bmw-driver-control-assistance-systems-jizda-na-dalnici-1

BMW přitvrzuje v „autonomní“ jízdě. Nové BMW iX3 samo změní jízdní pruh, stačí se jen podívat

Autor: Petr Pilný - Zdroj: BMW - Foto: BMW - 5. 11. 2025


Předjíždění zahájené pouhým pohledem do zpětného zrcátka? U BMW brzy skutečnost. Německá automobilka totiž získala pro nové BMW iX3 jako první výrobce v Německu schválení podle Nařízení EU č. 171 pro asistenční systémy řízení (DCAS). Tento rámec vymezuje, jak bezpečně mohou fungovat aktivní jízdní asistenty úrovně 2. Díky tomu se výbava Highway Assistant s možností jízdy bez držení volantu dostane do dalších modelů i na další evropské trhy, a to s širší paletou funkcí.

Aktivovaný Highway Assistant vede vůz v pruhu do 130 km/h. Řidič může mít ruce mimo volant, musí však soustředěně sledovat provoz a být připraven zasáhnout. Pokud je potřeba změnit jízdní pruh, systém to provede automaticky po potvrzení záměru řidičem, který se jen podívá do zrcátka. V kombinaci s naváděním trasy BMW Maps umí asistent včas navrhnout přejezdy na dálničních křižovatkách a výjezdech a po stejném „pohledovém“ potvrzení je i provést. Zůstává aktivní i při průjezdu křižovatkami až do konce dálničních sjezdů, takže situací, kdy lze legálně využít úroveň 2 bez držení volantu, bude v nejnovějším BMW iX3 citelně víc.

Město, historie a „symbiotické“ řízení

Nový rozšířený Highway & City Assistant v BMW iX3 přidává funkce pro městský provoz. Při uvedení na trh v Německu zvládne zastavit na červenou a po rozsvícení zelené se znovu automaticky rozjet. Další schopnosti pro složitější městské situace dorazí později formou bezdrátových aktualizací softwaru.

Cesta k dnešku začala už v roce 2023, kdy se předchozí generace dálničního asistenta objevila v aktuálním BMW řady 5 Sedan. Tehdy fungovala na základě omezené výjimky od německého Federálního úřadu pro motorová vozidla. Nové schválení DCAS výjimky ruší a otevírá standardní nasazení v celé Evropě a v dalších zemích regionu ECE.

BMW zároveň posouvá filozofii „Symbiotic Drive“. Cílem je, aby spolu řidič a asistenční systémy přirozeně spolupracovali. V BMW iX3 se tenhle přístup posunul o krok dál: vůz je prvním sériovým automobilem se „symbiotickými“ brzdami. Řidič může kdykoli jemně korigovat řízení i brzdění podle svých potřeb, aniž by tím asistenta vypínal. Systém zůstává aktivní a předvídatelný, stojí na kombinaci pravidly řízených algoritmů a prvků umělé inteligence. Vývoj symbiotického brzdění už BMW podložilo více než dvěma desítkami patentových přihlášek.

Highway & City Assistant je při uvedení iX3 dostupný v Německu. Funkce a dostupnost se mohou v jednotlivých zemích lišit a budou se rozšiřovat postupně.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru