Usnout za volantem, byť jen na pár vteřin, může být fatální. Právě mikrospánek bývá podle studií britského ministerstva dopravy příčinou až 20 % dopravních nehod. Ačkoliv moderní auta už dnes používají k detekci únavy kamery a senzory, neznamená to, že řidič neusne. Michal Martinka z Technické univerzity v Liberci věří, že má lepší řešení – chytré tričko.
„Chceme řidiče varovat dřív, než vůbec pocítí únavu,“ říká Martinka, výzkumník z Fakulty textilní TUL, který se vývoji trička věnuje už čtyři roky. „Cílem není člověka jen probudit, ale dát mu čas a prostor k tomu, aby mohl bezpečně zastavit a odpočinout si.“
Dech jako signál vyčerpání
Tričko obsahuje senzory, které sledují dechovou frekvenci řidiče. Když senzory zaznamenají zpomalování a změnu rytmu dechu (typickou pro přicházející mikrospánek), systém spustí varování – alarm, vibrace nebo třeba rádio.
„Frekvence dechu je skvělým indikátorem únavy. Když jste odpočatí, dýcháte pravidelně. Jakmile ale začnete usínat, dech se stává mělkým a nepravidelným. A právě na to reaguje náš systém,“ vysvětluje Martinka.
Přesnější než technologie v autech
Zatímco systémy ve vozidlech sledují především oči řidiče a to, jak ovládá auto, chytré tričko z Liberce se soustředí výhradně na člověka. „Auto pozná, že třeba špatně držíte směr, nebo že jste dlouho nemrkli. Ale to už může být pozdě. My detekujeme příčinu, ne následky – tedy samotný nástup únavy,“ zdůrazňuje Martinka. A co je důležité – chytré tričko je podle testování přesnější než integrované systémy v autech. A přitom je také levnější.
Inspirace z Japonska, srdce v Liberci
Na vývoji spolupracuje Martinkův tým se světově uznávanou japonskou univerzitou Shinshu University, která se specializuje na měření tělesných funkcí v oděvech. V Japonsku testovali jejich senzory i celý systém.
„Měli jsme možnost porovnat naši technologii se špičkovými optickými senzory, které používají v medicíně. A výsledky byly srovnatelné,“ říká hrdě Martinka. „Jenže naše senzory jsou násobně levnější. A to je klíč – aby si je mohl dovolit každý profesionální řidič.“
Testování na simulátoru i v reálném provozu
Z důvodu bezpečnosti zatím probíhá testování na herním simulátoru Euro Truck Simulator 2, který Martinka upravil do podoby plně vybaveného kokpitu kamionu. „Sedíte v reálné sedačce, máte volant, řadíte ručně a posloucháte rádio – naprosto realistický zážitek. Jen bez rizika nehody,“ usmívá se výzkumník.
Reálné testování v provozu ale není daleko – proběhne letos v srpnu v japonské prefektuře Nagano, a to v nočních hodinách a pod dohledem policie. „Půjde o několikahodinovou jízdu, kdy bude vedle řidiče sedět zkušený instruktor, připravený kdykoli zasáhnout,“ popisuje Martinka.
Od nápadu k tričku, které zachraňuje životy
Tričko už nyní prošlo důkladným testováním, je chráněné užitným vzorem a připravuje se podání patentu. Senzory jsou ploché, ohebné, integrované do první vrstvy oděvu a zvládnou i praní. „Pracujeme na tom, aby bylo co nejpohodlnější. Nechceme, aby řidič vůbec cítil, že má na sobě něco speciálního,“ říká Martinka.
Aktuálně se dokončuje také řídicí jednotka, která se bude přes Bluetooth propojovat s informačním systémem auta, mobilním telefonem, chytrými hodinkami nebo chytrým prstenem. „Jakmile dechová frekvence klesne pod nastavenou mez, systém řidiče probudí – zvukem, vibrací nebo třeba rozsvícením světel v autě.“
Do tří let na trhu
Cena? Překvapivě přívětivá. „Naším cílem je, aby se tričko prodávalo za zhruba 2 000 Kč. Oproti současným chytrým oděvům, které stojí klidně 10 až 15 tisíc, je to výrazný rozdíl,“ říká Martinka. Na trhu by se podle odhadů mohlo tričko objevit do dvou až tří let.
Z Liberce do světa
„Zájem ze zahraničí je už teď. Japonci nás oslovili s dalšími návrhy spolupráce. Věříme, že tento systém má obrovský potenciál – nejen pro profesionální řidiče, ale i pro všechny, kdo tráví za volantem dlouhé hodiny,“ uzavírá Michal Martinka. Chytré tričko z Liberce tak může být v boji proti únavě na silnicích revolučním prvkem.