Test Range Rover Velar P380

Během podzimu si řidiči musí dát pozor na mokro nebo takřka neviditelné chodce

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR - Foto: Pavel Srp - 8. 10. 2020


Nešlo si nevšimnout, že podzim už plně převzal nadvládu nad počasím. Pokud pomineme krásně zbarvené stromy, nesmíme zapomenout, že právě během podzimu čeká na řidiče řada nástrah. Navíc jsme po létě zhýčkaní dlouhými dny a suchými silnicemi. Tomu je ale konec. To krásně barevné listí dokáže být v kombinaci s deštěm na silnici velmi nebezpečné. A stále kratší dny řidičům vadí hlavně v kombinaci s chodci, kteří si neuvědomují svou zranitelnost a po silnicích nebo v jejich okolí se pohybují v tmavém oblečení.

Proto si policie připravila několik důležitých rad a poznatků, na které bychom měli během podzimních cest pamatovat. A netýkají se jen nás, řidičů, ale také právě chodců či cyklistů.

Chodci nemají na přechodech absolutní přednost. Přesto si to někteří stále myslí, ale často na to doplácí

Chodci

Dnes budeme několikrát opakovat pravidlo ‚vidět a být viděn‘. Stokrát omílané, přesto jej někteří ignorují. Jenomže právě chodců se týká více než kohokoliv jiného. Důvod je prostý, kdo asi vyhraje souboj: chodec versus skoro dvoutunové auto? Chodci jsou ze zákona povinni mít na sobě za snížené viditelnosti reflexní prvky. To platí mimo obec stejně jako v obci, proto policisté doporučují reflexní prvky či doplňky používat vždy za snížené viditelnosti, tedy i při pohybu v zastavěných a osvětlených oblastech.

A kam s nimi? Policejní tiskový mluvčí František Kořínek radí: „Nejlepší místa pro umístění jsou tak ruka či noha směrem k vozovce. Zároveň platí, že čím více doplňků, tím vyšší bezpečnost. Takže je dobré na bezpečnost chodců myslet již při pořizování oděvu, obuvi, tašky či batohu. Zejména v dětských velikostech na bezpečnost chodců již myslí mnoho výrobců. Při nákupech oděvů na toto období je také vhodné volit spíše světlé než tmavé barvy.“

Cyklisté

Uvedená pravidla pro bezpečnost chodců lze aplikovat i na cyklisty. Zde zákon nařizuje také reflexní doplňky jízdního kola a při snížené viditelnosti pak přímo osvětlení. Jedná se o zadní červenou odrazku nebo světlo, přední bílou odrazku nebo světlo a oranžové odrazky na pedálech a ve výpletu kol. Ke zvýšení bezpečnosti cyklistů je stanovena zákonná povinnost používat ochrannou přilbu cyklisty do osmnácti let. Pro osoby starší policisté užití přilby doporučují.

Podzim je pro řidiče nejnáročnější sezonou kvůli počasí, které významně ovlivňuje jízdu automobilem

Řidiči

My řidiči si hlavně musíme dávat velký pozor a to především na dvě výše popsané skupiny účastníků provozu. Kromě toho si musíme dát pozor na celou řadu dalších nebezpečných situací. Ty popsal František Kořínek následovně: „Specifikem podzimního období je nejen snížená viditelnost, ale také zhoršená sjízdnost komunikací. Ke zhoršení sjízdnosti dochází vlivem častějšího deště a v kombinaci se spadaným listím se vozovka může proměnit v něco blízkého dětské klouzačce. Nebezpečí smyku zvyšuje také mlha, sníh či příchod prvních mrazíků. K výskytu uvedených jevů může docházet i v situacích, kdy to řidič vůbec nečeká. Na otevřeném prostranství, na kopečku, může být krásné slunečné počasí se suchou vozovkou, ale o pár desítek metrů dále, v lese v dolině u potůčku, může už být na komunikaci námraza.“

Počítejte prosím s tím, že počasí nebo nevyzpytatelní chodci mohou být nebezpeční. Přizpůsobte tomu svou jízdu. Raději zpomalte a předvídejte chyby druhých.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru