Velké téma týkající se toho, že Evropská unie zakáže od roku 2036 prodej nových aut se spalovacím motorem dopadá nejen na automobilky, ale především na zákazníky. A ti v Česku mají dle nejnovějšího průzkumu naprosto jasno. Češi s tímto zákazem nesouhlasí a mají oprávněné obavy. Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.
Informace o připravovaném návrhu legislativy Evropské unie, podle které by od roku 2035 měla mít všechna nová osobní a dodávková auta nulové emise CO2, postřehlo 83 % Čechů aktivních na internetu. Z mužů je to dokonce 90 %, z žen 77 %. S návrhem legislativy jsou více obeznámeni lidé starší 45 let (88 %), ale setkala se s ním i většina mladších respondentů (zhruba 78 %). Ti z dotázaných, kteří o daném návrhu vědí, s jeho přijetím v naprosté většině nesouhlasí. Pro je pouze 17 % dotázaných, naopak proti 77 %. Bez názoru je 6 % Čechů. Největší procento zastánců přijetí této legislativy je mezi respondenty z nejmladší věkové skupiny (18–34 let), s rostoucím věkem pak procento těch, kteří s přijetím souhlasí, klesá.
Strach především na vesnicích
Z průzkumu vyplynulo, že větší podíl odpůrců je především mezi obyvateli vesnic, kde je proti 84 % dotázaných. A přitom jde právě o ty obyvatele, kteří se bez auta často neobejdou. Nejčastěji označovaným důvodem pro nesouhlas s legislativou EU, která by prakticky zakázala prodej nových aut na benzínový nebo dieselový pohon, je obava, že pro řadu lidí budou kvůli tomu auta nedostupná (68 %). 53 % odpůrců si také myslí, že do roku 2035 nebudou dostatečně připravené podmínky na takovou změnu, tedy například dostatek dobíjecích stanic. 39 % dále nepovažuje auta s jiným než spalovacím typem pohonu za ekologičtější. A více než čtvrtina je toho názoru, že přijetí legislativy je jen výsledkem lobbingu zájmových skupin.
Rychlostní limit na dálnicích
V rámci průzkumu padla také otázka na to, co si respondenti myslí o návrhu ministra dopravy Martina Kupky, podle kterého by se měl zvýšit rychlostní limit na vybraných úsecích dálnic ze 130 na 150 km/h. Češi jsou v této otázce rozděleni – 47 % je pro, 44 % je proti. Zbylých 9 % na to nemá názor. Ve větší míře by zvýšení limitu uvítali nejmladší respondenti a také muži (pro je 56 % z nich, oproti 38 % žen).
Skoro dvě třetiny dotázaných (64 %) však zároveň nepředpokládají, že by zvýšení rychlostního limitu vedlo k větší bezpečnosti silničního provozu. Opačný názor má na tento krok 23 % lidí; zbylých 13 % si není jistých.