test-skoda-octavia-combi-sportline-20-tdi-110-kw-dsg-2025-18

Automat šetří palivo, nohy i místo. Kdy má ještě smysl manuál?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 11. 3. 2025


Majitelé nových vozů Škoda podlehli kouzlu automatických převodovek. S výjimkou nejmenšího modelu Fabia už ve většině případů volí vozy vybavené právě automatickým řazením rychlostí. To nejen zvyšuje pohodlí na delších cestách či při poskakování ve městě, ale v praxi také umí snížit spotřebu paliva.

Automatická převodovka usnadňuje ovládání vozu a snižuje prostor pro řidičské chyby a zlozvyky. Podíl automatu v nově nakupovaných vozech tak stále roste. Třeba u nejmenšího modelu Fabia volilo automat ještě v roce 2018 pouhých 13 % zákazníků, v roce 2024 už to bylo 31 %. U větších a dražších modelů je pak vzestup ještě razantnější a manuální převodovku chce jen menšina majitelů. V případě modelu Octavia dříve 72 % zákazníků preferovalo ruční řazení, v roce 2024 už však 80 % prodaných aut mělo ve výbavě automatickou převodovku DSG.

Nové generace vozů Superb a Kodiaq jsou dnes v nabídce už pouze s automatem, protože zájem o manuál byl již v roce 2018 malý (22 % a 15 %) a nadále klesal. A elektrické modely mají „automat“ vlastně z principu. Elektromotory používají k pohonu kol vozů pouze stálý převod, rychlosti neřadí. A řidič volí voličem jen jízdní režim.

Zastoupení převodovek u vozů Škoda se spalovacím motorem v roce 2024

Model Manuální Automatická 
Fabia 69 % 31 % 
Karoq 20 % 80 % 
Kodiaq 0 % 100 % 
Octavia 20 % 80 % 
Superb 0 % 100 % 
Scala 45 % 55 % 
Kamiq 35 % 65 % 

Prostornější interiér, nižší spotřeba

Moderní automatické převodovky řidičům kromě bezstarostné jízdy přináší i další výhody a jejich výčet s technickým vývojem neustále roste. Jsou nejen komfortní, ale řadí rychleji a přesněji, jsou efektivnější a v dnešní době již jde o léty prověřenou spolehlivou techniku.

Zajímavou novinkou je přesunutí voliče převodovky ze středového tunelu na sloupek řízení. Tuto změnu umožnila digitalizace, konkrétně zavedení technologie shift-by-wire, kdy převodovku ovládá počítač a směr jízdy se již nevolí přímo pákou. Aktuálně takové řešení nabízejí modely Superb a Kodiaq.

„Odstranění voliče převodovky ze středové konzoly znamená, že můžeme místo mezi sedadly využít pro odkládací prostory a další funkce. Zároveň to umožňuje posun k symetrickému designu interiéru, kdy středová část neslouží pouze řidiči, ale naopak celé posádce,“ řekl již dříve k tomuto řešení designér interiéru Dimitrios Darkoudis.

Škoda vysvětluje, proč mají nové modely Kodiaq a Superb volič převodovky na sloupku řízení a ne na středovém tunelu

Podle koordinátora designu kokpitu Radoslava Horáka nakonec automatické převodovky až na výjimky zvítězí napříč všemi třídami. „U aut se spalovacími motory mají výhody i z hlediska spotřeby a emisí,“ konstatuje Horák. Ačkoliv totiž data z testovacího cyklu WLTP mluví jinak, v reálném provozu s běžnými řidiči mívají vozy s automatickou převodovkou nižší spotřebu než ty s manuálem.

Zatímco v cyklu WLTP provádí měření zkušený testovací řidič, který řadí přesně tak, jak převodovka a motor ideálně potřebují, v každodenní praxi řidiči řazení obvykle nevěnují takovou pozornost a spotřeba roste. Převodovky DSG jsou oproti tomu naprogramovány tak, aby vždy řadily co nejefektivněji.

