vám dopřeje zážitek z ostré jízdy na závodním okruhu se svým vlastním autem, ale také kurzy bezpečné jízdy, jízdy na závodních simulátorech nebo na motokárové trati. Problém není ani důkladná teoretická příprava ještě předtím, než se do auta vůbec posadíte.

To vše navíc pod vedením zkušených instruktorů, přičemž tím hlavním je Jiří Kalista, jehož hlavní doménou jsou závody rally, ale bohaté zkušenosti má také z okruhového závodění i s vozy kategorie GT3. Kromě něj se můžete spolehnout i na Isabelle Biela. Pokud je vám její příjmení povědomé, není to nic divného. Je to totiž dcera Franka Biely, dvojnásobného vítěze závodu 24 hodin Le Mans.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru