Dvanáct měsíců po spuštění projektu „Digitální testovací úsek na dálnici“ představuje Audi spolkovému ministerstvu dopravy novou techniku pro autonomní jízdu a komunikaci „Car-to-X“. Středem pozornosti jsou opatření v oblasti infrastruktury a variabilní dopravní značení připojené k internetu. Výrobce prémiových automobilů se sídlem v Ingolstadtu zkouší na dálnici A9 mezi Norimberkem a Mnichovem v reálném provozu řešení pro ještě vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu při autonomní jízdě.
Projekt „Digitální testovací úsek na dálnici“ je společnou iniciativou spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, svobodného státu Bavorsko, automobilového a dodavatelského průmyslu a společností z odvětví IT. Na několika úsecích dálnice A9 mezi sjezdy Norimberk-východ a Mnichov-sever zajišťují vysílače a senzory vzájemné propojení vozidla s jeho okolím, jakož i spojení mezi jednotlivými automobily. Audi se přitom účastní šesti projektů. Tři z nich jsou zaměřeny na stavební opatření a další tři na komunikační techniku.
„Audi se v rámci projektu ‚Digitálního testovacího úseku na dálnici‘ podílí na vývojových aktivitách směřujících k ještě spolehlivější dálniční infrastruktuře, která podpoří autonomní jízdu,“ říká Alejandro Vukotich, vedoucí vývoje automatizované jízdy ve společnosti AUDI AG. „V této oblasti mají být mimo jiné materiály směrových sloupků a svodidel upraveny tak, aby lépe než dnes odrážely radarové vlny – z větší vzdálenosti a také během sněžení i deště. Kromě toho mají být senzory vozidla v budoucnosti schopny ještě lépe rozpoznávat jízdní pruhy. Speciální doplňková značení na krajnici vozovky umožňují zkušebním vozidlům určovat s vysokou přesností svou polohu v jízdním pruhu prostřednictvím kamery. Za tím účelem budou brzy instalovány první prototypy.“
Komunikační projekt „Car2Infrastructure“ propojuje automobil s variabilním dopravním značením, které je připojeno k internetu. Variabilní dopravní značení upozorňuje prostřednictvím bezdrátové telefonní sítě například na omezení rychlosti, dopravní kolony nebo uzávěrky jízdních pruhů. V prvním kroku vyvinuli inženýři značky Audi univerzální rozhraní pro zobrazovací systémy, které jsou v jednotlivých regionech velmi odlišné. Získávané informace jsou předávány prostřednictvím bezdrátové telefonní sítě do cloudu Audi a odtud přenášeny zpět do zkušebních vozidel. Vůz tak obdrží nejrychlejším možným způsobem aktuální informace o nových dopravních situacích, což je nezbytná podmínka pro realizaci bezpečné autonomní jízdy.
Také moduly pro přenos dat v automobilech jsou přímo vzájemně propojené prostřednictvím budoucí bezdrátové komunikační technologie LTE-V. Díky této komunikaci „ad hoc“ mohou vozidla mezi sebou komunikovat i v oblastech bez pokrytí signálem bezdrátové telefonní sítě. LTE-V navíc umožňuje realizaci nových bezpečnostních funkcí, například upozorňování na ledovku, a jízdy v koloně, při níž autonomně jedoucí vozidla vytvoří kolonu pro úsporu energie.
V třetím komunikačním projektu jde o velmi precizní změření dvou úseků dálnice A9 s přesností na centimetry a definování objektů, jako jsou mosty, dopravní značky a značení na vozovce. Tyto poznatky jsou zanášeny do neustále rozšiřovatelných a aktualizovatelných mapových podkladů HERE HD Live Map.
Alejandro Vukotich, vedoucí vývoje automatizované jízdy ve společnosti AUDI AG, hodnotí dosavadní poznatky pozitivně: „Projekt ‚Digitální testovací úsek na dálnici‘ nám poskytuje příležitost k aktivnímu utváření jízdy budoucnosti. Společně s partnery zde v reálném provozu zkoušíme budoucí techniku, kterou chceme u značky Audi zavést později do sériové výroby. Díky tomu optimálně vzájemně přizpůsobujeme vývoj našich vozidel a infrastrukturu.“