Díky inteligentním funkcím umí současné automaty dobře předvídat různé situace a neřadí zbytečně. Jejich výhody obzvláště vyniknou ve spojení s moderními asistenčními systémy, které pracují s daty z navigace i senzorů a kamer kolem vozu, a také s mild-hybridním nebo plug-in hybridním pohonem. Ten přináší možnost naplno využívat například plachtění s vypnutým motorem nebo rekuperaci.

Výhody převodovek:
Manuální převodovkaAutomatická převodovka
+ nižší cena+ komfortní řízení
+ nižší hmotnost+ chytré řazení prospívá spotřebě
+ těsnější pocit spojení s vozem+ umožňuje pokročilejší asistenční funkce
+ zamezuje chybám řidič

Kouzlo manuálu je v jednoduchosti

I přes jasné silné stránky automatů mají i manuální převodovky své výhody. Ty často vyniknou v konkrétní konfiguraci vozu a mají různou oblibu v závislosti na trzích. Automatická převodovka je výrobně dražší řešení, takže si za ni zákazníci musí připlatit. I proto jsou automaty nejvíce oblíbené u větších a dražších modelů, kde příplatek není v poměru k ceně vozu tak výrazný. V ojetých vozech bývají manuální převodovky levnější z hlediska případných pozáručních oprav.

Manuální převodovka také bývá spojována se sportovním pojetím jízdy. I když je ruční řazení oproti DSG reálně pomalejší (a DSG mají také možnost volit převod manuálně pádly či pákou voliče), přináší intenzivnější propojení řidiče s vozem a dodává mu větší kontrolu. Zároveň jsou manuální převodovky o něco lehčí než automaty, což přispívá k ovladatelnosti vozu. Manuál tak stále bývá vnímán jako jakýsi „odznak dobrého řidiče“, byť se v dnešním intenzivním provozu odvděčí sportovními zážitky z jízdy jen málokdy.

Různé země, různí řidiči

Preference zákazníků se výrazně liší i na jednotlivých trzích, kde Škoda své vozy prodává. Například v Česku si k modelu Octavia přikoupí automat 56 % zákazníků, v sousedním Německu ale plných 90 %. Existují i trhy, kde se prodávají vozy pouze nebo téměř výhradně s automatickou převodovkou. Patří k nim Austrálie a Nový Zéland, ale také Izrael nebo Turecko. Automatům jsou výrazně nakloněni též řidiči v severských a baltských zemích, v Česku nebo na Slovensku si stále udržují významný podíl i manuální převodovky.

Automatické převodovky Škoda

U vozů značky Škoda se „automatem“ vždy rozumí dvouspojková převodovka DSG. Zkratka pochází z německého výrazu Direktschaltgetriebe nebo anglického Direct Shift Gearbox. Tento typ převodovky má dvojici spojek, mezi nimiž přepíná, přičemž jedna obsluhuje liché převody a druhá sudé. Díky tomu může převodovka na hřídeli, který není zrovna aktivní, předem připravit další předpokládaný převod. Následná změna převodu tak proběhne velice rychle a zcela plynule, protože výkon ke kolům putuje bez přerušení. Většina současných vozů Škoda je osazována sedmistupňovými převodovkami DSG, plug-in hybridní modely mají převodovku šestistupňovou.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , ,

12 názorů na “Automat šetří palivo, nohy i místo. Kdy má ještě smysl manuál?”

  1. Automat mam rad jiz dlouha leta – nikoli od skodovky. Je to bezva vec ale! V mych rukach vzdy zere vic, vzdy se mi drive a fatalneji pokazil. Co se blemcani o prostoru v kabine tyka tak napriklad mercedes w115 220d mel ve verzi taxi manualni razeni pod volantem v roce cca1970, fiat ducato v roce 1991 takze to ze to skoda nechce/neumi do dnes je vec jina ale jde to a ceklem dobre to radilo. Cili kdo chce pohodu luxus tak automat a kdo resi ekonomiku manual. Kazdej co je mu libo.

