Inovativní technologie BMW eDrive v novém BMW 225xe a novém BMW 330e opět podtrhuje vedoucí roli BMW v prémiovém segmentu v oblasti elektrifikace pohonných ústrojí. Technologie BMW eDrive obsahuje řadu pokrokových plug-in hybridních komponentů, a výrazně se tak podílí na snižování spotřeby paliva a produkce emisí. BMW eDrive kombinuje součásti souboru technologií BMW EfficientDynamics.
Jízda bez lokálních emisí
BMW eDrive je technologií nových hnacích ústrojí, která se objevují ve všech elektricky poháněných vozidlech od BMW i a také v plug-in hybridních modelech BMW. V souladu s tradicí BMW s technologií BMW eDrive nepřináší pouze vynikající hospodárnost a neomezenou každodenní praktičnost, ale také splňuje nejvyšší standardy v oblasti jízdní dynamiky a kvality. Společně s technologiemi BMW TwinPower Turbo pro spalovací motory, inteligentní lehkou konstrukcí a optimalizovanou aerodynamikou je nová technologie BMW eDrive jedním ze zásadních prvků přístupu BMW EfficientDynamics, navrženého pro zvyšování výkonnosti při dalším snižování spotřeby paliva a produkce emisí CO2. BMW eDrive navíc umožňuje i jízdu na čistě elektrickou energii s nulovými lokálními emisemi – a ve stejném okamžiku, kdy se oba druhy pohonu spojí, nabízí schopnost absolvovat zcela pohodlně i dlouhé vzdálenosti.
Technologie BMW eDrive zajišťuje extrémně dynamickou akceleraci z místa, a to díky okamžité reakci elektrického motoru, který generuje masivní točivý moment již od nulových otáček. Připravena je i funkce eBoost, která při plné akceleraci přidává točivý moment a zajištuje charakteristickou radost z jízdy s modely BMW, ať už jsou vnější podmínky jakékoliv.
Navrženo pro odlišné koncepty vozidel
Nejdůležitějšími komponenty, o které se technologie BMW eDrive opírá, jsou synchronní elektromotor (včetně výkonové elektroniky vyvinuté BMW), vysoce výkonný lithium-iontový akumulátor a systém inteligentního řízení toků energie. Energetický management zajišťuje, že elektromotory a spalovací motory v plug-in hybridních modelech pracují v souladu a vzhledem k aktuální situaci maximálně efektivně.
Díky tomu, že technologie BMW eDrive byla původně navržena pro elektrický model BMW i3 a plug-in hybridní sportovní vůz BMW i8 – které v prémiovém segmentu prorazily cestu k elektrické mobilitě – je nyní možné tuto modulární strukturu snadno aplikovat na různé automobilové koncepty v řadě segmentů. BMW při vývoji nových modelů BMW eDrive používá své rozsáhlé technické zkušenosti, ale také zpětnou vazbu od zákazníků. Do vývoje nových modelů BMW eDrive se přenášejí nejen zkušenosti nasbírané u modelů BMW i3 a i8, ale také pečlivé a jemné naladění jednotlivých komponentů pro specifické použití, jako jsou články akumulátorů, management chlazení, elektronika a řídicí strategie celého systému. Všechny komponenty jsou u nových modelů BMW eDrive precizně adaptované na míru jednotlivým modelům a optimalizované z hlediska výkonu, hospodárnosti, bezpečnosti a životnosti. Technologie BMW eDrive umožňuje další velmi efektivní aplikaci elektrifikovaného pohonu všech kol, který se poprvé představil v BMW i8.
BMW eDrive: známý charakter BMW, různorodé možnosti použití
Technologie BMW eDrive obsahuje elektrický motor, vysoce výkonné lithium-iontové akumulátory a výkonovou elektroniku. Součástí strategie je eBoost, což je funkce, která zajišťuje, že všechny plug-in hybridní modely BMW nabízejí díky propojení dvou druhů motoru nejvyšší možnou dodávku síly a posunují reakce motorů BMW TwinPower Turbo na novou úroveň. BMW eDrive dělá z elektrické jízdy v obydlených oblastech či po venkově nový druh zážitku. Důležitou součástí řídicí strategie je fakt, že externí zdroje jsou využívány jen v případě potřeby a rekuperovaná elektrická energie maximalizuje účinnost vozidla. Komponenty architektury BMW eDrive jsou v každém konkrétním modelu navzájem provázány a mohou být kombinovány se čtyřválcovými a tříválcovými zážehovými motory, klasickým pohonem zadní nápravy, systémem BMW xDrive nebo elektrifikovaným pohonem všech kol.
