2025-bmw-xm-label-1

BMW přiznalo pravdu: proč dostala auta obří ledvinky a proč teď mizí

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: autos.yahoo.com, thedrive.com - Foto: BMW - 3. 10. 2025


BMW v posledních letech čelilo kritice kvůli svým obrovským „ledvinkám“. Zatímco na sociálních sítích se šířily memy a fanoušci v Evropě i v USA kroutili hlavou, automobilka měla pro tento krok jasný důvod: Čínu. Nedávno to přiznal šéfdesignér Adrian van Hooydonk.

Šéf designu mnichovské automobilky vysvětluje, že požadavek na masivnější a výraznější masky chladiče přišel právě od čínských zákazníků. V tamní kultuře je totiž velká přední část auta vnímána jako symbol přítomnosti a respektu na silnici. A protože Čína byla pro BMW největším trhem, vždyť v roce 2024 tam prodala přes 700 tisíc vozů, automobilka se tomu logicky rozhodla přizpůsobit.

Výsledkem byly modely jako luxusní BMW řady 7, sportovní M3 nebo elektrické SUV iX, které dostaly přední část tak výraznou, že zejména v Evropě budila rozporuplné reakce. Jenže ať už se na internetu lidé smáli sebevíc, prodeje byly skvělé, strategie fungovala.

Konec éry gigantických ledvinek

Jenže nic netrvá věčně. Rok 2025 přinesl zásadní zlom. Prodeje modelů BMW se v Číně propadly o více než 15 %, pod tlakem domácích výrobců elektromobilů. A to je pro německou značku signál k obratu.

BMW zjistilo „překvapivou“ pravdu. Řidiči chtějí auto ovládat fyzickými ovladači

Nadcházející generace modelů Neue Klasse se tak vrátí ke střídmějším a elegantnějším proporcím. Ledvinky nezmizí, jsou totiž součástí DNA modelů BMW, ale znovu se zmenší a připomenou klasické proporce, které fanoušci znají z minulosti.

Adrian Van Hooydonk k tomu dodává, že maska chladiče i její mřížka bude mít i nadále různé tvary a velikosti podle konkrétního modelu, ale vždy s jasnou identitou BMW. Jinými slovy to bude znamenat méně šoku, ale zároveň více harmonie.

Lekce z globálního designu

Celý příběh ukazuje, jak velký vliv má na design aut geografie a kultura. To, co na jedné straně planety působí přehnaně nebo komicky, může být jinde symbolem prestiže a úspěchu. BMW vsadilo na čínský vkus a po několik let jim to vycházelo, ale pak přišel náraz do zdi, protože nejdůležitější trh přestal fungovat. Jakmile se tedy preference i trh změnily, automobilka znovu přizpůsobuje směr. Pro fanoušky v Evropě a v Americe to možná znamená úlevu.

Otázkou ovšem zůstává, jestli se BMW podaří najít nový vizuální jazyk, který bude zároveň ctít tradici, osloví Čínu a uklidní kritiky doma.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru