1976-bmw-530-mle-po-renovaci- (7)

Modely BMW M jsou dnes naprosto běžnou součástí nabídky, ale samozřejmě tomu tak nebylo vždy. Věděli jste, že vůbec tím prvním, které vzniklo v motorsportové divizi mnichovské značky, byla první generace řady 5? Nebylo to ale oficiální BMW M, nýbrž limitovaná edice upraveného sériového modelu: BMW 530 MLE.

Tohle auto však nepostavilo oddělení BMW Motorsport v Mnichově. Ani v Německu. Dokonce ani v Evropě. Tohle auto totiž vzniklo v Jihoafrické republice! Tamější zastoupení potřebovalo několik homologačních prototypů, aby mohlo závodit v tamním okruhovém šampionátu produkčních vozů.

Nakonec vzniklo jen něco přes 200 kusů sériového auta (110 kusů v roce 1976 a dalších 117 kusů o rok později). Homologační model dostal jméno BMW 530 MLE, přičemž ono MLE znamenalo Motorsport Limited Edition. Šlo tedy o vůbec první BMW M, ačkoliv vlastně neoficiální. To oficiálně první bylo totiž až BMW M1, které vzniklo vyjelo v roce 1978.

Průřez 40 lety BMW M – video

Všechna BMW 530 MLE ale prakticky zmizela a na trhu použitých automobilů je dnes najít prakticky nelze. Přibližně před rokem ale importér BMW v Jihoafrické republice jedno auto sehnal a ukázal. Už podle fotek bylo vidět, že si toho zažilo mnoho a nebylo v úplně nejlepší kondici. Vlastně bylo v dost špatném stavu. Jihoafrické zastoupení BMW ale rovnou oznámilo, že auto zrenovuje. A jak řeklo, tak udělalo.

Nyní, o rok později už ukazuje hotové auto. Jde o auto s číslem karoserie 770100, původně z roku 1976, tedy první typ. A teď vypadá báječně! Bílou karoserii doplňují decentní spoilery a nechybí ani typická trikolora. Tu jsme ale už mohli vídat i na autech vyrobených dříve. Vozilo ji například BMW 2002 turbo nebo BMW 3.0 CSL.

Mimochodem na renovaci pracovali Luis Malhou jako šéf renovátorů a s ním také William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane a Cassie Calaca. 

Jako základ pro závodní i tento homologační speciál posloužila úplně první generace BMW řady 5 s kódovým označením E12. Pro účely závodění padla volba na verzi BMW 530. Pod kapotou mělo provedení MLE továrně vyladěný motor z výchozího sedanu. Tento třílitrový řadový šestiválec se ale po úpravě mohl pochlubit výkonem 147 kW/200 koní a 277 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou 9,3 sekundy a maximální rychlost činila 208 km/h. Před více než 40 lety…

Mnohem zajímavější ale byly spíše hliníkové díly karoserie, které byly vyráběny ručně. Stejně vznikaly také pedály. To vše s důrazem na co nejnižší hmotnost, takže v autě chyběla i zadní sedadla, klimatizace a okna se otevírala manuálně, nikoliv elektricky. Na druhé straně si nicméně můžeme všimnout reproduktorů ve dveřích a autorádia…

Mimochodem závodní verze byla nejúspěšnějším závodním BMW řady 5 v historii. Za celým projektem stále tehdy šéf divize BMW Motorsport Jochen Neerpasch, který na výsledky auta musel být opravdu pyšný. Za tři roky závodění totiž auto získalo tři vítězné tituly a vyhrálo 15 závodů.