Jak by mělo podle Čechů proběhnout ideální pořízení elektromobilu? Vejít by se měli do 500 000 Kč, stát by jim měl přispět alespoň třetinu ceny a zbytek by financovali z našetřených peněz nebo prostřednictvím leasingové společnosti. Lákají je především nulové emise a nižší provozní náklady, hlavní překážku tvoří vysoká pořizovací cena. Vyplývá to z průzkumu Volkswagen Financial Services.

Elektromobil by měl být levný

Čeští řidiči jsou zatím ve vztahu k elektromobilům obezřetní, ale do budoucna jejich nákup plánuje poměrně velká část z nich. Zatímco během nadcházejících dvou let o pořízení elektromobilu uvažuje nebo je o něm pevně rozhodnuto 19 % řidičů, v horizontu pěti let už jejich podíl vzrostl na 26 %. Zajímavým zjištěním je, že nejčastěji o elektromobilu uvažují řidiči na Vysočině (36 %) a v Olomouckém kraji (34 %), nejméně atraktivní je pak pro motoristy z Pardubického kraje (7 %).

Přečtěte si také:  Elektromobil Dacia Spring už lze objednávat i v ČR. Cena startuje na 449 900 Kč

Důvodů pro pořízení elektromobilu je podle dotazovaných řidičů hned několik. Mezi nejčastěji zmiňovanými přednostmi najdeme nulové lokální emise, které hrají v rozhodování roli pro 44 % řidičů. Klíčovou vlastností jsou také nízké provozní náklady, které jsou důležité pro více než třetinu z nich. Naopak svižnější akcelerace nebo prestiž spojená s elektromobilitou jsou rozhodujícím faktorem pro každého dvacátého řidiče.

I když 58 % řidičů věří, že elektromobily jsou budoucností, optimismus je opouští tehdy, kdy mají zhodnotit rozvoj sítě dobíjecích stanic. Podle poloviny účastníků průzkumu totiž bude trvat ještě minimálně 10 let, než bude hustota dobíjecích stanic dostatečná. Třetina (34 %) řidičů je pak toho názoru, že na její rozvoj bude stačit šest až deset let. Pouze jeden ze sta dotázaných řidičů počítá s adekvátní dobíjecí sítí v horizontu jednoho až dvou let.

Cena jako kámen úrazu

Při pořízení elektromobilu by čeští řidiči nejraději nepřekračovali šesticiferné sumy. 37 % z nich by se chtělo vejít do půl milionu korun, pro každého šestého by pak maximální limit představovala částka750 000 Kč. Právě vyšší pořizovací cena patří společně s limitovanou dojezdovou vzdáleností a hustotou dobíjecích stanic k nejčastěji zmiňovaným obavám.

Zatímco pětinová dotace poskytovaná státem by k pořízení elektromobilu přesvědčila pouze 7 % oslovených řidičů, třicetiprocentní dotace by už motivovala každého čtvrtého. Státní příspěvek v hodnotě poloviny pořizovací ceny vozu by pak byl dostatečným argumentem pro 58 % řidičů.

Přečtěte si také:  Další německá automobilka uspíší příchod elektromobilů, vymění je za spalovací verze

„Průzkumy dlouhodobě ukazují, že Čechy od pořízení elektromobilu odrazuje především jejich vyšší pořizovací cena. Právě dotace jsou dle mého názoru jednou z cest, jak dostat elektromobilitu do hledáčku českých řidičů. Zatímco v západních zemích nebo na Slovensku dosahují státní příspěvky až 9 000 eur, v Česku žádný dotační program pro občany nenajdeme. Stát pro letošek nechystá dokonce ani dotační program pro firmy, a Česko tak bohužel zaostává za evropskými automobilovými trendy,“ říká jednatel Volkswagen Financial Services Vratislav Strašil a dodává: „Jak pro výrobce automobilů, tak i pro nás jako vedoucí společnost na českém trhu financování automobilů, je elektromobilita prioritou. Téma navíc rezonuje i na evropské úrovni – doporučení Evropské komise stran udržitelné mobility je mít na evropských silnicích do roku 2030 alespoň 30 milionů elektromobilů.“

9 komentáře

  1. Celý článek mi připadá jako psaný na zakázku. O jaké průzkumy se opírají?Prostě utopie – na sídlištích parkuje tisíce aut – u každého dobíjecí stojan? a přes noc? aby ráno v klidu jel do práce? To si nedokážu představit. Dojezd? – i litrová fabia mpi v základu má dojezd min. 600 kilometrů a když už – v kanystru doliješ pár litrů a jedeš dál – k nejbližší čerpací stanici, natankuješ plnou za pár minut a zase jedeš další stovky kilometrů. Cena? pro běžného člověka max.250 tisíc a ještě na splátky. Hodnota vozu po pěti letech používání ! Jedna velká nula, protože baterie bude po smrti a nová bude mnohem dražší, než hodnota celého vozu , to nemluvím o mechanismu vozidla celého?

  2. Jaka je výhoda elektroaut vůči dieselovym? Jaka je cena 1 km ,po prodeji auta po 5 letech ? I kdyby elektřina byla zadarmo, tak se to nemůže vyplatit. Nevadí státu výpadek spotřební daně z pohonných hmot?

  3. Více elektroaut=víc potřebné energie=víc elektráren. Ale EU chce zastavit elektrárny na uhlí a další podobné (=nebudou tu výkonné elektrárny, jen slabší na obnovitelné zdroje). Eu dělá celkově protichůdné kroky. Viz Kalifornie, kde už prosí lidi s elektroauty, aby nenabijeli ráno a večer, hrozí jim kolapsy sítě. A to mají v provozu jen 1% elektroaut ze všech. V Nizozemsku zas lidi kupují mnohem méně nové auta a nakupují auta v bazarech. A jezdí mnohem méně (kvůli uměle navýšeným cenám benzínu/nafty) a kdo může, tankuje za hranicemi.

  4. Davejte ho za dáčo , každému kupujícím nabidněte 800 tis. (Na benziňák, ať má v čem jezdit !) a nepoznáte čecha , který nesni o elektromobilu! Musíte honem ! Ráno se probudí a svým dieselem odfrčí do rachoty. 😂

  5. Jakmile by se rozšíří, daň z kilometru provoz zdraží na úroveň benzínu, emise jsou větší než klasika, dojezd tragický, cena poletí nahoru bez dotací a nedostatkem surovin. Zatímco se v asii budou předhánět o moc, zelené výkřiky rozpadající se evropy je nebudou zajímat.

  6. Osobně neznám nikoho, kdo by elektromobilitě věřil. Znám pár nadšenců s Teslou, ale ti nemají Teslu kvůli elektrice, ale kvůli machrování…

Přidat komentář