test-Audi_A4_g-tron-nahled

Audi rozšířilo nabídku modelů g-tron, tedy těch spalujících zemní plyn (CNG). K již dříve představenému Audi A3 g-tron přidává také A4 Avant a A5 Sportback. A právě nejpraktičtější variantu jsme vyzkoušeli v redakčním testu,

Design se nemění

Z hlediska designu prakticky nelze poznat, že tohle Audi nespaluje benzin nebo naftu. Že jde o model spalující CNG prozradí jen logo g-tron na víku zavazadelníku. Na zádi lze také najít dvojici koncovek výfuku, každou z nich na jedné straně nárazníku. Takový výfuk ale mohou mít i jiné modely. Plnící hrdlo nádrže je skryto vedle hrdla palivové nádrže pod víčkem v pravé zadní části.

Také v interiéru se příliš nemění. Jde opět pouze o umístění log g-tron. Liší se však kaplička přístrojů, v níž jsou dva ukazatele stavu paliva, zatímco ta pravá je pro stav benzinové nádrže, ta levá svítí zeleně a ukazuje stav CNG. Zelené barvy je v přístrojích více, v otáčkoměru svítí v případě, že auto jede na plyn zelená kontrolka. Dojezd znázorňuje audi pomocí barevné grafiky v přístrojovém štítu – zelená je dojezd na CNG, oranžová na benzin.

 

test-Audi_A4_g-tron

Pohonné ústrojí

Zatímco Audi A3 g-tron pohání motor 1.4 TSI, v A4 Avant a v A5 Coupé je to dvoulitr. A s tím přichází mnohem lepší dynamika. Čísla prozradí výkon 125 kW/170 koní a točivý moment 270 Nm. Vše se přenáší výhradně na kola přední náprava, verze quattro pro ani jeden model g-tron k dispozici nejsou. Technicky to díky zástavbě nádrží na CNG v zadní části auta není možné. Vybírat však lze z šestistupňové manuální a nebo sedmistupňové dvouspojkové převodovky S tronic.

Motor spalující stlačený zemní plyn musel ale být oproti tomu na benzin náležitě upraven. Audi pro něj navrhla speciální písty a ventily zajišťující optimální kompresi. Přizpůsobena však musela být i chladicí soustavu, výfuk, svíčky a nebo katalyzátor.

Vysoký tlak stlačeného plynu v nádrži je prostřednictvím elektronického regulátoru snižován z až 200 barů na pracovní tlak motoru v rozmezí 5 až 10 barů. Průběžné regulování tlaku probíhá dynamicky a precizně v závislosti na tom, jaký výkon řidič požaduje. Díky tomu je v plynovém potrubí a ve vstřikovacích ventilech vždy k dispozici zemní plyn o správném tlaku, tzn. že při hospodárné jízdě v nízkých otáčkách je nízký a souběžně se zvyšováním požadovaného výkonu a točivého momentu se zvyšuje.

test-Audi_A4_g-tron-motor

Auto jede hlavně na plyn, pokud to dovolují podmínky, rovnou na něj i startuje. Případy, kdy naopak startuje na benzín jsou, když teploty klesnou přibližně pod -10 °C a pokud se čerstvě doplní nádrž na CNG. Benzinová nádrž by tak nikdy neměla být prázdná, ani v případech, kdy jezdíte neustále jen na CNG. Nádrž na CNG má objem 19 kg, je umístěná v zadní části podvozku a je z kompozitového materiálu. Benzinová nádrž má objem zmenšený na 25 litrů.

Jak jezdí?

Bylo teplo, teploty se pohybovaly přes den ještě kolem 15 °C a více, takže Audi A4 Avant g-tron startovalo hlavně na plyn. Vůbec první start motoru ukázal jeho velmi dobré odhlučnění i kultivovanost, nakonec jde o model prémiové značky. Podobně se chová i při jízdě. Příjemné překvapení přišlo když po prvních 400 kilometrech došlo v nádržích CNG, protože pak se motor ještě zklidnil a ztišil. Navíc se jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu zrychlily.

