Čínská automobilka Chery opět výrazně posílí svoji pozici na evropském trhu. Kromě rozšiřování prodeje na další a další evropské trhy, tu také reálně zvažuje spuštění výroby. S největší pravděpodobností nebude stavět továrnu na zelené louce, ale využije již hotové fabriky. Mluví se o tom, že bude vyrábět v továrnách Volkswagenu, v nichž se má výroba postupně ukončovat. O tom světové zdroje informovaly už před pár měsíci.
Chery je obrovský koncern, který ovládá čínská vláda. Spadá pod něj který spadá opravdu velká spousta značek v čele se stejnojmennou značkou Chery. V České republice se také v posledních týdnech mluví hlavně o dalších dvou: Omoda a Jaecoo, které už se na českém trhu oficiálně prodávají, ale patří sem také značky jako Jetour, Exeed a další.
Podle informací, které zveřejnil například server Automotive News Europe, již jednání mezi koncerny Chery a Volkswagenem hodně pokročila. Ani jedna ze společností se k tomu sice veřejně nevyjádřila, potvrzena byla pouze obecná informace o zájmu Chery o výrobu v Německu. „Musíme důkladně prověřit realizovatelnost celého projektu, protože situace v Německu je velmi složitá,“ uvedl Charlie Zhang, viceprezident mezinárodní divize společnosti Chery.
V případě, že by byla dohoda s Volkswagenem skutečně uzavřena, mohla by se v německém závodě začít vyrábět nová modelová řada SUV s názvem Lepas. Jde o kompaktní SUV navržené s ohledem na evropské zákazníky, které má konkurovat zavedeným modelům segmentu C-SUV. Výrobou přímo v Evropě by čínský koncern mohl snížit náklady (zejména na dopravu), vyhnout se dovozním clům a navíc i posílit důvěru u evropských zákazníků.
Nejde však pouze o plány. Čínský koncern již zahájil výrobu v Barceloně, kde společně s firmou Ebro-EV Motors oživil bývalý závod značky Nissan v Zona Franca. Tady vznikají modely pod obnovenou značkou Ebro (nespadá do koncernu Chery, ale jde o původní španělskou značku). Cílem je postupné navýšení výroby (včetně modelů značky Omoda) až 150 tisíc aut ročně do roku 2029. Výroba tu nyní probíhá metodou CKD (Complete Knock Down), což znamená, že všechny díly jsou do Španělska dovezeny z Číny a v tamních závodech se teprve montují. V budoucnu se však plánuje přechod na metodu s lokálními operacemi, což zahrnuje i svařování a lakování, čímž by se snížily náklady a zvýšila se efektivita.
Vedle Německa a Španělska zvažuje Chery také Itálii, kde by ale naopak mohla vzniknout zcela nová továrna. O tom, jak to dopadne, nakonec rozhodnou nejen technické faktory, ale i výše státních pobídek a kvalita místní infrastruktury.