Robotické vysavače a sekačky na trávu se již staly skutečností. Může být ale stejná myšlenka uplatněna i pro 7tunový stroj, který odklízí sníh z letištní ranveje? Valtra a Nokian Tyres se v březnu 2019 spojily s dalšími třemi finskými společnostmi, aby dokázaly, že to je možné. Pro svůj společný projekt si vybraly nejseverněji umístěné letiště Evropské unie. Dva traktory Valtra T254 Versu vybavené pneumatikami Nokian Hakkapeliitta TRI, které táhly 4,5 metru širokou sněhovou frézu, vyčistily bez řidiče ranvej na letišti ve městě Ivalo, které se nachází ve finském Laponsku.

Pozadí projektu

Zima bývá ve Finsku velice dlouhá a velké části země mohou být trvale pod sněhem 150 až 200 dnů v roce. „Jakožto provozovatelé letišť musíme na finských ranvejích vytvořit letní podmínky i uprostřed zimy. Abychom tuto výzvu zvládli, hledáme nepřetržitě nová řešení, která podporují naše celosvětově jedinečné ‚snow-how‘,“ říká Henri Hansson, technicky ředitel společnosti Finavia, která je odpovědná za údržbu většiny finských letišť.

Tak se zrodila myšlenka projektu „Runway Snowbot“ mezi finskými odborníky, z nichž každý je specialistou ve svém oboru a zná dokonale severské klimatické podmínky: Valtra, Nokian Tyres, výrobce letištních sněhových fréz Vammas (Fortbrand), celosvětově nejudržitelnější energetická společnost Neste a Finavia.

Jakou rychlostí dokáže traktor odklízet sníh? Více než 73 km/h, navíc bez řidiče

Směrem k udržitelnější údržbě ranvejí

„Runway Snowbot je koncept, který dokazuje, že když se spojí know-how pěti finských společností, mohou být letištní ranveje čištěné zcela novým způsobem – bezpečněji, udržitelněji, ekonomičtěji a pohodlněji,“ říká Matti Tiitinen, senior manažer značky, Valtra Scandinavia, Baltské státy & západní a střední Evropa.

Společnost Valtra, specialista na traktory, pracuje již několik let na samořízených traktorech. Společně s firmou Nokian Tyres dosáhly obě značky rychlostního rekordu ve sklízení sněhu samořízeným traktorem T254 Versu, který byl vybavený pneumatikami Nokian Hakkapeliitta TRI. V projektu „Runway Snowbus“ Valtra využívá technologie Valtra SmartTouch, jako je automatické navádění s přesností na centimetry a systém Isobus, které umožňují kontrolované čištění přednastavených tras.

Díky pneumatikám Nokian Hakkapeliitta TRI, které jsou celosvětově prvními zimními pneumatikami pro traktory, má samořízený čisticí stroj přilnavost a přesnost, které jsou potřebné pro bezpečný provoz traktoru bez řidiče, a přitom je stroj zároveň šetrný k povrchu rozjezdové dráhy. „Bez řidiče, který provádí instinktivní korekce při reakcích na pokyny řízení, musí pneumatiky zaručovat naprosto předvídatelné reakce a ovladatelnost,“ říká Toni Silfverberg, vedoucí oddělení prodeje a marketingu ve společnosti Nokian Heavy Tyres Ltd. „Provoz bez hrotů, nízký valivý odpor pneumatik Nokian Hakkapeliitta TRI a náš udržitelný výrobní proces navíc přispívají k celkové ekonomičnosti a udržitelnosti.“

Jak Valtra, tak sněhová fréza Vammas byly poháněny obnovitelnou naftou Neste MY, která snižuje množství emisí skleníkových plynů přibližně o 90 % v porovnání s fosilní naftou.

Výsledky

Testy uskutečněné v zimě 2018–2019 prokázaly úspěšnost všech zúčastněných stran. Přestože projekt ještě není zcela připraven pro komerční uplatnění, připravuje půdu pro nový způsob myšlení.

„Traktory jsou zajímavou alternativou pro letištní vozové parky, kde je dostatečná pracovní šířka 4,5 metru. Traktory jsou v celkových nákladech podstatně levnější než nákladní vozidla a mnohem univerzálnější, protože je možné je použít i pro jiné úkoly, jako je odfukování sněhu nebo sekání trávy v létě,“ říká Tero Santamanner, specialista strojního vybavení ve společnosti Finavia.

„Projekt Runway Snowbot byl druhým projektem robotického provozu, který prokázal bezproblémovou spolupráci mezi společnostmi Valtra a Nokian Tyres,“ říká Matti Tiitinen a Toni Silfverberg. „Budoucnost přinese stále více autonomních řešení a my jsme připraveni na nové požadavky, které jsou s těmito řešeními spojené.“