Audi systematicky pokračuje v realizaci své strategie e-fuels. Společně s partnery Ineratec GmbH a Energiedienst Holding AG plánuje výstavbu nového pilotního závodu pro výrobu paliva e-diesel v Laufenburgu ve švýcarském kantonu Aargau. Potřebnou elektrickou energii z obnovitelných zdrojů bude poprvé dodávat vodní elektrárna. Plánované výrobní zařízení má kapacitu 400 000 litrů za rok.
Audi již několik let uskutečňuje výzkum klimaticky vstřícných paliv založených na CO2, jako jsou e-gas, e-benzin nebo synteticky vyráběná nafta e-diesel. Společnost nyní činí další krok ve výrobě paliva e-diesel. „V projektu v Laufenburgu dokážeme díky nové technologii vyrábět e-diesel efektivně v kompaktních jednotkách, a tím i ekonomicky výhodněji. Pilotní závod navíc nabízí možnost kombinovat oblasti elektrické energie, tepla a mobility a ukládat energii z obnovitelných zdrojů,“ říká Reiner Mangold, vedoucí vývoje trvale udržitelných produktů ve společnosti AUDI AG.
Audi e-diesel má potenciál sloužit jako zdroj energie pro běžné spalovací motory s téměř neutrální bilancí emisí CO2. Zařízení „Power-to-Liquid“ využívá přebytečnou elektrickou energii z vodní elektrárny k výrobě syntetického paliva. Výroba funguje na základě následujícího chemického postupu: v místní vodní elektrárně vyráběná ekologická elektrická energie se používá k elektrolýze vody, při níž vzniká vodík a kyslík. V dalším kroku reaguje vodík s CO2. Při této reakci nalézá uplatnění nová a velmi kompaktní mikroprocesní technika. CO2 lze získávat ze vzduchu nebo biogenních odpadních plynů a stejně jako u všech paliv Audi e-fuels je jediným zdrojem uhlíku. Výsledné sloučeniny s dlouhými uhlovodíkovými řetězci jsou v posledním procesním kroku separovány na finální produkt Audi e-diesel a vosky, které jsou určeny pro různá průmyslová odvětví.
Audi počítá s výrobou prvních litrů paliva e-diesel v Laufenburgu již v příštím roce. Audi a partneři projektu, společnosti Ineratec a Energiedienst AG, přidělí za několik týdnů zakázku na výstavbu pilotního závodu. Stavba bude zahájena začátkem roku 2018.
Pro Audi je to již druhá spolupráce na pilotním závodě, fungujícím na základě procesu „Power-to-Liquid“, při němž se používá elektrická energie k výrobě kapalných paliv. Audi spolupracuje již od roku 2014 s energetickou společností sunfire v Drážďanech. Sunfire zkouší v tamním závodě výrobu paliva e-diesel podle výše uvedeného principu, avšak s jinými technologiemi. Mezi další projekty výroby paliv Audi e-fuels patří také vlastní výrobní závod „Power-to-Gas“ ve městě Werlte na severu Německa, který vyrábí Audi e-gas, tedy syntetický metan, pro verze g-tron modelů A3, A4 Avant a A5 Sportback. Výzkumníci z Ingolstadtu navíc pracují společně se specializovanými partnery na výrobě paliva e-benzin.