Audi Sport přechází v přípravách na Rallye Dakar 2024 do soutěžního režimu. Po květnovém testu v Saúdské Arábii kombinuje tým aktuálně další test ve Španělsku s následnou účastí v soutěži Baja Aragón. Tři vozy Audi RS Q e-tron se postaví na start tradičního podniku s posádkami Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger a Carlos Sainz/Lucas Cruz.
Tým Audi Sport absolvoval od 11. července na Pyrenejském poloostrově sedm testovacích dnů, během nichž vozy ujely více než 1500 kilometrů. „Na základě našich poznatků ze Saúdské Arábie se naši inženýři důkladně věnovali dalším nezbytným krokům,“ říká vedoucí divize motoristického sportu ve společnosti Audi Rolf Michl. „Nové zkušenosti získané našimi jezdci byly pro náš tým velmi cenné. Ukazují nám, že se naše práce ubírá správným směrem. V dalším kroku se zúčastníme soutěže Baja Aragón.“ Tato rallye, kterou má ve svém programu tým Audi Sport a Q Motorsport pod vedením Svena Quandta, se uskuteční ve dnech 21. až 22. července v okolí města Teruel ve východním Španělsku.
Značka Audi vyvinula závodní vůz RS Q e-tron s elektrickým pohonem a generátorem poháněným spalovacím motorem na palivo reFuel z obnovitelných zdrojů jako prototyp pro kategorii T1 U. Rallye Baja Aragón ale pro tuto třídu nízkoemisních soutěžních vozů vypsána není. Audi Sport se však může postavit na start na základě udělené výjimky. „I když nepojedeme v rámci celkové klasifikace, od účasti si slibujeme jak důkladnou přípravu posádek za soutěžních podmínek, tak i další poznatky pro vývoj našich vozidel,“ říká Sven Quandt.
Testování podvozku a pneumatik, vylepšené detaily
Technický vedoucí Leonardo Pascali se zaměřil se svým vývojovým týmem na podvozek a pneumatiky. „Připravili jsme různé konfigurace tlumičů, abychom vyzkoušeli širokou škálu možností,“ vysvětluje detailně Pascali. „A samozřejmě jsme pracovali s novými pneumatikami BF Goodrich, abychom jim optimálně přizpůsobili nastavení vozu Audi RS Q e-tron.“ Mezi další detaily patří mimo jiné optimalizace karoserie, díky níž nebude docházet k tak rychlému znečištění skla čelního okna.
„Během dvou dnů jsem si zde výrazně rozšířil své znalosti o tlumičích,“ komentoval Mattias Ekström. Carlos Sainz k tomu souhlasně dodal: „Po našich posledních testech v Saúdské Arábii to byl další dobrý a produktivní krok vpřed.“ Tým Audi Sport využil dny v Zaragoze, aby se připravil také na náročné servisní podmínky během soutěže Baja Aragón v Teruelu. Pravidla připouštějí pouze 30minutový servis mezi oběma dílčími rychlostními zkouškami v sobotu a po konci etapy. Na voze přitom smějí pracovat pouze tři technici a oba členové posádky.
Baja Aragón jako doplněk přípravného programu
„Baja se v téměř každém ohledu zcela odlišuje od Rallye Dakar,“ říká Stéphane Peterhansel. „Na tratích je relativně hodně zatáček, podobně jako v mistrovství světa v rallye, rychlostní zkoušky jsou však mnohem delší. A v zásadě nelze zabloudit, protože trať je dobře značená. Díky těmto různým požadavkům je Baja dobrým doplňkem našeho terénního programu v poušti.“ Čtrnáctinásobný dakarský vítěz se ohlíží za třemi vítězstvími v této španělské soutěži, jichž dosáhl mezi roky 2007 a 2012. Sven Quandt se svým týmem zvítězil v této rallye již desetkrát. Letos je na programu 21. července prolog a první dílčí rychlostní zkouška.
V sobotu 22. července završí trať o délce 500 kilometrů další dvě dílčí rychlostní zkoušky. Do 39. ročníku tohoto podniku se přihlásil rekordní počet startujících: 271 týmů rozdělených mezi všechny kategorie vozidel. Spolujezdec Edouard Boulanger poprvé od své lednové nehody na Rallye Dakar znovu usedne do kokpitu vedle Peterhansela. „Samozřejmě důkladně dbám na své zdraví, ale mám radost, že budu moci Stéphana znovu navigovat,“ řekl Boulanger po testu.
Vzdálený cíl Dakar: Španělsko značí začátek
Tým Audi Sport má před sebou už jen necelých šest měsíců, aby se připravil na svou třetí účast na Rallye Dakar. Přibližně dvoutýdenní pobyt ve Španělsku značí začátek intenzivní fáze. „Testování je dobré, ale je důležité, abychom se vrátili do soutěžního režimu,“ zdůrazňuje Peterhansel. To se netýká jen posádek. Se svým pracovním okolím se musejí sžít také různí noví členové týmu, jejichž souhra musí probíhat bezchybně i v časové tísni.
Po soutěži Baja Aragón bude v říjnu na programu další podnik: Rallye du Maroc, Marocká rallye. Ta bude ještě náročnější. Tato rallye je výrazně delší než Baja Aragón a navigace na trati bude probíhat v pouštních podmínkách. Přípravnou fázi týmu před nejnáročnější terénní soutěží na světě, která se uskuteční v lednu příštího roku, završí dodatečné plánované testy.