  2. Kazdemu co jeho jest. Jedine, co opravdu kazi atmosferu jsou nefer pomluvy a vnucovani nechteneho reseni tem druhym. Nezakomplexovany clovek si vybere podle sve chuti (SUV vs. sportovni auto; elektro vs. spalovak; manual vs. automat), ferove prizna obema resenim jejich vyhody i nevhody a nad nikoho se nepovysuje jen proto, ze ma jine preference.
    Ja jezdim rad sportovne, tak je jedina logicka volba spalovak – manual – sportovni auto, ale ferove rikam – neni moc pohodlne (z logiky veci), je relativne male a v mestskych zacpach je razeni otravne. Chapu ze kdo chce jezdit pohodlne a potrebuje prostor koupi si limuzinu a kdo casto do lesa, koupi si SUV. A takto objektivne by sam sebe mel hodnotit kazdy.

  3. Lépe bych to nenapsal 👍. Když čtu komentáře…jako by bylo lepší žít na stromech…😁. Dsg , lze řadit dle potřeby. Manuál…pádla na volantu…režim D, režim S…ale všichni musí mít klacek a pak nám
    zhýčkaným ukážou…😁😁

  4. Někomu to může vyhovovat,někomu ne-patřím k těm druhým,rád auto řídím a nechci aby auto jezdilo za mě-se všemi těmi vymoženostmi a narvané elektronikou se z auta stává PC na kolečkách a podle toho vypadá i jízda a případné opravy.

  5. Automatické převodovky jsou softwarově nastaveny tak aby šetřily emise, potažmo palivo. Ale je to na úkor životnosti motoru což automobilky moc dobře vědí ale jakmile vůz vyjede z showroomu už to není jejich problém. Zákazník si opotřebovaný a zakarbonovaný motor musí zaplatit sám. DSG převodovky to je vlastní kapitola. Tyto převodovky, respektive jejich ovládání, je velmi poruchové a nemají rády městský provoz. Ale to si samozřejmě zákazník uvědomí až příliš pozdě.

  6. no měl jsem Superba s DSG, podělala se spojka i převodovka najednou. Oprava před 200 tis. Technik mi řekl, že Mechatronic řídící spojku má v sobě kazítko, zničil spojku a ta převodovku, na dílně měli v tu chvíli 8 stejně pokažených vozů. Na dotaz, co dělají s pokaženými spojkami a převodovkami řekl, že si je Škodovka bere zpět, opraví je a dá do nových vozů. Takže takhle k reklamnímu článku o skvělých vozech Škoda.

    1. No tak jste se k tomu asi choval docela spatne. Uz jenom z toho ze mam okolo par lidi co maji napriklad Passata 2018, najeto lehce pres 300K km a origo DSG DQ381 a probehly pouze vymeny oleje v prevodovce :).

      A ohledne te recyklace. Skodovka opravdu nerepasuje takto dily do vozidel co oni vyrabi. Oni je repasuji a prodavaji za levnejsi cenu napriklad servisum.

  7. jaromir Hercog

    Není pravda, že automatická převodovka má nižší spotřebu. Kdo je dobrý řidič a chce si jízdu užívat, vždy zvoli manuál. Pro městský provoz je samozřejmě lepší automat. Pravé auto má mít klasické budíky, manuální převodovku aq žádné nepotřebné nesmysly. Hlavně televizní obrazovku uprostřed palubní desky.Říkame tomu obludárium

      1. Sms používají pouze důchodci a méně talentovaní jedinci. Automaty jsou pouze pohodlnější, ale jinak nejsou v ničem lepší než manuální převodovka, kterou obsluhuje opravdový řidič.

      2. Lépe bych to nenapsal 👍. Když čtu komentáře…jako by bylo lepší žít na stromech…😁. Dsg , lze řadit dle potřeby. Manuál…pádla na volantu…režim D, režim S…ale všichni musí mít klacek a pak mám zhýčkaným ukážou…😁😁

    1. Jak praví okřídlené rčení: existují dva druhy lidí: ti, kteří nemají rádi automatické převodovky, a ti, kteří je vyzkoušeli.
      (Nicméně taky mám vedle auta na běžné ježdění s automatem ještě jedno na blbnutí/pro radost s manuálem).

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru