Audi činí další krok ve vývoji poháněcí jednotky pro projekt Formule 1 angažováním simulátorového jezdce. Švýcarský profesionální jezdec Neel Jani (39) podpoří svými mnohostrannými zkušenostmi z různých disciplín motoristického sportu vývoj poháněcí jednotky Audi. Současně již probíhá v neuburském centru modernizace dynamického jízdního simulátoru pro vývojové práce na hybridním pohonu pro Formuli 1. Značka se čtyřmi kruhy vstoupí do královské kategorie motoristického sportu v roce 2026.
„Stejně jako ve vývoji pro sériovou výrobu hrají simulace v našem projektu Formule 1 významnou roli. Náš simulátor je pro vývoj poháněcí jednotky důležitým nástrojem. Proto potřebujeme vývojového jezdce, který má kromě technických znalostí také rozmanité zkušenosti především v oblastech řízení toků energie a závodních podmínek,“ říká Oliver Hoffmann, člen představenstva společnosti AUDI AG odpovědný za technický vývoj.
Jako bývalý testovací a náhradní jezdec závodního týmu Red Bull Racing strávil Jani mnoho hodin na simulátoru Formule 1. Cenné zkušenosti s hybridním závodním vozem získal v roli pravidelného jezdce ve vytrvalostních závodech. V továrním týmu Porsche vybojoval v roce 2016 celkové vítězství v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC i ve slavném závodě 24 h Le Mans. „Velmi se těším, že budu doprovázet Audi na cestě do Formule 1. Je to čest a současně velká odpovědnost, že jsem od tak rané fáze součástí projektu takového významu. Jsem si jistý tím, že se svými zkušenostmi z Formule 1 a projektů LMP dokážu skvěle propojit teorii s praxí,“ říká Švýcar.
Audi si zvolila stáj Sauber jako strategického partnera pro vstup do Formule 1
Již od konce roku 2022 poskytuje zkušební provoz jednoválcového motoru cenné zkušenosti pro vývoj poháněcí jednotky. Pokračující koncepční fáze pokládá základy výkonové charakteristiky poháněcí jednotky pro rok 2026, kdy nová pravidla umožní rozsáhlejší elektrifikaci. Elektrický pohon (MGU-K) pak bude poskytovat přibližně stejný výkon jako spalovací motor. Vysoce účinné přeplňované motory 1,6 litru budou poháněny trvale udržitelným syntetickým palivem.
„V současnosti jsou středem pozornosti především zásadní koncepční témata, která mají velký vliv na výkonovou charakteristiku. Při posuzování různých technických řešení sázíme však nejen na digitální metody. Know-how, zkušenosti a realistický vývoj jsou nepostradatelnými stavebními kameny k tomu, abychom ze simulací dělali správné závěry. Díky této kombinaci můžeme včas vyhodnocovat různé provozní strategie a připravit si cestu pro efektivní řízení energetických toků v poháněcí jednotce,“ říká Adam Baker, ředitel společnosti Audi Formula Racing GmbH.
První hybridní poháněcí jednotka, složená ze spalovacího motoru, elektromotoru, sady akumulátorů a řídicí elektroniky, se má ve zkušebně rozeběhnout již v letošním roce a vytvoří základ pro koncept budoucího vozidla. Díky otevřené konkurenci slouží Formule 1 jako motor vývoje inovativních technologií, a to jak pro elektromobilitu, tak i pro trvale udržitelná e-paliva.
Biografie Neel Jani (CH)
- Datum narození: 8. prosince 1983
- Místo narození: Rorschach (CH)
- Bydliště: Bellmund (CH)
- Rodinný stav: ženatý, jedno dítě
Kariéra:
- 1996–2000: motokáry
- 2000: 1. místo Formule Lista Junior ve Švýcarsku
- 2001: Formule Renault 2000 Eurocup, italská Formule Renault
- 2002: 2. místo Formule Renault 2000 Eurocup
- 2003: 2. místo Formule Renault V6 Eurocup
- 2004: Formule Renault V6 Eurocup, testovací jezdec Formule 1 (Sauber F1)
- 2005: mistrovství GP2
- 2006: testovací a náhradní jezdec Formule 1 (Scuderia Toro Rosso)
- 2007: 1. místo v mistrovství A1GP, Champ Car World Series
- 2008: 1. místo v mistrovství A1GP, testy Formule 1 (Red Bull Racing)
- 2009: 24 h Le Mans, testy Formule 1 (Red Bull Racing)
- 2010: 3. místoLe Mans Series (LMP1), 24 h Le Mans, testovací jezdec Formule 1 a předváděcí jízdy (Red Bull Racing)
- 2011: 1. místoLe Mans Series (LMP1), 6. místo 24 h Le Mans, testovací jezdec Formule 1 a předváděcí jízdy (Red Bull Racing)
- 2012: 4. místov MS ve vytrvalostních závodech FIA WEC, 4. místo 24 h Le Mans, testovací jezdec Formule 1 a předváděcí jízdy
- 2013: 1. místoPetit Le Mans, 3. místo 12 h Sebring, 2. místo Laguna Seca, 2. místo Long Beach (vše v rámci mistrovství American Le Mans Series), testovací program Porsche LMP1
- 2014: 3. místov MS ve vytrvalostních závodech FIA WEC (LMP1, Porsche)
- 2015: 3. místov MS ve vytrvalostních závodech FIA WEC, 5. místo24 h Le Mans (LMP1, Porsche)
- 2016: 1. místov MS ve vytrvalostních závodech FIA WEC, 1. místo24 h Le Mans (LMP1, Porsche)
- 2017: 4. místov MS ve vytrvalostních závodech FIA WEC (LMP1, Porsche), Formule E FIA 2017/2018 (dva závody, Dragon Racing)
- 2018: 5. místov MS ve vytrvalostních závodech FIA WEC 2018/2019, 4. místo24 h Le Mans (LMP1, Rebellion Racing)
- 2019: 4. místo24 h Le Mans (Rebellion Racing)
- 2020: 2. místo 12 h Sebring (GTLM), Formule E FIA 2019/2020
- 2021: 2. místov MS ve vytrvalostních závodech FIA WEC (GTE Pro)
- 2022: 1. místo 12 h Sebring (DPi)
- 2023: Asian Le Mans Series, 3. místo24 h Le Mans (LMP2, Duqueine)
- 2023: simulátorový jezdec projektu Formule 1 Audi