Celá řada nejen evropských měst, ale i celé státy v posledních letech řeší problém s názvem emise. Fakt je, že jsou problém. Ovšem jejich nejčastější řešení, ke kterému sáhli i v Barceloně, bývá poněkud populistické. A také velmi jednoduché.
Nutno říct, že Barcelona má s dopravou i emisemi v ovzduší celkem problém. Kdo z vás tam byl, ví, že neustále kolony jsou její součástí stejně jako krásné pláže. A jakmile začne být zhruba v květnu horko, v ulicích města se opravdu nedá dýchat. Od roku 2002 se zástupci Barcelony snaží udržet emise v ovzduší na úrovni, kterou jim nařizuje EU. Marně. Jen mezi lety 2010 a 2017 zemřelo v důsledku špatného ovzduší v Barceloně 424 lidí. Dost vysoké číslo, se kterým je prostě nutné něco udělat.
Pod kapotou plug-in hybridu Škoda Superb iV aneb co vše by vás mohlo zajímat?
A tím něčím je v případě Barcelony zákaz vjezdu starých aut. K tomu přistupuje řada měst, ale upřímně mi taková opatření nepřijdou moc fér a moc logická. Něco zakázat, ale neřešit příčinu je velmi snadné, ale nekoncepční. Ale děje se to právě proto, že je to jednoduché. V Barceloně jsou pravidla následující. Benzinová auta staršího data výroby než 2000 a diesely staršího data výroby než 2006 mají zákaz vjezdu do části města. Konkrétně jde o zákaz vjezdu do 59,5 čtverečních kilometrů města, přičemž celá Barcelona má 102 čtverečních kilometrů.
Omezení je platné od 1. ledna od 7 hodin od rána do 8 hodin do večera. Ti, kteří jej poruší, se mohou připravit na pokutu od 100 do 150 eur. Policie v Barceloně je ale shovívavá, protože první tři měsíce pokuty rozdávat nebude. Spíše bude řidiče upozorňovat a vysvětlovat jim novou situaci. Kromě policistů bude pak vjezd starých aut monitorovat na 150 kamer, které radnice nechala v posledních týdnech nainstalovat. Zákaz samozřejmě platí i pro návštěvníky města. Ti si však mohou domluvit výjimku, o kterou je potřeba požádat právě na radnici.