Přepnutí z plynu na benzin je neznatelné, auto nijak necukne, ani nepředvede žádnou jinou podobnou nepříjemnost. Po čase si jen všimnete již zmíněného ještě tiššího projevu.

test-Audi_A4_g-tron

Na benzin je prostě celkově jízda lepší. Ale také znatelně dražší. Zatímco na CNG se dá jezdit se spotřebou kolem 4 – 4,5 kg/100 km, tak na benzin počítejte přibližně se 7 – 8 l/100 km. Při ceně přibližně 25 – 26 Kč/kg CNG to znamená cestování (čistě za pohonné hmoty) v rámci 1 Kč za 1 ujetý kilometr. Pokud to srovnáme s cca 30 -31 Kč za litr Naturalu 95, je to minimálně 2x tolik.

CNG má plusy, ale i mínusy

Kromě již zmíněného omezení s pohonem výhradně přední nápravy, je také třeba počítat s tím, že nelze parkovat v podzemních garážích. Většina z nich totiž nesplňuje požadavky na dostatečné odvětrávání a další nezbytné podmínky, a tak je do nich vozům CNG, stejně jako těm s LPG zakázán. 

Na druhou stranu potěší, že firmy ušetří za silniční daň – je to tak u všech eko aut. Ta ale stejně dělá nízké jednotky tisíc korun, takže tato úleva nebude nakonec nijak zásadní. Ušetříte ale na provozu, protože spotřeba paliva a jeho cena jsou opravdu nízké.

test-Audi_A4_g-tron

Z hlediska servisu je třeba se připravit na to, že servisní prohlídky jsou předepsané po každých 15 tisících kilometrech a nebo po jednom roce, ostatní verze mají dlouhý servisní interval po 30 tisících km a nebo dvou letech. Používá se však jiný, levnější olej, takže se servisní náklady podle zástupců značky přibližně vyrovnávají, je však potřeba jezdit do servisu dvakrát tak často.

Závěr a cena

Nové Audi A4 Avant g-tron je autem, které potěší řidiče s ekologickým cítěním, protože jízda na CNG je k životnímu prostředí šetrnější než v případě spalování benzinu nebo nafty. Dalším bonusem bude levnější provoz, protože spotřeba plynu i jeho cena jsou znatelně nižší než u „běžných“ paliv. Na druhou stranu nedostanete pohon všech kol. Na druhou stranu nabízí větší a výkonnější motor než například koncernový sourozenec v podobě Volkswagenu Passat.

Základní cena Audi A4 Avant startuje v České republice na 875 900 Kč s motorem 1.4 TSI 110 kW. Za g-tron s manuální převodovkou ale dáte 1 130 900 Kč, pokud chcete dvouspojkovou převodovku S Tronic, kterou mělo testované auto, přidejte dalších 60 tisíc Kč. Pro srovnání dodáváme, že verze 2.0 TDI 110 kW je o 150 tisíc korun levnější.

+
Ekonomika jízdy Nemožnost pohonu všech kol quattro
Nechybí nic z použitelnosti a praktičnosti benzinových nebo naftových verzí Nemožnost parkovat ve většině podzemních garáží
Zvenku se nijak neodlišuje Vyšší pořizovací cena
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: A4 Avant g-tron
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín + CNG
Pohon: předních kol
Výkon: 125 kW/170 koní při 4 450 – 6 000 ot./min
Točivý moment: 270 Nm při 1 650 – 4 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.5 s
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (S tronic)
Spotřeba paliva: 3.8 kg/100 km (CNG) + 5.5 l/100 km (benzin)
Emise CO2: 102 g/km (CNG) + 126 g/km (benzin)
Objem nádrže: 19 kg (CNG) + 25 litrů (benzin)
Délka: 4 725 mm
Šířka: 1 842 mm
Výška: 1 434 mm
Rozvor: 2 820 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 595 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
Ceník: ke stažení zde