Koncept BMW i Vision Dee

BMW v Las Vegas představuje koncept BMW i Vision Dee. Ukazuje digitální zážitky budoucnosti

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: BMW - 5. 1. 2023


BMW Group se na výstavě spotřební elektroniky Consumer Electronics Show (CES) 2023 v Las Vegas podělí o svou vizi digitálních zážitků budoucnosti uvnitř i vně automobilu. BMW i Vision Dee je futuristický sedan střední třídy s nově navrženým minimalistickým designovým stylem.

Jeho název „Dee“ znamená Digital Emotional Experience (Digitální emociální zážitek) a současně přesně vyjadřuje jeho poslání – jeho cílem je v budoucnosti vytvořit ještě silnější pouto mezi lidmi a jejich automobily. Digitální funkce v budoucnosti půjdou daleko za úroveň hlasového ovládání a asistenčních systémů, které známe dnes. BMW Head-Up Displej rozprostírající se přes celou šířku čelního skla ukazuje zcela nové možnosti pro zbrusu novou budoucí generaci vozů. Od roku 2025 bude tato inovace k dispozici v modelech NEUE KLASSE. BMW Group současně ukázala další postup vývoje technologie měnících se barev. Na vůz BMW iX Flow s technologií E Ink, představený na loňském veletrhu CES a měnící barvy mezi bílou a černou, navazuje nyní BMW i Vision Dee, jehož karoserie dokáže nabídnout až 32 barev. 

„Na konceptu BMW i Vision Dee ukazujeme, co je možné, když se dokonale propojí hardware a software. Tímto způsobem dokážeme plně využít potenciál digitalizace a proměnit automobil v inteligentního společníka. To je budoucnost pro výrobce automobilů a samozřejmě také pro BMW: spojení virtuálního zážitku se skutečnou radostí z jízdy,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG. „BMW i Vision Dee je zároveň dalším krokem na cestě k NEUE KLASSE. Touto vizí se díváme daleko do budoucnosti a zdůrazňujeme obrovský význam digitalizace pro naše připravované nové generace produktů.“ Díky svým inteligentním, téměř lidským schopnostem doprovází BMW i Vision Dee řidiče nejen v reálných situacích na silnicích, ale také v jejich digitálním prostředí.

„BMW žije svými bezkonkurenčními digitálními schopnostmi. BMW i Vision Dee je dokonalou integrací virtuálních a fyzických zážitků,“ řekl Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj. „Ten, kdo vynikne v integraci všech oblastí každodenního digitálního světa zákazníka do vozidla, uspěje v ovládnutí budoucnosti automobilismu.“

BMW Mixed Reality Slider: v pěti krocích do virtuálního světa

Volič BMW Mixed Reality Slider je v kombinaci s pokročilým Head-Up Displejem hlavním digitálním ovládacím prvkem konceptu BMW i Vision Dee. Pomocí na první pohled skrytých ovladačů navržených přístupem Shy-Tech a umístěných uprostřed palubní desky se řidiči mohou sami rozhodnout, kolik digitálního obsahu chtějí na pokročilém Head-Up Displeji vidět. K dispozici je pět úrovní nastavení od analogových informací, přes informace související s řízením, obsah komunikačního systému, projekci rozšířené reality až po vstup do virtuálních světů. Souběžně lze k postupnému ztlumení reality použít plynule zatmavitelná okna. Smíšenou realitu lze v BMW i Vision Dee zažít pohlcujícím způsobem, který zapojuje různé smysly, aniž by vyžadoval další zařízení, což pro uživatele vytváří nový rozměr radosti z jízdy.

Pokročilý BMW Head-Up-Displej: v NEUE KLASSE od roku 2025

BMW Group je v automobilovém průmyslu známá jako průkopník Head-Up Displeje, který v posledních dvou desetiletích systematicky zdokonaluje. V konceptu BMW i Vision Dee umožňuje projekce přes celou šířku čelního skla zobrazovat informace na co největší ploše, ta se ale jako displej projeví až po zapnutí. BMW Group tímto způsobem demonstruje obrovský potenciál projekční technologie a BMW i Vision Dee současně vizualizuje, jak by v budoucnu mohl být pokročilý Head-Up-Displej využit také pro nově navrženou koncepci zobrazení a ovládání. Sériově vyráběná verze BMW Head-Up Displeje, rozprostírající se přes celou šířku čelního skla, bude v modelech NEUE KLASSE k dispozici od roku 2025.

