Rok po premiéře BMW M4 Coupé představuje divize BMW M ukázku toho, jak by mohl vypadat vysokovýkonný sportovní vůz nejen pro silnice, ale především pro závodní okruhy: BMW Concept M4 GTS.
Divize BMW M se tímto vozem navrací ke svým kořenům. Právě tato divize, která vznikla v roce 1972 jako BMW Motorsport, má za sebou celou řadu mimořádně úspěšných vozů. Jedním z nich bylo senzační kultovní závodní BMW M1, ale také první přeplňovaný závodní motor, který vyhrál šampionát vozů formule 1, nebo BMW M3 skupiny A, jež je nejúspěšnějším závodním cestovním vozem všech dob.
Nové BMW Concept M4 GTS pokračuje v tradici speciálních modelů, postavených na základě BMW M3. Prvním z nich bylo BMW M3 Evolution (1988), následované BMW M3 Sport Evolution (1990), BMW M3 GT (1995), BMW M3 CSL (2003), BMW M3 GTS (2010) a BMW M3 CRT (2011). Jejich společnými vlastnostmi bylo ladění na základě zkušeností ze světa automobilových závodů, zvýšení výkonu, snížení hmotnosti a současně limitovaná produkce. Šlo o vozy s nedostižnou dynamikou, spojenou s neobyčejně podmanivým a neopakovatelným jízdním projevem.
„Zatímco BMW M4 Coupé se vyznačuje ideální kombinací genů ze světa motoristického sportu a ničím neomezené každodenní použitelnosti, BMW Concept M4 GTS je ukázkou spojení emocí a exkluzivity s průlomovou technologií a zaměřením na jízdu po závodním okruhu,“ vysvětluje Frank van Meel, Prezident divize BMW M. „I přes jeho zcela výjimečné schopnosti na závodních tratích jde o vůz přihlášený pro silniční provoz. Jedná se o závodní technologii pro běžné silnice v nejčistším významu tohoto spojení.“
BMW Concept M4 GTS je ukázkou technologií, které jsou určené pro sériovou produkci a představí se v budoucnu. BMW Concept M4 GTS je například vybaveno pokrokovým vstřikováním vody, které již ukázalo možnosti značného zvýšení výkonu a točivého momentu v motoru Safety Caru BMW M4 určeného pro MotoGP. BMW Concept M4 GTS je navíc vybaveno zadními svítilnami s technologií OLED (organické světelné diody), které tomuto vysokovýkonnému vozu propůjčuje při jízdách v noci zcela výjimečný vzhled.
Světová premiéra BMW Concept M4 Coupé proběhla v Kalifornii na tradičním Pebble Beach Concours d`Elegance 13. srpna 2015 po boku jiných mnoha cenami ověnčených sportovních vozů celé historie.
Optimalizované do nejmenších detailů
BMW Concept M4 Coupé staví na dynamice a emocích BMW M4 Coupé. Charakter tohoto vysokovýkonného speciálního modelu byl dále vyladěn do nejmenších detailů tak, aby splnil nejvyšší nároky kladené na automobily při sportovní jízdě na okruzích. Různým profilům závodních tratí umožňuje přizpůsobit aerodynamické vyvážení BMW Concept M4 Coupé nastavitelný přední splitter, stejně tak jako přítlačné křídlo umístěné na víku zavazadlového prostoru. Oba tyto prvky jsou vyrobené z uhlíkových kompozitů. Dalším z příkladů rozsáhlých úprav provedených inženýry BMW M je kapota motoru vyrobená taktéž z uhlíkových kompozitů, která dále snižuje těžiště. Široký nasávací otvor v přídi optimalizuje proudění vzduchu a minimalizuje vztlak na přední nápravě.
Dynamický a exkluzivní vzhled BMW Concept M4 GTS podtrhuje matně tmavá barva Frozen Dark Grey Metallic, doplněná kontrastními oranžovými detaily Acid Orange na předním splitteru. Tato barva je použita i na lehkých kovaných kolech s leštěnými čelními plochami designu 666 M. Vpředu mají rozměr 9,5 J x 19 a vzadu 10,5 J x 20. Obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 (vpředu 265/35 R19 a vzadu 285/30 R20). Různé rozměry kol a pneumatik pro přední a zadní nápravu dodávají celkovému výrazu BMW Concept M4 Coupé velmi dynamický charakter.
Vstřikování vody: zvýšení výkonu, snížení spotřeby v plném zatížení
Motor pohánějící BMW Concept M4 GTS je vybaven stejnou technologií vstřikování vody, kterou používá i Safety Car pro MotoGP, BMW M4 Coupé, a jež zvyšuje výkon i točivý moment. Princip zvýšení účinnosti pomocí vstřikování vody, který vyvinuli inženýři divize BMW M, spočívá v tom, že voda potřebuje k přeměně z kapalného na plynné skupenství značné množství energie, jež odebírá z okolního prostředí, a tím jej ochlazuje. Voda se vstřikuje do sběrného sacího potrubí. Jakmile dojde k jejímu odpaření, významně se sníží teplota, a následně i teplota uvnitř spalovacího prostoru, čímž se omezuje riziko vzniku detonačního spalování („klepání“ motoru). Lze tak u přeplňovaných motorů použít větší plnicí tlak a posunout vstřikování více dopředu.
Tímto způsobem se dosahuje zvýšení jak výkonu, tak točivého momentu při současném omezení teplotního namáhání příslušných komponentů. Zlepšuje se tím i spolehlivost a životnost přeplňovaného motoru. BMW Concept M4 GTS přináší tuto prvotřídní technologii ze světa závodních vozů na běžné silnice.
Značný výkonnostní potenciál přeplňovaného řadového šestiválce vyžaduje přítomnost vyspělého systému řízení teploty nejen pro motor, ale také pro jeho příslušenství. Aby byla zajištěna činnost motoru v optimálních teplotách za každé situace, vyvinuli inženýři BMW M pokrokový a účinný chladicí systém. Jeho součástí je hlavní chladič, který doplňují další pro vysokoteplotní a nízkoteplotní okruhy, převodovku a turbodmychadla. Jedině tak zůstanou všechny teploty na správných úrovních. Turbodmychadla jsou chlazena nepřímými mezichladiči, s nimiž spolupracuje elektricky poháněné vodní čerpadlo.
OLED zadní svítily s ultra-přesnou světelnou grafikou
BMW Concept M4 GTS je vybaveno pokrokovými zadními svítilnami využívajícími technologii organických světelných diod (OLED), které představují novou technologii pro osvětlení používanou v automobilech. Jejich specialitou je vyzařování světla z celého povrchu a ne jen z jednoho bodu, jak je tomu u klasických LED. Díky tomu, že jsou zdroje světla OLED pouze 1,4 mm vysoké a lze je používat odděleně, nabízejí se nové možnosti pro design zadních svítilen. Technologie OLED poskytuje designérům značnou flexibilitu a umožňuje jednoznačně oddělit jednotlivé světelné signály. Současně s organickými světelnými diodami začíná nová éra osvětlení, která umožní, aby vozy BMW měly v budoucnu ještě výraznější takzvaný „světlený design“ – a to jak při jízdě ve dne, tak v noci.