Komponenty eDrive, vyvinuté jako součást projektů BMW i, budou brzy integrovány do dalších modelů mateřské značky. Tato architektura je také základem k tomu, že budoucí plug-in hybridní modely budou v porovnání s konvenčně poháněnými verzemi s podobným výkonem atraktivní i z hlediska ceny. To znamená, že zákazníci, kteří ocení tento pokročilý koncept pohonu, nemají přínos pouze z ekologických výhod elektrické mobility, ale také získají plusové body v ekonomické oblasti.
Plug-in hybrid: energetický management ve své nejinteligentnější podobě
Inteligentní řízení toků energií v plug-in hybridních vozech zajišťuje, že spalovací a elektrický motor pracují společně a maximalizují celkovou účinnost ve všech jízdních situacích. Jejich provozní strategie je založena na rozjezdu vozu čistě na elektřinu. Plug-in hybridní modely BMW preferují elektrický režim v nízkých a středních rychlostech, což jim umožňuje užívat výhod jízdy bez emisí čistě na elektrický pohon. Při důraznější akceleraci ve vyšších rychlostech se do akce automaticky přidává také spalovací motor. Funkce eBoost spojí oba druhy motorů s cílem maximalizovat dynamický výkon automobilu a dodat řidiči pocit mimořádné výkonové rezervy.
BMW eDrive zajišťuje, že spalovací motor pracuje efektivně (díky asistenci elektrického motoru) i ve vyšších rychlostech. To dovoluje další snížení spotřeby paliva například při rychlé jízdě na okresních silnicích nebo při dálničních přesunech. Pokud je přitom v navigačním systému zadán cíl, proaktivní funkce vypočítá předběžnou provozní strategii, která optimalizuje účinnost a maximalizuje radost z jízdy čistě na elektrickou energii.
Stejně jako BMW i8, tak i BMW X5 xDrive40e, BMW 330e a BMW 740e mohou po stisku tlačítka MAX eDrive jet pouze na elektrickou energii, a to až do rychlosti 120 km/h, BMW 225xe dokonce až do 125 km/h. Spalovací motor v takové situaci vstupuje do hry pouze v okamžiku, kdy řidič prudkým stiskem plynového pedálu překoná hranici funkce „kickdown“. Díky režimu SAVE BATTERY může být energie uložená v akumulátoru uchována tak, aby se pro čistě elektrickou jízdu dala použít až později během cesty. Když úroveň nabití akumulátoru klesne pod 50 procent, automaticky se začne nabíjet. Pokud je volič převodovky přemístěn do pozice S, spalovací motor okamžitě nastartuje bez ohledu na to, jaký režim je zvolen. Díky tomu je zajištěna trvalá dostupnost kombinovaného maximálního výkonu obou druhů motoru. V tomto nastavení se akumulátor nabije na 80 procent kapacity.
V hnacích systémech BMW eDrive jsou jízdní režimy ECO PRO, COMFORT a SPORT ještě výrazněji definované než u konvenčních automobilů.
Rychlé a pohodlné dobíjení baterií
Vysoce výkonné akumulátory nových plug-in hybridních vozů BMW jsou nabíjeny extrémně snadno, pohodlně a rychle, a to jak doma, tak i na cestách, zásluhou řešení BMW 360° ELECTRIC. Akumulátor lze nabíjet také z domácí zásuvky použitím běžného nabíjecího kabelu nebo z nabíječky BMW i Wallbox (nabíjecí výkon: 3,7 kW). Pokud jde o nabíjení akumulátoru během cesty, je k dispozici služba ChargeNow od BMW i, která zákazníkům zajišťuje přístup ke světově nejrozsáhlejší síti veřejných dobíjecích stanic s více než 30 000 dobíjecími místy provozovanými partnery ve 22 zemích.
Vyšší výkon, nižší spotřeba paliva
Nové plug-in hybridní modely BMW s technologií eDrive – jakými jsou nové BMW X5 xDrive40e, BMW 225xe a BMW 330e, které se v současné době uvádějí na trh, a BMW 740e, jež čeká debut v blízké budoucnosti – opět nastavují měřítka v různých třídách prémiového segmentu, a to zejména co se týče způsobu snižování spotřeby paliva. Vycházejí také vstříc výsledkům budoucích jednání mezinárodní legislativy o limitech emisí CO2.
Díky čistě elektrickému jízdnímu režimu s nulovými lokálními emisemi mohou tyto vozy vjíždět do zón v městských centrech, kde je provoz konvenčních vozidel regulován. Nové plug-in hybridní modely BMW přitom stále symbolizují hodnoty značky BMW v oblasti dynamického výkonu, sportovních schopností a typické radosti z jízdy. Nabízejí totiž nejlepší výkony ve svých segmentech.