Uvítací scénář s hlasem a fyziognomickými ikonami

Digitální zážitek začíná již mimo vozidlo, a to personalizovaným uvítacím představením kombinujícím grafické prvky se světelnými a zvukovými efekty. Přirozená mluva slouží jako nejjednodušší a nejintuitivnější forma interakce, která umožňuje dokonalé porozumění mezi člověkem a jeho vozem. Přední světlomety a uzavřená BMW maska chladiče na jednolitém povrchu tvoří společný fygitální (spojení fyzického a digitálního) ikonický prvek, který umožňuje vozidlu vytvářet různé výrazy „tváře“. BMW i Vision Dee tak může s lidmi mluvit a zároveň vizuálně vyjadřovat nálady, jako je radost, údiv nebo souhlas. BMW i Vision Dee může také promítat obraz avatara řidiče na boční okno a ještě více tak personalizovat uvítací scénář.

Světová premiéra barevné technologie E Ink

Po velkolepé premiéře BMW iX Flow s technologií E Ink na veletrhu CES 2022 nyní BMW Group ve světové premiéře představuje plnobarevnou verzi této atraktivní technologie, která pokrývá vnější plášť koncepčního vozu BMW i Vision Dee.

BMW i Vision Dee díky této inovaci namísto pouhého střídání černé a bílé předvádí vícebarevné, plně variabilní a individuálně konfigurovatelné barevné provedení exteriéru. Na karoserii je nanesena fólie obsahující elektronický papír (ePaper) od partnera BMW Group, společnosti E Ink. Právě ta dokáže vytvořit doslova magickou přehlídku až 32 barev.

Povrch karoserie koncepčního vozu BMW i Vision Dee je rozdělen na 240 segmentů, z nichž každý se ovládá a mění barvu samostatně. Díky tomu lze během několika sekund vytvářet a měnit téměř nekonečné množství vzorů. Proces laserového řezání jednotlivých segmentů barvy měnící fólie a řešení jejich elektronické regulace byly vyvinuty ve spolupráci se společností E Ink. Přizpůsobení této technologie zakřivení povrchů karoserie a naprogramování animací bylo vyvinuto inženýry BMW Group. Výsledkem je zcela mimořádné přizpůsobení této barvu měnící technologie karoserii daného vozu, která je v celém automobilovém odvětví celosvětově unikátní.

Redukovaný design – uvnitř i zvenku

Design BMW i Vision Dee byl záměrně zjednodušen tak, aby se pozornost soustředila na digitální zážitek a DNA značky BMW. Exteriér je definován tvarem klasického tříprostorového sedanu, který tvoří jádro značky BMW. Tradiční designové prvky, jako je BMW maska chladiče, dvojité kruhové světlomety a Hofmeisterův záhyb, byly přepracovány a původně analogové prvky nahrazují fygitální. BMW i Vision Dee tak získává vlastní digitální, ale přitom lidský charakter.

Uvnitř jde digitalizace ruku v ruce s redukcí množství materiálů, ovládacích prvků a displejů tak, aby nic nerušilo digitální zážitek a nový pocit intenzivní radosti z jízdy. Netradiční design volantu s dvojicí vertikálních ramen zaujme dvojicí vystupujících ovládacích prvků, které ožívají při přiblížení nebo dotyku a lze je ovládat pohybem palců. Tyto fygitální dotykové prvky zajišťují například výběr obsahu promítaného na čelní sklo a spolu s Head-Up Displejem tak podporují princip „ruce na volantu, oči na silnici“.

„S BMW i Vision Dee ukazujeme, jak je možné automobil dokonale integrovat do Vašeho digitálního života a jak se může stát Vaším věrným společníkem. Samotný vůz se stává Vaším portálem do digitálního světa, přičemž řidič má vždy vše pod kontrolou,“ řekl Adrian van Hooydonk, ředitel BMW Group Design. „Správně implementovaná technologie vytvoří skutečně hodnotné zážitky, udělá z Vás lepšího řidiče a jednoduše sblíží lidi a stroje.“

Další milník na cestě k NEUE KLASSE

Budoucnost BMW Group je elektrická, cirkulární a digitální. BMW i Vision Dee představuje digitální aspekt této trojice přístupů a je dalším milníkem na cestě k nové generaci vozů NEUE KLASSE. BMW Group poskytne v průběhu roku 2023 další informace a výhledy na revolučně pojatá vozidla NEUE KLASSE.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru