Český zákon říká, že „osoba sedící na sedadle povinně vybaveném bezpečnostním pásem, musí být tímto pásem řádně připoutaná“. Existují ovšem i výjimky, kdy tomu tak být nemusí. Znáte je?
Kdo a kdy se nemusí v autě připoutat?
Povinnost se v autě připoutat platí v Československu od 1. ledna 1967. Bezpečnostní pás je velmi důležitým bezpečnostním prvkem, tím spíše v dnešní době airbagů a aktivních jízdních asistentů. Některá dnešní auta vás už nenechají jen tak rozjet, aniž byste si pás nezapnuli. Existují ovšem situace, kdy se bezpečnostním pásem poutat nemusíte. Pojďme se na ne podívat.
Bezpečnostní pás při jízdě v autě nemusíte mít například při couvání, protože se očekává, že řidič se v rámci jízdy vzad otočí, aby lépe viděl. S tím, jak se do aut čím dál častěji dostávají parkovací senzory i kamery už to ale není tak úplně nutné.
Pásy nemusíte mít ani v případě, kdy jste menší než 150 cm, ale zároveň jste starší 18 let. Pokud jste však ještě 18. rok věku nedovršili, bezpečnostní pás mít musíte.
Volvo připomíná dobu, kdy představilo tříbodový pás. Lidé to brali jako zásah do svých svobod
Výjimku na užívání bezpečnostního pásu můžete mít i ze zdravotních důvodů. Musíte na to ovšem mít potvrzení od lékaře, kde se toto výslovně píše. Taková výjimka je časově omezená a její maximální platnost je jeden rok. Platí to i pro těhotné ženy, i ty na to nicméně musejí mít lékařské potvrzení.
Logicky se nemusíte připoutat ve vozidlech, která z výroby nejsou bezpečnostními pásy vybavena. Taková auta už se samozřejmě dnes nevyrábějí, jde zejména o historická vozidla. Některá z nich neměla bezpečnostní pásy vůbec, jiná je dlouhou měla jen na předních sedadlech. Pokud bezpečnostní pásy na zadních sedadlech nemáte, nesmíte v takovém vozidle přepracovat děti do tří let věku. Pokud nemáte bezpečnostní pásy jen vzadu, ale vpředu ano, pak si na přední sedadlo nemůže sednout osoba do 18 let věku a 150 cm.
Poutat se při jízdě nemusí ano posádky vozidel ozbrojených sil a integrovaného záchranného systému. Platí to ale jen v případě, kdy řeší mimořádnou událost a použití bezpečnostního pásu by jim mohlo bránit v rychlém opuštění vozidla. Výjimku mají i instruktoři autoškoly.
Historie bezpečnostních pásů
„Už v roce 1903 vynalezl Louis Renault 5bodový bezpečnostní pás, z kterého automobilka Volvo vyvinula pás 3bodový. V minulosti byly činěny pokusy pás integrovat do konstrukce dveří a sedačky, čímž byl po usednutí a zavření dveří cestující automaticky připoután aniž to záleželo na jeho vůli, ale v sériových vozech šlo pouze o raritu. Dnešní vozy se spokojí s čidlem ve sponě, které po rozjezdu vozu aktivuje při nezapnutí zvukový a optický signál,“ píše se o historii bezpečnostních pásů na wikipedii.
Kdysi jsem slyšel v nějakém rozhovoru, že na základě lékařského potvrzení nemusí být některé ženy připoutány, protože je pásy eroticky vzrušují na prsou. Je to pravda? JB
Nikdy se nepřipoutávám když řídím. Měl jsem zlomenou levou klíční kost, a pás mi neskutečně vadí. Místo je na pás citlivý, a nedokážu se kvuli tomu soustředit na jízdu. Zlomenina byla už před 45 lety!
Kdysi jsem si pás zajišťoval skřipcem, ale za to jsem od PČR dostal vynadáno, že se to nesmí. Tak na to kašlu úplně. Je to moje zdraví, a úřady o mne nemusí mít strach.
PASY ZAPNOUT VZDY KDYZ SI SEDNETE ZA VOLANT AUT. ALE VYROBCI AUT , BY MELI UCHYTY PASU BLIZE POSUNOUT K VOLANTU.
Šelmy vysoký 190 Cm vaszim 189kg sem málo pohyblivý auditorské je moje zachran mám najeto 3500000 km bez nehod pas nemoho dpnoun Škoda jety VCO dlst
Bezpečnostní pás nemusím mít ze zdravotních důvodů, ale musím na to mít papír od lékaře. Ten se ale platí a tak kde na to brát, když nás pražácká vláda tak okrádá??
Je to buzerace postavená na údajně bezpečnosti která není vždy prokazatelná tudíž za mě jasné rozhodnutí že každý má právo se rozhodnout zda se připoutá nebo ne .v případě děti do 18 let je mám vždy pripoutané ale já se nikdy nepoutam mám s Pasů fobií a nemohu bezpečné řídit když jsem připoután nikdy jsem neměl nehodu a jezdím již od roku 86 jako profík
Zapínat pás by mělo být čistě na řidiči. Pokud sebe zabije, je to jen jeho věc. Nikoho neohrožuje. Je to buzerace, hlavně když popojíždím 500-1000 m po vesnici. Moje známá asi před 5 lety se nepřipoutala. Pri havárii (jela sama), otočila ve vzduchu auta a to spadlo na střechu, po které ještě na silnici jelo a létaly od něj jiskry. Ona utrpěla lehký otřes mozku. Myslím, že kdyby byla připoutaná a auto chytlo od vytékajícího benzinu, tak by určitě uhořela, protože v tom šoku by si ty pásy nedokázala ani odepnout.
Právo řidiče by mělo jasně mu umožnit zapnout či nikoliv. Samozřejmě by pojišťovna měla mít právo snížit pojistné plnění. Ale v případě nehody a vzniku požáru by měla být možnost rychlého opuštění vozu a to dnes není zcela možné. Důvod??? U mnoha vozidel samotné zapnutí pásu je akrobatický výkon. Úchyt pásu je schován v miniaturním prostoru vyžadující zalomení ruky a hledání po paměti. A to platí i při rozepnutí