cyklista

Auta na druhé koleji. V Bruselu podepsali deklaraci, která protežuje cyklisty. Americké Colorado jde ale ještě dál…

Autor: Tomáš Hadač - Zdroj: Evropský parlament, stát Colorado - Foto: Škoda - 5. 4. 2024


Nad automobilovým průmyslem se smráká stále více. Ministři dopravních resortů států EU ve středu podepsali Evropskou deklaraci o cyklistice. Dokument, jenž má ještě zesílit tento způsob dopravy. V deklaraci se primárně píše o závazku vybudování bezpečné infrastruktury ve městech, o ještě větším propojení s veřejnou dopravou, dále o zvýšeném počtu parkovišť pro bicykly a také o rozšíření dobíjecích míst pro elektrokola.

Co to znamená v praxi? Je to jednoduché: další házení klacků pod nohy autům, respektive řidičům. V Evropské unii na to mají samozřejmě diametrálně odlišný názor. „Jízda na kole redukuje znečištění ovzduší, redukuje riziko zácp a napomáhá k zdravějšímu životnímu stylu. Produkce kol představuje důležitou část evropského průmyslu, neboť vytváří řadu nových lokálních pracovních míst,“ poznamenává eurokomisařka pro dopravu Adina Vălean z Rumunska.

Na druhou stranu v USA jsou ještě „napřed“: konkrétně americký stát Colorado, jenž leží v centrální části Spojených států. Ten jako první spustil od 1. dubna 2024 dotace na pořízení elektrických kol. Obyvatelé za nákup e-kola dostanou finanční injekci v podobě 450 dolarů – čili přibližně 10 600 korun. Přičemž jedinou podmínkou, aby na dotaci dosáhli, je povinnost trvalého bydliště v Coloradu.

„Jedná se o cestu, jak dosáhnout našich cílů v oblasti ochrany klimatu a urychlení přechodu k bezemisní dopravě,“ komentuje osmačtyřicetiletý guvernér Jared Polis z Demokratické strany. A rázem dodává: „Tato podpora povede ke snížení znečištění ovzduší a objemu dopravy. Lidem ušetří peníze a pomůže chránit naše životní prostředí.“

Uvidíme, kde se tohle zastaví…


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

8 názorů na “Auta na druhé koleji. V Bruselu podepsali deklaraci, která protežuje cyklisty. Americké Colorado jde ale ještě dál…”

  1. V Coloradu mají cyklisty rádi. Dokonce tam kamiony musí jezdit vlevo, aby neodfoukly cyklisty z cesty. Jinak já jsem pro vylepšení infrastruktury pro cyklisty. Jezdím autem i na kole a rozhodně bych více cyklostezek uvítal. Jezdil bych klidně i do práce, jenže to bych musel po okresce, kde je šílený provoz. Mít cyklostezku, jedu. A to je mi 56 – těch 20 km každým směrem bych dal klidně každý den (za vhodného počasí)…

    1. Ty to dáš, ale co lidi, kteří to nedají, staří, děti, nemocní, pohybově postižení, ti co potřebují převést větší břemena atd.

  2. Asi tak 1% lidí nad 40let je schopné jezdit v Praze do práce na kole a to nemluvím o tom, kolik z toho 1% lidí je opravdu ochotných šlapat do pedálů. Je mi jen 55 a bylo by jednodušší vyjmenovat, která část těla mě nebolí, když ráno vstanu a to nepočítám vysoký tlak tlumený léky. Od 18 do 27lete jsem jezdil na kole i na chatu v pátek 50km tam, v neděli 50km zpět a mezitím jsem si střihl ještě 50km výlet po okolí, ale to to je pryč a dneska jsem rád, když vylezu 3patra schodů s nákupem. Jezdím autem denně a když už potkám někoho na kole, tak je to mladý kurýr z pizzou, takže Dronte a podobní blbouni nejapní – dejte vědět až vám bude 45-50 jak v zimě, mrazu, dešti jezdíte na kole do práce – přijdu vám fandit:)

    1. Je mi 50 a kromě zimy jezdím stále na kole a na elektrokole na chatu, ale asi mám lepší životosprávu. Takové problémy jako Vy nemám, byť od mala velmi špatný záda a jedno koleno po vyčištění chrupavky a to už není ono. A prášky nemám žádné. Ono jak se přestane s pohybem jde to rychle do kytek. Je ale pravda, že kolo v našem klimatu rozhodně není na celý rok. A nechat někde zamčený kolo je moc velký risk.

    2. Je mi 54,sportuji od 27 pro radost,autem jedu,jen když opravdu musím,běhám cca 40 týdně pčes léto, přes zimu 60-90. na kole jízdy od 50 do 150 km na jeden švih, nejezdím na elektrokole,chodím denně 4-6km pěšky,tlak mám v pohodě,žádný cholesterol,cukr, bolí mě akorát to co jsem měl zraněné,jinak se cítím skvěle.Já bych přestal fňukat a začal se hýbat.Přijď fandit z gauče,uvidíš ono to jde,neležet,nefňukat,dělám to pro sebe.A jen bych dodal, mám kolem sebe dost vrstevníků, co se hýbou každý den,pěšky,na kole, v posilovně a vypadaj skvěle,to je trend,dělat něco pro sebe.

  3. Ajaj, teď tady příjde Sharknado vytočených a pomatených točvolantů, kteří jak byli zvyklí si myslet, že jsou pány silnice, chodníku, dálnice i města, budou naříkat, jak je ta zlá EU zbytečně buzeruje, a že si to prostě chudáčci nezaslouží. Souhlasím. Pokud se budeme bavit o tom kdo si co zaslouží, tak bychom potřebovali zákon, který jim nařídí vypouštět si veškeré vygenerované emise do kabiny vozu, aby se v žádném případě nemohlo stát, že jako znečišťovatelé budou za filtry dýchat čistší vzduch než chodci a cyklisté kolem kterých projíždí. Pak ať si klidně jezdí ve třicet let starém dieslu, nebo benzínu bez katalyzátoru, ale obávám se, že je to moc dlouho bavit nebude. Na konci týdne prostě couvnou, a půjdou si koupit elektrický skůtr. ;-)

  4. Miloš Matoušek

    Jaké smrákání automobilového průmyslu? Škodí snad autům a řidičům podpora veřejné dopravy. To už můžete napsat, že autobusy, tramvaje a chodci i cyklisté překáží řidičům. Ve městech není nadbytek prostoru pro auta. Každodenní zácpy v ulicích měst, zahlcení parkovacích i odstavných stání způsobuje nadměrné množství aut. Videa kdy tramvaj, autobus, vozidlo RZS nemůže projet kvůli velkému počtu aut a jejich řidičům, svědčí o opaku. Platí, že podpora udržitelné mobility pomáhá řidičům. Konkrétně podpora veřejné dopravy, cyklodopravy a pěší chůze uvolňuje vozovky a parkovací místa v centrech měst a podpora uživatelů stanovištního carsharingu uvolňuje odstavná stání (u zdrojů dopravy). Jedno sdílené auto uvolní 5 až 20 odstavných míst (podle velikosti flotily). To lze zařadit do pozitivní motivace změny dopravního prostředku u cest, které lze zvládnout bez auta, nebo přestupu z auta do veřejné dopravy (P+R). Poplatky za parkování, nebo za vjezd do centra města lze považovat za negativní motivaci změny dopravního prostředku.

  5. Ekopošahanci se nějak nekontrolovatelně přemnožili a začínají způsobovat nedozírné škody.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru