Podle policejních statistik v uplynulých letech počet odcizených vozidel klesal. V letošním roce se bohužel tento trend obrátil, policisté registrují vyšší počet ukradených vozidel i motocyklů. Stoupá i zájem nenechavců o některé součástky. Pojišťovna UNIQA tento vývoj po prvním pololetí potvrzuje: během prvních šesti měsíců 2022 počet odcizených aut a počet vloupání do aut dosáhl už více než 70 % celoroční úrovně 2021.
Podle statistik pojistných událostí UNIQA stihli zloději odcizit klientům v havarijním pojištění za první půlrok 2022 tolik aut, kolik odpovídá více než 70 % množství za celý rok 2021. V případě odcizení částí vozidel nahlásili zákazníci za prvních šest měsíců dokonce už 73 % případů takové kriminality za celý rok 2021.
Největší zájem zlodějů panuje o značky Škoda, Volkswagen a Ford, v pojišťovně UNIQA i díky vyššímu zastoupení v kmeni pojištěných aut o Mercedes-Benz a Renault. Z prémiových značek se nejvíce kradou vozy BMW a Audi. Největší množství vozidel zmizí v Praze a ve velkoměstech obecně, naopak méně četná jsou odcizení na venkově. Nejaktivnější jsou zloději v létě od července do září.
Tato fakta potvrzují i obecné policejní statistiky. Podle nich letos odvezli zloději už o 6 % vozidel více než ve srovnatelném loňském období. Jde o obrat v trendu: od roku 2014 počty ukradených aut, motocyklů i částí aut v ČR prakticky nepřetržitě klesal.
Příčiny obratu vývoje
Experti dávají tuto změnu částečně do souvislosti s obnovením běžného života po covidu-19 a zrušením restrikcí. „Příčinu vidíme ale i v poměrně dramatickém zhoršení ekonomické situace, spojené s prudkým růstem cen nových aut, jejich nedostatkem na trhu, což se odrazilo i v enormním zdražení ojetin,“ upozorňuje na další významné faktory Jiří Moravec, šéf likvidace škod z pojištění vozidel UNIQA.
Myslíte, že máte své auto pod kontrolou? Co všechno v něm lze hacknout?
Zloději už nemusí být dnes tak zruční jako před deseti lety. Nyní jsou z nich spíše hackeři, kteří se přes diagnostickou zásuvku dostanou do systému auta, přeprogramují řídící jednotku, nahrají svůj software a odjíždějí. Anebo odemknou auto zesílením signálu z klíčku, který vysílá elektronika u vozidel s bezklíčovým otevíráním a startováním. K tomu stačí se chvilku pohybovat blízko majitele vytipovaného auta, jenž má klíček v kapse. Na oba způsoby vycházejí opravdu dvě tři minuty, než zloděj z místa odjíždí, navíc auta nemají díky tomuto „šetrnému“ postupu žádné mechanické poškození.
Jaké součástky lákají zloděje
U dílčích krádeží součástí aut jsou nejfrekventovanější případy odcizení kol na discích z lehkých slitin, krádeže vestavěných navigací a střešních nebo záďových nosičů kol.
Samostatnou kapitolou jsou krádeže katalyzátorů. Ty se dějí hlavně u starších aut z devadesátých let. V nich se nacházejí drobná množství vzácných kovů, které sběrny vykupují kvůli recyklaci. Problémem zůstává, že i když zloděj za takový demontovaný katalyzátor dostane ve výkupu několik stovek až tisícovek korun, majiteli takto „ochuzeného“ vozidla vznikne škoda i několik desítek tisíc korun, což je velmi často nad úrovní obecné ceny celého vozu.
SafeLine dohledá odcizené auto
Od roku 2009 může být součástí pojištění UNIQA i telematická jednotka SafeLine s GPS signálem. Díky této krabičce velikosti menšího mýdla namontované skrytě do auta se daří odcizená auta pojištěná v UNIQA dohledat a vrátit majiteli. „Díky signálu palubní jednotky SafeLine se nám podařilo za asistence zahraniční policie vrátit do Česka majitelům i řadu drahých vozidel, s nimiž už zloději stihli přejet státní hranice,“ podotkl Jiří Moravec z UNIQA.
Službu SafeLine využívají desítky tisíc klientů, kteří kromě lepší ochrany proti ukradení také platí pojistné podle ujetých kilometrů.