Po letech, kdy BMW často z některých stran čelilo ostré kritice za své odvážné a často rozporuplné designové experimenty, se v Mnichově začíná blýskat na změnu. Masivní ledvinky, přepálené linie a rozdělené světlomety, které rozbouřily diskuse mezi fanoušky i odpůrci německé značky, možná brzy ustoupí střídmějším tvarům. A hlavní roli v této proměně hraje muž, který do BMW přichází z Polestaru: Maximilian Missoni.
Od severského minimalismu k bavorské tradici
Missoni, původem z Rakouska a absolvent prestižní Royal College of Art v Londýně, je známý jako zastánce čistoty tvaru a promyšleného designu. Po letech u Volkswagenu, Volva a nakonec v Polestaru se přesunul do Mnichova, aby vtiskl budoucím modelům BMW jasnější identitu. Přichází v době, kdy už je většina nových aut hotová, jeho práce se tak naplno projeví až po roce 2029.
Přečtěte si také:
Jeho úkolem bude formovat design nových modelů BMW – od řady 5 a X5 výše, včetně modelů Alpina, které BMW před časem zcela převzalo do své struktury. Menší modely, jako BMW řady 1 až řady 3 nebo X3, bude mít na starosti Oliver Heilmer, bývalý šéf designu MINI.
Bez provokací, zato s hloubkou
Missoni odmítá přirovnání k Chrisu Bangleovi, autorovi jedněch z nejkontroverznějších návrhů v historii BMW.
BMW přiznalo pravdu: proč dostala auta obří ledvinky a proč teď mizí
„Nechci provokovat, chci přinést hodnotu a kvalitu,“ říká. Jeho filozofie stojí na rozdílu mezi minimalismem a čistotou. Minimalismus podle něj často evokuje prázdnotu, zatímco čistota znamená promyšlenost a smysl pro detail. To je směr, kterým chce BMW vést do příští dekády. Má to být k autům, která nebudou přeplněná efekty, ale budou působit harmonicky a přirozeně.
Doba klidu před bouří
Do roku 2027 má BMW v plánu uvést více než čtyřicet nových nebo modernizovaných modelů. Většinu z nich už má hotovou podle dřívějšího vizuálního jazyka, který definuje současný tým. Missoniho rukopis se tedy objeví až později, právě v době, kdy se automobilka bude adaptovat na plně elektrickou éru.
Modely jako BMW Z4 a řada 8 skončí bez přímého nástupce, XM nejspíš zmizí kvůli slabé poptávce a elektrické iX se nedočká druhé generace, protože ho nahradí iX5. Zato se prý chystá úplně nové auto, jenž má být podobné kultovnímu Mercedes-Benzu třídy G. Debut očekávejme kolem roku 2029.
BMW rozjede maraton nových modelů. Každých šest týdnů ukáže nové auto
Tradice, která dává budoucnosti smysl
Když Maximilian Missoni mluví o BMW, dává jasně najevo respekt k historii značky. Obdivuje její schopnost se neustále proměňovat, a přitom neztrácet svou podstatu. Podle něj je opravdový luxus v dnešní době spíše příběhem a důvěrou, kterou si značka vybuduje během desetiletí, než v množství technologií a funkcí.
Právě v tom vidí sílu BMW. V kombinaci technického pokroku a designové čistoty, která může zrodit nové klasiky, stejně jako kdysi původní Neue Klasse v 60. letech minulého století. A není vyloučeno, že její moderní pokračování, které se začne vyrábět už příští rok, se za pár let stane ikonou stejně jako tehdy.
Přečtěte si také:
Když technologie ustoupí lidskosti
Missoni věří, že auta budoucnosti musí být nejen krásná, ale i srozumitelná. V době, kdy systémy nabízejí desítky funkcí, se podle něj vytrácí jednoduchost. Umělá inteligence by však mohla pomoci znovu nastolit rovnováhu. Mohla by podle něj být mostem mezi složitou technikou a přirozeným uživatelským zážitkem.
„Nejde o to, aby se člověk přizpůsoboval systému, ale aby systém rozuměl člověku,“ vysvětluje Missoni. To je možná ta největší změna, kterou chce do BMW přinést. Ne revoluce tvarem, ale celkovým přístupem.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek








